• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Gloxi

Sun, jag trodde smör var nyttigast, men där ser man. Man kan ha i standardmjölk med om man vill här. Jag har dock ersättning pga näringsämnena. Om de dricker minst 400 ml ersättning per dag, så får de i sig tillräckligt med järn.

Jag tror det är bättre att göra maten själv om man orkar. Både för smakens skull och så vet man vad där är i. Burkmaten håller ju sig till typ 2015, så de lär ha i konserveringsmedel. Innehåller häftet recept på pasta?

7879, gör du pasta också? Har du tips på vad man kan ha i? Färgen spelar ingen roll, men konsistensen blir äcklig. Jag har själv svårt för när mat ser äckligt ut. Vill inte servera lillan något som ser ut som spya..

• 7879

Gloxy, ja jag gör pasta med. Brukar ta risoni, funkar utan att mixa när de accepterar bitar, annars mixat med köttfärssås, morötter, ärtor. Annan pastasås med ex kyckling o curry, och så någon grönsak, kan ta vad som. Tycker det brukar gå bra med konsistens när tillsätter grönsaker, annars kan man ta lite potatis också. Har gjort veg. Rätt med past och bönröra och färska kryddor med. Lycka till!

• Sunseed

Gloxi. Inget särskilt med pasta i häftet, däremot kan jag återkomma med vad som står i mosboken. Vi har beställt den nu. 

• Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-08-23 08:14:40 följande:
    Gloxi: Du ser, jag hade inte kunnat göra ÄP på CFC
    Det hade inte jag heller kunnat för jag har behövt både lugnande och smärtlindring. Jag har varit på väg att resa mig upp och gå nämligen.
  • Sunseed
    Gloxi skrev 2013-08-23 21:45:13 följande:
    Sun, jag trodde smör var nyttigast, men där ser man. Man kan ha i standardmjölk med om man vill här. Jag har dock ersättning pga näringsämnena. Om de dricker minst 400 ml ersättning per dag, så får de i sig tillräckligt med järn.

Jag tror det är bättre att göra maten själv om man orkar. Både för smakens skull och så vet man vad där är i. Burkmaten håller ju sig till typ 2015, så de lär ha i konserveringsmedel. Innehåller häftet recept på pasta?
    Smör är tydligen inte bra för så små barn som gärna ska få Omega 3. Här rekommenderar man flytande margarin (vilket jag inte gillar) eller rapsolja första året (1 tsk i maten). Vi kommer att köra rapsolja som känns mest naturligt. Men man kan ju ha i lite smör om man t ex mosar potatis men att man kompletterar med lite rapsolja. Smör är ju så gott om inte annat!  

Här rekommenderar man heller inte mjölk första året utan ersättning eller vatten. Mosrecepten är utspädda med vatten, men när vi pratade om det så går ersättning jättebra också. Och till gröt är ju ersättning som utblandning att rekommendera då gröten inte är järnberikad. Vi som vill göra mat själva fick rådet att ta t ex vanliga havregryn och mixa med stav så att det blir pulver och sedan göra gröten med ersättning som vätska och smaksätta med frukter/bär, t ex mixa. Vill man ha det som välling blandar man ju bara ut med mer vätska så blir det löst flytande.  

Mjölk är, enligt BVC här, för mättande och innehåller för lite näringsämnen så man vill inte att barnet ska bli mätt på "fel saker" utan att då ersättningen är bättre. Det var lite kul att vi hade just dom här diskussionerna i veckan som var på föräldragruppen. 

Det verkar ju inte skilja sig alltför mycket åt ändå och jag tycker att det verkar ganska enkelt att göra maten själv. Som jag har skrivit tidigare är vi mycket för hemlagat från början, så det känns inte som någon belastning om man bara vet att barnet får i sig t ex järn. Jag ser snarare fram emot att få fixa mat och prova oss fram.  Det ska bli KUL!
  • Gloxi

Sunseed, tack. Jag köpte rapsolja idag. Mjölk brukar jag inte ha i utan väljer ersättning. Det är smidigt att använda de färdigblandade i mat. Om man fryser in, så skall man inte blanda i ersättning, utan göra det efter uppvärmning. Annars försvinner näringsämnen. Ersättning tål bara att upphettas till 50 grader. En grej jag hade missat...

• Sunseed
    Gloxi skrev 2013-08-24 16:54:21 följande:
    Sunseed, tack. Jag köpte rapsolja idag. Mjölk brukar jag inte ha i utan väljer ersättning. Det är smidigt att använda de färdigblandade i mat. Om man fryser in, så skall man inte blanda i ersättning, utan göra det efter uppvärmning. Annars försvinner näringsämnen. Ersättning tål bara att upphettas till 50 grader. En grej jag hade missat...
    Åh! Tack för det tipset. Bra att veta, för vi kommer att frysa in i små kuber! Då kan man göra mosgrejerna lite tjockare vid infrysning så att man sedan kan köra i ersättningen med andra ord. Perfekt att få såna saker att tänka på! <3
  • Kelsson1

Sunseed: Menar bara att jag behöver mjuka sängen o mackan, viktigare än morfin (som ändå inte hjälpte mig)
    Men har det inte kommit ny forskning som visar på att små barn inte bör få i sig omega3? Jag kan vara ute o snurra också... 

• 7879

Karlsson, jo det kunde till och med vara fel att ge. Det som är bra ned rapsolja, är att det är omättat fett.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011