• Bentebirmilin

    Hur ska jag få min sexåring att tycka om mat

    Har det väldigt kämpigt med ena barnet vad gällande mat. Fick han välja skulle han kunna äta köttbullar och makaroner morgon middag kväll och varje måltid är en kamp. Mat har blivit något negativ som inte går hem. tror att jag testat alla metoder som går. Men nästa vecka träffar vi en läkare. Behöver verkligen råd. Har ni nå tips därute så tas det tacksamt imot.

  • Svar på tråden Hur ska jag få min sexåring att tycka om mat
  • Trisse78

    Har du testat att göra upp en veckomatsedel (alla måltider) och låta honom vara med och bestämma vad som ska stå på den? (man följer sedan den matsedeln och lagar ingen annan mat för att maten inte passar).

  • Bentebirmilin

    Nej inte i den mån att han skulle få bestämma han skulle inte acceptera annat än makaroner. :-/ men jag skulle kunna knåpa ihop en veckosedel själv han har nyligen varit inlaggd på barn och de ville knappt skicka hem han för att han matvägrade så det blev hot och tväng. Men jag vill inte att mat ska vara tvång...

  • Trisse78
    Bentebirmilin skrev 2011-04-02 22:25:39 följande:
    Nej inte i den mån att han skulle få bestämma han skulle inte acceptera annat än makaroner. :-/ men jag skulle kunna knåpa ihop en veckosedel själv han har nyligen varit inlaggd på barn och de ville knappt skicka hem han för att han matvägrade så det blev hot och tväng. Men jag vill inte att mat ska vara tvång...
    Lider med dig!
    Förstår att du inte vill att det ska vara tvång.
    Har tyvärr inga andra tips att ge, tror nog att du testat det mesta.
    Hoppas att du/ni hittar en lösning på detta.
  • luzorsus

    får han vara delaktig i matlagningen? Lära sig om vad mat är? Kanske i början att inte ta så stora steg men att lära isg om vad mat kommer ifrån är ju bra,kanske få han att från början prova nåt annat än makaroner,någon annan pasta bara,förklara att det är samma innehåll,bara olika former...

    Odla hemma,så han får se gurka,tomater etc växa upp.......

    Bara lite tips från mig
    Hoppas det löser sig för er.
    Har en bekant med barn som varit väldigt svår med mat men det har helt plötsligt börjat ge sig vid 6 års ålder, utan någon som helst anledning..

    Men han äter iallafall? Även om det är ensidigt?
    Som förälder kan man ju försöka mixtra in lite nyttiga saker i den man de accepterar,göra egna köttbullar och blanda i mixade röda linser,kokta finstrimlade morötter,pureeade grönsaker som inte syns men då får de iallafall i sig vitaminerna etc..
     

  • HannaS83

    Va jobbigt, mni son har varit svar med maten i perioder men han är bara straxt över 2
    . Det jag har hört är att man inte ska göra en stor grej av det, inte tvinga dom att äta, men du ska heller inte erbjuda annan mat. En 6 aring gar väll kanske att resonera lite med typ "Om du äter/ smakar en bit gurka sa far du mumsig efterrätt sen."
     Ett annat tips jag hört är att inte lägga upp massor pa talriken utan bara lite av det främmande.
    Och du kom ihag att ett barn inte svälter bara för att dom vägrar en maltid, det kan till och med öka chancen att dom äter nästa maltid som erbjuds.

    Hur är det i skolan? äter han lunchen där?

  • Bentebirmilin

    Ja lite svar här nu! jo grönsaker tycker han ju om men det går man ju inte upp i vikt av, för en mån sen bröt han båda benen då ville han inte äta för att det skulle då göra så ont i benen vid lyft till toa. i samband med detta så rasade han i vikt. Han var redan smal innan. Jag vill så gärna ge han fett så jag har börjat skirat smör över det mesta men i längden kan ju inte det vara bra heller :-/  ja det var en rolig idè att odla hemma det skulle han nog älska...

  • Bonanza

    Hur stor är han? Dvs vikt och längd?

    Min sexåring är kinkig med maten också, men han äter gärna kolhydrater i form av spagetti, smörgåsar, makaroner eller pannkakor. Visserligen är han mager, men inte så att sjukvården har reagerat ändå.

