• Anonym

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Det här gäller en person jag känner så därför vill jag vara anonym.

Har jag fel om jag reagerar kraftigt på hur frisk en sjukpensionär jag känner verkar vara? Den har sjukpension men orkar både fysiskt och psykiskt föda upp flera flera valpkullar varje år och sköta om tre hästar och åka bil landet runt och sitta på nätet och vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! Ni som har 1 hund vet hur jobbigt bara det kan vara- man går ut minst 3 gånger varje dag och man klipper klor och man utfodrar och man aktiverar hunden.
    Den här sjuka människan har först flera vuxna hundar(tror det är 15 stycken)och flera valpkullar om året. Och tre hästar.
    Och sköter en egen gård med vedeldning och gräsklippning och snöskottning och allt som ingår på en egen gård.
    Fixar med veterinärintyg på varje valpkull och ordnar med andra papper och säljer tillbehör till hundar osv.
    Som sjuk alltså?

• Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)
  • amasonas

Ts: Det låter onekligen lurt.....
    Låt oss säga att hon skulle ha social fobi, då vore hennes kennelverksamhet en omöjlighet.
    Även andra psykiska diagnoser borde ju falla bort pga hennes sätt att leva, man kan inte "bara inte vara" i flera dagar/månader när man har 18 djur & driver kennel så detta alternativet försvinner också.

Eller att hon lider av kronisk smärt, då är hennes sätt att leva helt omöjligt.  
    Har en mor med just kronisk smärta, hon är glad om han tar sig ur sängen på morgonen & det är ungefär så ont man måste ha för att kunna vara sjukpensionär, räcker inte med lite ont då & då.

Jag tror hon fuskar på ett eller annat sätt.  Vore det min bekant skulle jag ifrågasatt varför hon tror att detta är okey?!

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Fru U

John, du vet mycket väl att det finns många som tycker att det finns många bra saker med den nya sjukförsäkringen. Jag är en av de som tycker det.

Men jag vill fortfarande veta varför du anser dig ha rätt att veta varför jag har sjukpension.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • John D
    Anonym skrev 2011-03-30 11:37:55 följande:
    Så du anser inte att det är trakasserier att anmäla någon på lösa grunder bara för att man inte själv har läst dennes sjukjournal? Kanske skulle du inte heller tycka att det är trakasserier om någon t.ex polisanmälde dig som misstänkt pedofil, denne kan ju verkligen tro det och du har säkert inte visat upp intyg på att du inte är det?!

Va? Så du menar att de som är sjukskrivna och/eller har sjukersättning ska tvingas stå till svars inför andra privatpersoner och blotta sin sjukdomshistorik bara för att du är med och finansierar sjukförsäkringen? Hjälp!!

Vilka galna idéer du har. Snacka om att kränka den personliga integriteten. Ska vi inte ta bort sekretessen inom sjukvården samtidigt? Jag menar, är man sjuk så har man ingen rätt till ett privatliv. Nej, dina galna idéer skulle aldrig gå igenom och det är jag tacksam för!
    Vem har pratat om att anmäla någon?
    Visa mig ett enda ställe där jag påstår att någon ska anmälas och jag ska gladeligen erkänna att allt du säger är rätt!
    Sluta lägga ord i munnen på mig, det uppskattas INTE!
  • Flygfotogen

Vilken enorm energi du verkar lägga på att rannsaka denna människa som du inte vet vad det är för fel på. Gör något produktivt med den energin istället för din egen skull! Du måste ändå förstå att du som lekman inte kan avgöra vem som är sjuk eller inte. Om du absolut vill fatta sådana beslut om andra människor så får du plugga vidare till läkare eller börja jobba på FK. Det finns inga specifika kriterier som bestämmer vem som är sjuk och vem som är frisk även om FK ibland verkar tro det.

Ponera att du hade en sjukdom själv som du kanske skämdes över? Som du inte ville berätta för folk om men som ändå hade en stor påverkan på din tillvaro och som på något sätt gör dig svag? Mmm, hur skulle det då kännas om någon gick och anmälde dig i misstro och förakt?

Många gånger kan saker och ting som du älskar mest av allt göra så att du mår bättre. Men bara märkbart bättre och inte bra nog. Även sjuka människor har rätt till en dräglig tillvaro med ett så gott mående som möjligt.

• Anonym
    Fru U skrev 2011-03-30 11:35:02 följande:
    Du ser inte skillnaden mellan tvång och frivillighet? Du ser inte vilken typ av stress de olika situationerna framkallar? Du ser inte att man kan ha olika grader av sjukersättning

John, varför anser du att du har rätt att veta varför jag har sjukpension? Varför anser du dig ha rätten att kränka min integritet? Nu är jag öppen med mina sjukdomar för jag skiter ärligt talat i vad andra anser om mig
    Fru U, Vad har tvång och frivillighet med saken att göra? Hade jag haft chansen att inte arbeta och ändå klara mig ekonomiskt så hade väl jag också låtit bli om det vore frivilligt.  Olika typer av stress? Jag hävdar att stressen framkallas av att samhället låtit min syster slippa ifrån normalt arbete och klara sig på annat sedan hon var 18 år gammal. Ett arbete hon tycker är KUL gör hon gärna utan stressymtom, medan ett arbete som hon inte tycker om LÅTER HON BLI att utföra. Så fort det blir diskussion om att faktiskt behöva stiga upp ur sängen kl 7 och gå till ett "vanligt" jobb så blir hon stressad, medan hon gladeligen skulle kunna tänka sig att stiga upp kl 7 för att göra grafisk layout eller något annat hon gillar (men aldrig orkat utbilda sig till). Ska samhället betala för att någon känner stress orsakat av ointresse för ett visst arbete?

