• Anonym

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Det här gäller en person jag känner så därför vill jag vara anonym.

Har jag fel om jag reagerar kraftigt på hur frisk en sjukpensionär jag känner verkar vara? Den har sjukpension men orkar både fysiskt och psykiskt föda upp flera flera valpkullar varje år och sköta om tre hästar och åka bil landet runt och sitta på nätet och vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! Ni som har 1 hund vet hur jobbigt bara det kan vara- man går ut minst 3 gånger varje dag och man klipper klor och man utfodrar och man aktiverar hunden.
    Den här sjuka människan har först flera vuxna hundar(tror det är 15 stycken)och flera valpkullar om året. Och tre hästar.
    Och sköter en egen gård med vedeldning och gräsklippning och snöskottning och allt som ingår på en egen gård.
    Fixar med veterinärintyg på varje valpkull och ordnar med andra papper och säljer tillbehör till hundar osv.
    Som sjuk alltså?

• Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)
  • trettioplus

Jag förstår inte ens hur personer som arbetar med sådant här kan föreslå att "anmäla för säkerhets skull". Så länge bidragen blir frysta under utredning så kan det ställa till med enorma bekymmer för den det drabbar, även om det sedan visar sig att personen helt rättmätigt får sin ersättning.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym (FK handläggare)
    trettioplus skrev 2011-03-31 20:41:33 följande:
    Jag förstår inte ens hur personer som arbetar med sådant här kan föreslå att "anmäla för säkerhets skull". Så länge bidragen blir frysta under utredning så kan det ställa till med enorma bekymmer för den det drabbar, även om det sedan visar sig att personen helt rättmätigt får sin ersättning.
    Hur tycker du att man ska komma tillrätta med fusk då? Göra en egen privat utredning på grannen eller... hur tänker du?
  • Fru U
    Anonym (FK handläggare) skrev 2011-03-31 21:07:20 följande:
    Hur tycker du att man ska komma tillrätta med fusk då? Göra en egen privat utredning på grannen eller... hur tänker du?
    Man kan i varje fall börja med att fråga den man anser att man är vän med innan man anmäler. Vet man inte ens diagnos så vet man knappast så mycket om den personens liv och att då är det bara fegt att anmäla.

Ännu fegare om man gör det anonymt.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Ramborg

Bidragen blir inte frysta bara för en anmälan. De skaffar sig en uppfattning om hur det ligger till innan de bromsar en utredning.

Fru U skrev 2011-03-31 21:13:41 följande:
    Man kan i varje fall börja med att fråga den man anser att man är vän med innan man anmäler. Vet man inte ens diagnos så vet man knappast så mycket om den personens liv och att då är det bara fegt att anmäla.

Ännu fegare om man gör det anonymt.
    Håller inte med dig! Jag personligen skulle bli djävligt kränkt om mina vänner började förhöra sig om min hälsa. Jag tycker att det är bättre att lämna utredningen till FK eller vilken myndighet det nu gäller.
  • Anonym (M G)

Jag har spanat igenom tråden nu, och TS.. Hela denna trådens upplägg hade kunnats ta på allvar OM du hade kunnat svara för lite mer.. MEN konsekvent undviker du frågan om vad din "vän" ska lida av.. OM du kände personen så pass väl som du hävdar, då borde du kunna besvara det ganska enkelt..

Och för er som talar om en whiplashskada, det var INTE TS som diskuterade det, så nej, mig veterligen är inte det diagnosen heller...

Du har inte den blekaste om hur denna personen lägger upp sin tillvaro, men du gissar att det ska vara som du vill ha det till..
    Bara för personen i fråga har hunduppfödning samt hästar, så betyder inte det att denna är sysselsatt ens 4 timmar om dagen.. Att denna inte är sängliggandes flertalet gånger/dygn för att orka, eller att denna personen faktiskt medicineras ganska rejält för att klara vara så pass "pigg"...
    Det finns många sjukdomar som absolut inte syns på ytan, och om man är sjuk, är man ganska duktig på att dölja det för omvärlden efter ett tag.. (Man lär sig av blickar, suckar etc etc att hålla käft, för ingen vill höra hur dålig man är..) Man tar på sig en mask för omvärlden, bara för att slippa höra att man är gnällig...
    Alla sitter inte i rullstol, eller instängda 24/7.. Att ha ett hus sen.. Hur ofta klipper man gräsmattan??? En gång i veckan?? Ja knappt det ibland.. Snöskottning, ja jo, när man behöver ut... Ved eldning, ja hur ska man annars få varmt inne om man inte ex har råd att byta värmesystemet??

Detta är bara tragiskt, för jag känner inte din vän/granne, men att någon sätter sig till doms, och försöker vara förmer, det är riktigt tråkigt...
    Hon har fått sjukpensionen pga något, man får det inte bara så där.. Vilket nog fler borde tänka efter lite på innan man av vilket skäl det än månde vara startar trådar på ex FL om att grannen/vännen fuskar...

Denna tråden säger faktiskt mer om dig, än vad det gör om din "vän"/granne...

• Fru U
    Anonym (FK handläggare) skrev 2011-03-31 21:24:28 följande:
    Håller inte med dig! Jag personligen skulle bli djävligt kränkt om mina vänner började förhöra sig om min hälsa. Jag tycker att det är bättre att lämna utredningen till FK eller vilken myndighet det nu gäller.
    Kan man inte prata om sitt liv inkl sjukdom så anser inte jag att det är vänner
    Fru U skrev 2011-03-31 21:48:26 följande:
    Kan man inte prata om sitt liv inkl sjukdom så anser inte jag att det är vänner
    Prata om, ja... men inte att det ska vara ett förhör för att man ska veta om man bör anmäla eller inte...
  • trettioplus
    Anonym (FK handläggare) skrev 2011-03-31 21:07:20 följande:
    Så länge inte fusk är konstaterat borde det vara självklart att man inte berövar någon bidraget.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Fru U
    Anonym (FK handläggare) skrev 2011-03-31 21:50:07 följande:
    Prata om, ja... men inte att det ska vara ett förhör för att man ska veta om man bör anmäla eller inte...
    Vet man inte ens diagnos, vilket ts inte gör, så är man ingen vän, möjligtvis en bekant, och jag tycker inte att bekanta/okända ska lägga sig i utan lita på systemet
Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)