• Fru U

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Jag är sjukpensionär. Och jag jobbar. Problem med det?!

Jag känner ungefär en person som ts beskriver fast hon har andra djur. Hon höll på att gå under fysiskt en period av allt hon gjorde på sin gård innan hon fick hjälp av vänner men utan det hon gör på sin gård så hade hon gått under psykiskt. Hon har bl.a fått whiplashskador tre ggr  (en skada som drabbar alla olika).

Hennes djur bryr sig inte om att hon ibland går ut till dem med ett tomt matkar för hon är för trött/har för ont för att koppla morgon=matkar=fylla på och måste gå tillbaka, så länge de får sin mat. Hennes djur bryr sig inte om det tar flera timmar att lägga ut hö/halm. De bryr sig inte om det tar timmar att fylla på vatten till dem.

En arbetsgivare är inte förlåtande när en person glömmer saker, när det tar tre-fyra ggr längre tid än för en normalperson att göra något

Och ang att starta eget: gör det själv och se vilket arbete det är och vad som krävs för att man ska kunna leva på det!

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Fru U
    Anonym skrev 2011-03-30 11:08:17 följande:
    Det spelar en oerhört stor roll! Vem skulle vija bli trakkasserad och anmäld för att man simulerar sjukdom, då den är dold, bara för att man inte gör en stämpel i pannan som talar om för allmänheten att man har en psykisk diagnos? Har du brutna ben så skulle ingen ifrågasätta men har du bruten själ så är det visst fritt fram att både ifrågasätta och anmäla misstanke om fusk.

Anser du att du har rätt att bli informerad om andras sjukdomar så att du kan bedöma om du vill vara med och betala för deras sjukpenning/sjukersättning?
    Att bli anmäld är ett oerhört stort psykiskt trauma rent ut sagt. Särskilt när den görs anonymt. Och ekonomin åker i botten.

Om folk nu har sådana problem att de vill anmäla varför kan de inte sluta vara så jäkla fega och fråga den det gäller istället!
  • Fru U
    Lady without tattoo skrev 2011-03-30 11:10:30 följande:

Idag vid en hel sjukpension (tillsvidare sjukersättning) har man rätt att arbeta/studera (ej högskola/komvux) 5 timmar i veckan med lön eller ideellt.

De nya reglerna säger att man (som hel sjukpensionär) får studera, arbeta ideellt i princip hur mycket som helst samt arbeta med lön upp till 42800:- om året utan att sjukersättningen minskar.
    politik.ifokus.se/discussions/4d7155bdb9cb462...

Ja det får man bara man talar om för FK att man gör det. Ett stort steg framåt till att låta sjuka vara en del av samhället.

Beroende på när man fick sin sjukpension har man kunnat hålla på med hobbies som genererat inkomst i väldigt många år, det är inget nytt
  • Fru U

2-3% beräknas fuska. De som fuskar mest med sjukersättning är vabbande föräldrar!

• Fru U
    Anonym skrev 2011-03-30 11:15:18 följande:
    Nej, det är inte okej. En frisk sjukpensionär ska arbeta. Jag vill inte betala för någon lat jävel som är för ointresserad av verkliga livet för att försörja sig själv.

Sen undrar jag hur det går ihop med att vara kennelägare och sjukpensionär? Får man verkligen ha en sidoinkomst från näringsverksamhet när man går på försäkringskassebidrag? Eller är det svart hon/han kör kenneln?

Jag skulle nog inte anmäla personen, men nog f*n blir jag förbannad när jag hör sådant! Var själv långtidssjukskriven pga kronisk sjukdom, och så som jag fick kämpa för att få rätt att stanna  hemma en månad i taget önskar jag inte någon annan människa. Kraven för att bli sjukpensionär är ju dessutom högre nu än förut. Hur är det möjligt att bete sig så här utan att ärendet omprövas???
    Det måste verkligen sticka i ögonen att staten tar hälften av allt utöver 42 000kr om man har hel pension, + skatt förstås.
  • Fru U
    Anonym skrev 2011-03-30 11:20:46 följande:
    Fru U, du som verkar lite påläst i ämnet, är inte ett rimligt alternativ i ett sådant här fall - där någon form av arbetsförmåga uppenbarligen verkar finns - att TS "väninna" arbetar med sin lilla kennel och får inkomst därifrån och sedan stämplar upp resterande till dräglig levnadsstandard via a-kassa eller socbidrag? Fattar inte varför sjukpengar ska gå till människor som är friska.
    Nej det är inte rimligt.  A-kassa är till för friska. Socialbidrag är till största del till för de som beräknas kunna försörja sig själva igen.

Ts har ingen aning om personen i fråga har hel pension och har inkomst på tex 25%, varför skulle personen det gäller för de tex andra 75% som hon är sjuk få a-kassa?

Personen är ju inte frisk. Man är inte frisk om man har en whiplashskada
  • Fru U
    Anonym skrev 2011-03-30 11:27:12 följande:
    Det stämmer inte! Sen får man inte sjukersättning då man vabbar, man får tillfällig föräldrapenning.:)

"Undersökningar som Försäkringskassan gjort visar på att felsumman ligger på 0,7-2,2 miljarder inte 10,2 som FUT hävdar. Att peka ut de sjuka och arbetslösa som lata och fuskare och enbart fokusera på detta är helt fel."
    Siffrorna jag nämner kommer från FK. Så du har absolut aldrig hört talas om att folk höll sina barn hemma när de själva var sjuka för att slippa karensen?
  • Fru U
    Anonym skrev 2011-03-30 11:29:47 följande:
    Jag känner en läkare som jobbar trots whiplashskada
    Och som jag skrev innan så påverkar whiplash _alla_ olika. Man kan ha det i olika grad och det påverkar alla olika.

Jättebra för den läkaren som orkar det och kan men så är det inte för alla. Och vet du konsekvenserna för den personen? Om den trillar ihop när hen kommer hem? Om jobbet är allt hen orkar? Om hen verkligen gör ett bra jobb om hen har ont?
  • Fru U
    Anonym skrev 2011-03-30 11:31:31 följande:
    Klart att man ska få sjukpenning om man är sjuk!!! Men är man frisk finns det andra sociala ekonomiska nätverk man kan plocka från.
    Du ser inte skillnaden mellan tvång och frivillighet? Du ser inte vilken typ av stress de olika situationerna framkallar? Du ser inte att man kan ha olika grader av sjukersättning

John, varför anser du att du har rätt att veta varför jag har sjukpension? Varför anser du dig ha rätten att kränka min integritet? Nu är jag öppen med mina sjukdomar för jag skiter ärligt talat i vad andra anser om mig
  • Fru U

Jag läste fel, ts har inte skrivit att personen har whiplash. Ts avsåg en annan person. My bad.

Då är vi tillbaka till att vi inte vet varför personen har sjukersättning och då går det inte att svara på om det är fel, även om ts vill höra att det är fel och att ts borde anmäla.

Det ts borde göra är att sluta fega och fråga personen det gäller

Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)