Jag dömer inte dig som är sjuk. Jag har SJÄLV varit långtidssjuk under 2-3 år, fick kämpa som en idiot för att få ersättning fastän jag blödde ur häcken och tappade 2 kilo i veckan i vikt förutom att jag också övervägde självmord och var rejält deprimerad. Att sådana som jag får kämpa för vår ersättning beror till stor del på att systemets ekonomiska utrymme är begränsat. Vi betalar ut för mycket sjukpengar till folk som faktiskt inte är SJUKA. Stress och tvång? Snacka om den stress det innebar att sitta på försäkringskassan med tre handläggare var tredje månad och berätta i detalj om hur mina sjukdomssymtom såg ut och varför jag tyckte att jag hade rätt att inte arbeta under en period när jag gick med binda dagligen för att inte blöda igenom byxorna eller fick dra i mig en whisky varje kväll för att kunna somna.
  • trettioplus

Det är inte din sak att bedöma, så låt människan vara i fred.
    Det kan ställa till med enorma skador för en sjuk människa att behöva processa.

Jag har själv en vän som har åtskilligt  med djur, men som inte kan arbeta.
    Det kanske sticker någon i ögonen, men jag skulle inte vilja byta med henne en sekund!
    För att alls kliva upp ur sängen behöver hon starka och beroendeframkallande ångestdämpande. Hon har konstant ångest trots dessa och blir allt som oftast så desperat i detta att hon använder vad som finns till buds, i form av alkohol, sex, piller och rakblad.
    Inget av detta ser grannen.
    Grannen ser bara en person som inte arbetar, men ändå har hela gården full med djur i form av hästar, hundar, höns, kaniner, får och marsvin. Men dessa djur är hennes livlina. Det som gör att det alls finns någon poäng med att finnas kvar på jorden.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Fru U skrev 2011-03-30 11:41:43 följande:
    Men jag vill fortfarande veta varför du anser dig ha rätt att veta varför jag har sjukpension.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym
    John D skrev 2011-03-30 11:40:11 följande:
    Det här blir mitt sista inlägg eftersom den här debatten redan blivit infekterad, såsom den alltid blir.

Jag har aldrig ifrågasatt en sjukskrivning eller påstått att någon fuskar, men som alla ser har jag redan flera gånger blivit anklagad för det.
    Det går inte att på ett sakligt sätt diskutera sjukförsäkringen i Sverige. Man blir alltid anklagad för att påstå att folk fuskar, oavsett hur man uttrycker sig.

Nuvarande sjukförsäkringssystem har stora brister och skulle verkligen kunna förbättras, men så länge debatten är så pass infekterad som den är idag tvivlar jag på att någon vågar ta tag i frågan. Moderaterna gjorde ett tappert försök och fick ta enormt mycket skit för det. Folk hakade direkt upp sig på varenda fel som det nya systemet innebar, och ingen verkade bry sig om alla dom förbättringar som faktiskt gjordes. Innan felen hann upptäckas och rättas till flydde politikerna i panik från sjukförsäkringsfrågan, eftersom folkstormen mot varenda försök till förändring var total. Resultatet blev ett halvfärdigt system med uppenbara brister som ingen vågar rätta till.

Det FINNS fel i systemet, och dom borde verkligen åtgärdas, men den rabiata lynchstämningen bland allmänheten sätter effektivt stopp för alla försök att ens se över dagens system. Alla dom som med alla medel slåss för att förbättra för dom som verkligen är sjuka och behöver hjälp skjuter tyvärr ofta sig själv i foten då dom skrämmer bort dom som försöker få till en förbättring, eller iaf en diskussion om hur det skulle kunna förbättras.
    Sorgligt men sant.
    John nu ska jag skriva något som jag kommer att bli lychad för. Så jag stänger också ner efter detta. Nej, du har fel i en sak. Lynchstämmningen är inte hos allmnheten, utan det är de sjukskrivna som hörs klart och tydligt plus deras anhöriga. Det  är inte många procent av befolkningen...
  • Sophia

Men gud TS du får ju samma svar av allihopa.. Du kan omöjligt veta vad hon klarar och inte klarar utan att veta exakt vad hon är sjukskriven för. Om du är misstänksam, anmäl henne så får FK göra en ny utredning?
    Om hon driver ett så stort företag borde kanske även skatteverket få ett samtal så hon börjar skatta för sina pengar? 

• Fru U
    Anonym skrev 2011-03-30 12:00:22 följande:
    John nu ska jag skriva något som jag kommer att bli lychad för. Så jag stänger också ner efter detta. Nej, du har fel i en sak. Lynchstämmningen är inte hos allmnheten, utan det är de sjukskrivna som hörs klart och tydligt plus deras anhöriga. Det  är inte många procent av befolkningen...
    Hur menar du?
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)