    Vad finns det som han gillar i form av till exempel efterrätter och sånt? Jag tänker att om han gillar glass till exempel så kan ni ju göra egen med mycket fett men mindre socker. För om han får lite mer hull kanske ni kan bli lite mer avslappnade i ert förhållande till hans ätande - så att det inte blir lika mycket kamp och tvång?

    Köttbullar är ju ändå rätt bra mat. Vad händer om han äter köttbullar och grönsaker då? Och lite frukt? Det är väldigt få vuxna som bara äter en enda maträtt. Det finns däremot otroligt många tonåringar och barn som har ätstörningar för att deras relation till mat har blivit störd i unga år. Vad skulle ni förlora på att låta honom äta det han vill under en längre period?


  • Bentebirmilin

    måste byta dator och ska snart läsa mina svar.

  • Bentebirmilin

    Jag har aldrig gjort egen glass det kanske skulle vara något eftersom han inte äter glass heller. Om han fick vara med och göra sin egen glass  redan från början. Jag ska verkligen följa mina nya råd till punkt och pricka. Nu har inte jag vägt han men sist jag vägde så landade vågen på 17  och det var innan vi for i okt. jag kan tänka mig nu att han inte väger mer än 14 15 kg och han är 114 cm lång.

  • Cia o krabaten
    Bentebirmilin skrev 2011-04-02 22:37:26 följande:
    Ja lite svar här nu! jo grönsaker tycker han ju om men det går man ju inte upp i vikt av, för en mån sen bröt han båda benen då ville han inte äta för att det skulle då göra så ont i benen vid lyft till toa. i samband med detta så rasade han i vikt. Han var redan smal innan. Jag vill så gärna ge han fett så jag har börjat skirat smör över det mesta men i längden kan ju inte det vara bra heller :-/  ja det var en rolig idè att odla hemma det skulle han nog älska...
    Men varför skulle det göra ont? För att han blev tyngre?
    Nu är jag inte insatt i sånt, men kan det vara ngn form av anorexi eller liknande? 
    Missförstå mig rätt, jag ogillar att diagnostisera över nätet sådär (Som många slänger ur sig bokstavsdiagnoser osv) Men det lät så konstigt från en 6-åring.
    Min tjeje är precis fyllda 6 och hon är inte direkt tokig i mat, men det funkar.
    Veckomatsedel gör vi ibland och då blir det klassiker som oftast går hem.
    Fiskpinnar, spagetti och köttbullar, korvstroganoff, pannkakor osv. På dagis äter hon dock det mesta!

    Korv kan man göra till roliga saker med pepparkaksformar!
    Pannkakor likaså.
    Pasta kan man koka med karamellfärg i vattnet, och det kan man ha i pannkakor också Och säkert ris med? Och varför inte potatismos?
    Potatismos spritsar vi ibland till bokstäver eller blommor eller så, då blir de roligare
    Egen pizza är ju verkligen att göra från grunden och vara med?

    När det var mest strul hemma så hade vi en regel om att hon skulle smaka på sakerna en gång, sen fick hon köttbullar eller vad det nu var, och det ledde faktiskt till 2 nya favoriter Kyckling med cashewnötter (thai) och raggmunk
    MEn det beror ju på hur han reagerar på det tvånget att smaka. 
  • Suzy QX

    Jag har stor erfarenhet av matfobiskt barn. Vad äter han som frukost? Finns det någon vitamin han gillar exempelvis Enomdan.


     


    Viktigast är att inte tvinga eller göra mat till något jobbigt och hemskt. Det blir då bara värre. Låt det få ta tid så länge som han får i sig mat ändå.


     


    Är det något sonen önskar sig högt? Någon sak? Någon aktivitet. Att i mindre bitar försöka få barnet att smaka eller äta något nytt en gång i veckan. Sedan när man kanske lyckats hitta en ny maträtt som går an så utlova en belöning i form av saken. (dvs positiv förstärkning istället för negativ)


     


    Det kan få från matsituationen att istället se saken man önskar sig i huvudet när han ska smaka något.


     


    Undvika titta när han ska smaka och istället låtsas som att det vore det mest naturliga i världen.


