• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Tomtefar
    Enensammamma skrev 2011-04-02 13:25:15 följande:
    Ni verkar ju inte kloka. Snacka om respektlöst att göra så! Hoppas att dom inser att ni inte är riktiga vänner. FY FAN!
    Aschhh  vilket gnäll för lite mat.
  • Teyla Emmagan
    Tomtefar skrev 2011-04-02 13:32:10 följande:
    Värst vad du överreagerar, muslimen överlevde och behövde inte ringa ambulans. Varför skrika i panik? Dessutom är det ju en del av mångkulturen att folk får ta del av varandras kulturer. De får ta del av våran kultur i Sverige. Glad Här äter vi gris, välkommen till bordet.
    Äter du griskött till alla mål alltså?
  • Tomtefar
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-02 13:35:40 följande:
    Äter du griskött till alla mål alltså?
    Jepp, lärt mig av dessa grabbarna Glad De har Bacon till ALLT!!!

epicmealtime.com/
  • SchumiFerrari

Min man är allergisk mot griskött.. och jag lovar man känner skillnad i smak... Gris smakar ruttet jämnfört med nöt...

Who is SHE???
  • littlepixiegrl
    Tomtefar skrev 2011-04-02 12:31:29 följande:
    Bjuds det på mat så får man väl äta det som serveras eller strunta i att äta.
    Eller så kanske man inte ska bjuda in muslimer och servera fläskkött om man är fullt medveten om att en stor majoritet av muslimer inte äter flöskkött?
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • SchumiFerrari

Sedan är det så att har du aldrig ätit griskött blir du med stor sannolikhet sjuk av det eftersom att det är ett ämne som kroppen kan reagera mot.. Ja jag vet att det låter konstig men har fått det förklarat av läkare.. Det är något som heter urinosyror i griskött som gör att en del kan bli sjuka av det

Who is SHE???
  • Ceka86

Jag hoppas det var verkligen ett stort skämt bara, om inte så borde ni skämmas att ni resonerar på detta viss. Tala minst om för personen att det e fläsk kött i om. Du bujder personen på middag så du borde ta reda på allergier och vad folk äter o inte äter och anpassa det hela. Va e det för ide att du bujda över annars. Skulle du bjuda en skaldjursallergier på just skaldjur och säga ja men det e oförskämt att ställa krav. 

• bara lilla jag

Nej så kan ni absolut inte göra! Har man inte ätit fläsk i hela sitt liv och sen får en gryta med fläsk i kan man börja må otroligt dåligt. Magen pallar inte att bryta ner det köttet då dessa bakterier ligger liksom och vilar i deras magar. dundrar man då på med massa kött i olika former som magen inte alls är van vid så kommer ni har 2 gäster med otroligt ont i magen..

Vad är problemet att göra en separat gryta utan fläsk? Jag lagar dagligen 2 olika rätter och det är absolut inga problem 

Otroligt obildat att resonera som ni gör.. 

• azure

Kan detta ha varit ett aprilskämt måntro? Tungan ute

• tilving

ja gör det, tycker jag låter som en toppenide =) och nästa vecka om de knackar på och har en ryggsäck med dom så släpp inte in dom.....
    måste ju va ett skämt för ingen kan väll vara så trög endå....

Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?