• Smultron ett

4åring som Gnäller. KONSTANT!! Vad göra??

Hjälp mig!
    Han gnäller Jämt.

Så fort han öppnar munnen så gnäller han.
    Han får inget om han gnäller, han måste säga vad han vill med normal samtalston annars så får han inte det han vill ha.

Men det hjälper inte. Han gnäller för ALLT.
    Och ALLT är fel.

Vad gör man?
    Snälla ge mig tips!

Don't you dare criticize what you can-not understand!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 17:48
    ...eller giv mig styrka!
  • Svar på tråden 4åring som Gnäller. KONSTANT!! Vad göra??
  • Smultron ett
    Danitra skrev 2011-04-01 17:52:19 följande:
    Vad svarar ni när han gnäller?
    - Vill du något så fråga istället
    - Du får ingen hjälp om du gnäller, lugna ner dig, snälla.

eller så blir han ignorerad, när man inte pallar mer

typ.
  • Danitra
    Smultron ett skrev 2011-04-01 17:55:23 följande:
    - Vill du något så fråga istället
    - Du får ingen hjälp om du gnäller, lugna ner dig, snälla.

eller så blir han ignorerad, när man inte pallar mer

typ.
    Hur formulerar han sitt gnäll? Vad säger han liksom?
  • ominte

Här hemma har vi också en gnällig 3-åring. Jag brukar sätta mig i ögonhöjd och säga "vad vill du säga älskling, förklara för mig så ska jag lyssna". Då lugnar hon ner sig och pratar i normal samtalston.

Jag har också förklarat för henne att hon inte behöver skrika för att jag ska höra och att vi hör ändå. Dessutom har jag sagt att hon ska be om att få något istället för att vråla skrika eller gnälla fram det hon vill ha så nu har hon börjat säga "snääääälllaaaa mamma kan jag få vatten"

• AW76

Har inga direkta tips, men jag nickar igenkännande när jag läser din ts. Vill minnas att jag skrev en liknande tråd när min son var i 4-årsåldern. Han gnällde verkligen också konstant.Nu är han 5½ år och kan fortfarande gnälla, men inte heela tiden som det var då när han var 4 år.

"Det går över" är kanske inte vad du vill höra, men.. det gör det! Barn gnäller inte hela sin barndom, utan de går igenom olika faser. Min son är en tänkare och grubblare av stora mått, är din också det? Det gäller bara att försöka finnas där, svara på frågor, men givetvis säga till att "du behöver ju inte gnälla när du pratar".

Jag vet inte.. luddigt kanske. Men som sagt, det kommer att lätta!

• ominte

Säger jag "sluta gnälla" eller "du får ingen hjälp om du gnäller" så blir det värre! Det bästa är att vara lugn själv och förklara att man lyssnar och hör vad de säger och förklara att h*n inte behöver skrika utan prata så hör jag dig.

• Smultron ett
    Danitra skrev 2011-04-01 17:56:15 följande:
    Hur formulerar han sitt gnäll? Vad säger han liksom?
    Svårt att uttrycka gnäll i text, Men han säger ju det han vill säga men han gnäller fram det.
    Gör ditt gnälligaste ljud och sen säger du med det gnälliga ljudet :
    - skorna sitter feeeeeeeeel !!!

Eller:

- Mamma, är det kvällsmat snaaaaaaart?

eller...

gngngngngggnnnnnaaa aaa AA aAAAAA AAAAAAAAAAAAHHHH !!! MEN HJÄLP MIG DÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!
    (utan att man ens hade kunnat veta att han ville ha hjälp med nått från början)
  • Smultron ett
    ominte skrev 2011-04-01 17:58:44 följande:
    Säger jag "sluta gnälla" eller "du får ingen hjälp om du gnäller" så blir det värre! Det bästa är att vara lugn själv och förklara att man lyssnar och hör vad de säger och förklara att h*n inte behöver skrika utan prata så hör jag dig.
    Men jag känner att det är helt fel...
    Jag vill ju inte ge efter för ett felaktigt beteende lixom.

Jag vill gå efter uppfostran där man belönar rätt beteende och ignorerar fel betende. Lite förenklat sagt.
  • Smultron ett
    ominte skrev 2011-04-01 17:57:16 följande:
    Här hemma har vi också en gnällig 3-åring. Jag brukar sätta mig i ögonhöjd och säga "vad vill du säga älskling, förklara för mig så ska jag lyssna". Då lugnar hon ner sig och pratar i normal samtalston.

Jag har också förklarat för henne att hon inte behöver skrika för att jag ska höra och att vi hör ändå. Dessutom har jag sagt att hon ska be om att få något istället för att vråla skrika eller gnälla fram det hon vill ha så nu har hon börjat säga "snääääälllaaaa mamma kan jag få vatten"
    Gud vad skönt.
  • ominte
    Smultron ett skrev 2011-04-01 18:03:16 följande:
    Men jag känner att det är helt fel...
    Jag vill ju inte ge efter för ett felaktigt beteende lixom.

Jag vill gå efter uppfostran där man belönar rätt beteende och ignorerar fel betende. Lite förenklat sagt.
    Fast...de förstår inte själva att det här är fel. Dessutom tror jag att de ofta behöver en kram eller förstå att man hör dem istället för att skrika tillbaka. Jag tror inte man ger efter för dåligt beteende om man kramar sitt barn och tittar det i ögonen och säger "hjärtat, jag hör att du vill något, du kan förklara för mig istället för att skrika, jag får ont i öronen. Så vad ville du nu"?

Om du tycker att ditt sätt att "inte ge efter" funkar så kan du fortsätta. Om du vill att ditt barn ska förstå och ändra sitt beteende kan du föröska vara lite medgörlig och ge efter ibland
Svar på tråden 4åring som Gnäller. KONSTANT!! Vad göra??