     


    Din son låter nästan mer begränsad än min. Varmkorv brukar vara en sak som matfobiska barn har lättare att ta till sig. Samt plättar.

    Lycka till


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Bentebirmilin

    Ah jag var för otydlig jo han fick två frakturer på ena benet och en fraktur på det andra benet. dessa frakturer gjorde fruktansvärt ont vid lyft till toaletten och då vågade han än mindre att äta för att slippa gå på toaletten. detta var första veckan och han tappade då mycket i vikt. jag vet inte om han har någon ätstörning jag hoppas att våran dr skickar oss vidare till en psykolog så att man kan kan göra någon typ av planering och uppföljning. Ändå finns det lite glimtar att han ändå försöker äta men jag vet inte om det är för min skull eller om han gör det för att tycker att det är gott. När han har ätit färdigt säger han -Duger det mamma? det gör mig så ledsen precis som han äter för att göra mig glad :-/

  • Bentebirmilin

    Jag frågade sonen idag vad han skulle vilja äta idag och då svarade han pepparlax och vicshyvatten med rabarbersmak plus babybell ost jag är glad imorgon åker jag till affären så fort de öppnar.

  • Cia o krabaten
    Bentebirmilin skrev 2011-04-02 23:19:26 följande:
    Ah jag var för otydlig jo han fick två frakturer på ena benet och en fraktur på det andra benet. dessa frakturer gjorde fruktansvärt ont vid lyft till toaletten och då vågade han än mindre att äta för att slippa gå på toaletten. detta var första veckan och han tappade då mycket i vikt. jag vet inte om han har någon ätstörning jag hoppas att våran dr skickar oss vidare till en psykolog så att man kan kan göra någon typ av planering och uppföljning. Ändå finns det lite glimtar att han ändå försöker äta men jag vet inte om det är för min skull eller om han gör det för att tycker att det är gott. När han har ätit färdigt säger han -Duger det mamma? det gör mig så ledsen precis som han äter för att göra mig glad :-/
    Ok, det lät "bättre".

    Hoppas ni kommer till någon lindring får man kanske säga isf lösning.

    Lycka till! 
  • Bentebirmilin

    Tack tack det känns bättre idag igår hade vi en sämre dag.

  • Bonanza
    Bentebirmilin skrev 2011-04-02 23:02:04 följande:
    Jag har aldrig gjort egen glass det kanske skulle vara något eftersom han inte äter glass heller. Om han fick vara med och göra sin egen glass  redan från början. Jag ska verkligen följa mina nya råd till punkt och pricka. Nu har inte jag vägt han men sist jag vägde så landade vågen på 17  och det var innan vi for i okt. jag kan tänka mig nu att han inte väger mer än 14 15 kg och han är 114 cm lång.
    Men det är ju inte så lite? Men det kanske inte är därför sjukvården är inblandad, utan för att ni upplever att hans matvägrande är ett problem?
  • Bentebirmilin

    Hej tack för alla fina tips. Jag kommer verkligen göra allt i min makt för att få rätsida på detta- Få se vad våran dr och barnpsyk säger, när vi kommer dit.- Jag tror även om han åt så skulle han blöda mindre näsblödningar jag förmodar att det hänger ihop

  • oliviassss

    Prova att fråga va han vil ha, hankanske inte gillar den mat du lagar. Han kanske har ätit något som han tycker jättemycket om, fast du lagar det aldrig! Lycka till och hoppas allt går bra =)

  • a mor

    Jag skulle göra så att, om det enda mitt barn åt var pasta och köttbullar samt grönsaker, så skulle hon få det en längre period. Jag menar det är ju inte direkt onyttig mat, om än ensidig. Vi är så inne på normen att man ska kunna äta i princip allt, men jag tror inte alla är skapt på det viset.
    Om maten i sej är godkänd ur näringssynpunkt så är det väl bara att hoppa på tåget och ge honom det han vill ha, det dör han inte av.
    Huvudsaken måste väl ändå vara att han får i sej mat och går upp i vikt som han ska till att börja med. Det är väl inte helt otroligt att matintresset kommer lite mera då all matpress försvinner.

    Det var min filosofiska tanke om detta.

Svar på tråden Hur ska jag få min sexåring att tycka om mat