Inlägg från: woopie |Visa alla inlägg
  • woopie

Servera fläsk till en muslim?

ja han sa till sent men att lura honom att det inte är fläskkött i grytan tycker jag är oförskämt!

Tycker du ska ringa /smsa eller maila och förklara läget. Ni kanske kan göra en liten kastrull på sidan utan fläsk?

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • woopie
    Anonym (M) skrev 2011-04-01 20:52:15 följande:
    Ni förstår väl ändå att TS är ett skämt?
    Och OM det hade varit på riktigt hade det givetvis varit helt sjukt oförskämt och idiotiskt, en person som gör sånt förtjänar inga vänner och gäster. 
    Fruktansvärt idiotiskt aprilskämt i så fall!
  • woopie

oavsett om det är TS är ett skämt så visar alla inlägg att det finns människor med vett på FL ;)

• woopie
    Tomtefar skrev 2011-04-02 18:26:06 följande:
    Varför är grisen helt plötsligt ett orent djur? Vi har daglig konsumption av gris här i Sverige med stränga krav från livsmedelsverket. Och det är ett jävla hycklande från er människor som tycker detta. Har ni någon aning om hur många produkter som framställs av griskött, grisfett och grisblod? Varje gång ni äter gelatin eller godis äter ni grisfett med socker....tänk på det varje gång ni är sugna i godisdisken eller på en malacopåse. Tycker ni är respektlösa mot TS som betalt och bjudit på gratis mat.
    men det är INTE helt plötsligt!!!
    Jag är inte troende men jag fick lära mig i skolan att det finns religoner som inte äter fläsk för att GUD har sagt att grisen är oren...

Följande punkter förklarar olika aspekter av det förbudet.

1. Griskött förbjudet i Koranen

Koranen förbjuder intagande av griskött på inte mindre än 4 ställen. Det är förbjudet i 2:173, 5:3, 6:145 och 16:115.

’’FÖRBJUDET för er är kött av självdöda djur och blod och svinkött och sådant (kött) som har slaktats i annat namn än Guds’’. Koranen 5:3

Så ovanstående verser är tillräckliga för att tillfredsställa en muslim att gris är förbjudet att äta.

2. Griskött förbjudet i Bibeln

Den kristne lär troligtvis övertygas av den religiösa Skrift han följer. Bibeln förbjuder konsumtion av gris i 3:e Moseboken,

’’...svinet, ty det har visserligen helt kluvna klövar men idisslar inte, det skall vara orent för er. Av deras kött får ni inte äta, och deras döda kroppar får ni inte vidröra. De skall vara orena för er.’’ Bibeln 3:e Mosebok 11:7-8

Gris är också förbjudet i Bibeln i 5:e Mosebok,

’’...samt svinet, ty det har visserligen helt kluvna klövar men idisslar inte, det skall vara orent för er. Av deras kött får ni inte äta, och deras döda kroppar får ni inte vidröra.’’ Bibeln 5:e Mosebok 14:8

Ett liknande förbud finns i Bibeln i Jesaja 65:2-5.

3. Konsumtion av gris orsakar flera sjukdomar

Icke muslimer och ateister kommer endast att bli övertygade genom sunt förnuft, logik och vetenskap. Ätande av gris kan orsaka inte mindre än sjutton olika typer av sjukdomar. En person kan ha varierande parasiterande maskar, som ringmask, inälvsparasit m.fl. En av de mest farliga är Taenia Solium, som brukar kallas binnikemask. Den bor i tarmen och är väldigt lång. Dess ägg går in i blodsystemet och kan nå nästan alla organ i kroppen. Om den kommer in i hjärnan kan det medföra minnesbrist. Om den kommer in i hjärtat kan den orsaka hjärtattack, om den kommer in i ögat kan den orsaka blindhet, om den kommer in i levern kan den orsaka leverskador. Den kan skada nästan alla organ i kroppen.

En annan farlig parasit är Trichura Tichurasis. En vanlig missuppfattning om griskött är att om det kokas ordentligt dör dessa ägg. I forskningsförsök som gjorts i USA, framkom att av 24 personer som led av Trichura Tichurasis, hade 22 kokat köttet mycket noga. Det påvisar att ägget som finns i gris inte dör under normal koknings temperatur.

• woopie
    Tomtefar skrev 2011-04-02 19:12:43 följande:
    Av nöt kan man få galnakosjukan. Av kyckling kan man få salmonella. Av fisk kan du bli kvicksilverförgiftad? Du kan sätta ett besprutat äpple i halsen och dö av det. Vad är din poäng? Förstår inte riktigt varför en gris skulle vara ett orent djur i förhållande till andra livsmedel.

GUD? Finns han? seriously? Vilken Gud är den rätta? Någon religionsuppfattning har i alla fall fel. Betyder det att alla de som tror på någon annan i så fall hamnar i helvetet? Det blir väldigt många människor i så fall som kommer hamna där i så fall. Religion är ett påfund skapat av mänskligheten för att trösta sig med den bittra sanningen att det skulle finnas något efter detta jordelivet. Fattar fortfarande inte vad detta har med modern livsmedelshantering i Sverige att göra. Upplys mig gärna.
    Gamla testamentet är över 4000 år gammal.
    galnakosjukan. salmonella framförallt kvicksilver är något som kommit under senare år...

jag menar att man i ett mångkultuellt samhälle med religionsfrihet bör acceptera att det finns de som inte kan/vill äta olika saker och om man ska ha middagsbjudning bör man vara beredd.

Judarnas, Musilmernas och de kristnas gud är faktiskt samma Gud :)
  • woopie

flåt att jag glömde nämna ALLA jordens religioner!

Religioner är människans behov av att tro på en överhet eller högre makt.
    Religion är maktens sätt att styra människan.

jag är inte troende!!!! Men jag accepterar de som är det!!

Att ljuga om innehållet i den mat jag bjuder på vid en direkt fråga eller att inte ta reda på vem/vilka av mina gäster som inte äter/tål speciella ingredienser är oförskämt, ouppfostrat och respektlöst!
    Man kanske inte kan tillfredställa alla men man bör göra ett bra försök!

• woopie
    cärröförfän skrev 2011-04-03 00:06:33 följande:
    haha, fan vad lömskt att lura någon på det viset, men jag hade nog gjort samma sak. tror jag. dom får la ta med egen mat om det som bjuds inte passar. självklart ska man inte behöva göra om hela menyn för att det finns två gäster som inte äter det ena eller det andra. ej heller ska man behöva köpa till extrakäk. nä, be dom ta med eget. vill dom inte det så kan dom nöja sig med förrätt och efterrätt. ohyfsat som fan att kräva att värdparet ska stå för diverse specialkoster.
    Svårt att ta med sig eget käk om man inte vet om att det som serveras är något som man inte kan äta...
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?