• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • snöflingan84
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 21:14:33 följande:
    Usch, det här börjar bli jobbigt nu känner jag. Är det nåt annat man ska tänka på? Ska salladen vara hackad i Mecka också? Vindruvorna till vinet trampat av en islampräst? Jag har 0 koll på dessa människor måste jag erkänna. Obestämd
    Det märks att du har noll koll. (Man kan ju undra om ni bor under en sten i skogen.De flesta muslimer dricker inte ens vin och det finns inget som heter islampräst.) Man börjar ju undra om hela tråden inte är ett aprilskämt ändå.
  • Stor mamma

jodå man känner skillnaden-men av etiska skäl liksom medicinska bör ni inte ljuga-kan sluta i en tripp till sjukan med kraftiga magsmärtor

• Nikkili

Förstår inte varför du har bjudit hem dessa människor alls,du har ju ett stort förakt för dom,ingen respekt alls!

• Veritas18

Fy fan vad fult!

Hade det varit en mer giltig anledning om någon av de hade sagt att de va allergiska? Eller hade ni försökt smyga med det också och hoppas att ingen dör bara för att ni inte "har tid eller ork" att åka och handla.

Jävla snåla människor! 

Hoppas ni blir magsjuka av fläsket. 

• Hypnos
    Nikkili skrev 2011-04-01 23:57:53 följande:

Förstår inte varför du har bjudit hem dessa människor alls,du har ju ett stort förakt för dom,ingen respekt alls!

• SallyBlixten
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 21:14:33 följande:
    Usch, det här börjar bli jobbigt nu känner jag. Är det nåt annat man ska tänka på? Ska salladen vara hackad i Mecka också? Vindruvorna till vinet trampat av en islampräst? Jag har 0 koll på dessa människor måste jag erkänna. Obestämd
    Jo, det märks att du inte har så bra koll...

Vad jag inte förstår är varför du krånglar till det så... Varför kan du inte svara ärligt på frågan om det bjuds på fläskkött och låta dina gäster avgöra hur de ska hantera det?

Jag gillar inte kräftor och tar därför med mig egen mat till kräftskivor, funkar bra för alla inblandade  

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • chrissandra
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 22:06:50 följande:
    Jaha, så grisar är "orena". Märkligt argument. Tror du att man äter leran? Svin är faktiskt ett av de RENASTE djuren man kan äta. De urinerar tex inte där de äter, som kor gör. Kor får i sig både det ena och det andra, bland annat ett antal kilo daggmaskar när de betar.

Fiskar äter det mesta, du vet inte vad fisken du äter har ätit. Kan vara både avföring och kadaver.

Fågel samma sak, bl a kyckling äter avföring (inte med mening, men det kommer på köpet när de äter tillsammans på liten yta).

Dina argument lyser av okunnighet.

Att man inte tycker att det är gott kan jag köpa. Men då ska man isåfall SMAKA av min frus goda gryta först, inte komma och döma ut saker på förhand.
    Grisar äter vad som helst, de kan till och med äta varandra så de är inte vegetarianer som kossor, älgar o.s.v.

Kräftor är också asätare det är det som gör dem orena inte att de lever i dy.

Jag tycker kanske att gräddstuvade njurar är det godaste som finns men med vetskap om vad njurar är kan jag vilja välja bort det för att inte äta något som jag inte tror är bra.
    Samma med benmärg, det kanske är en delikatess men innehållet kanske inte är tilltalande och då måste jag få välja bort det.
  • Blitz

Hoppas du inte resonerar så om det är en allergiker du bjuder på middag... Obestämd

• Jetstream

aj aj aj, han kommer att bli förstörd!!!!

Det är många muslimer som äter griskött utan problem men om han har frågat betyder det att han är troende, han kommer att upptäcka att det inte är nötkött..  Många kollar även godis och sånt så de inte innehåller fett från fläsk..så känsliga är de!

Om du hade bjudit en gäst som han/hon hade  allergi mot nötter, skulle du servera Flygande jacob och hålla tyst om att den innehöll nötter bara för att du "råkade" handla innan du frågade???

Skärp dig!

• EFI
    Jetstream skrev 2011-04-02 01:39:11 följande:
    aj aj aj, han kommer att bli förstörd!!!!

Det är många muslimer som äter griskött utan problem men om han har frågat betyder det att han är troende, han kommer att upptäcka att det inte är nötkött..  Många kollar även godis och sånt så de inte innehåller fett från fläsk..så känsliga är de!

Om du hade bjudit en gäst som han/hon hade  allergi mot nötter, skulle du servera Flygande jacob och hålla tyst om att den innehöll nötter bara för att du "råkade" handla innan du frågade???

Skärp dig!

Men vad då, lite får de väl tåla. Om de riskerar anafylaktisk chock är ju inte mitt fel, de får väl helt enkelt ta med egen autoinjektor med adrenalin.
    Apple user since 1987
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?