• Thomin­a
    Äldre 7 Apr 15:05
    8393 visningar
    11 svar
    11
    8393

    Sluten begravning - kan man ge blommor ändå?

    En vän till oss förlorade sitt barn i magen kring V. 40, och de ska ha en begravning för den lille pojken i kretsen av de närmaste. Nu funderar vi kompisar om vi ändå kan skicka blomster till begravningen, då vi vet när den är...
    Hur har ni andra gjort?
    // Lina

  • Svar på tråden Sluten begravning - kan man ge blommor ändå?
  • Birgit­ta2
    Äldre 7 Apr 15:17
    #1

    Visst kan du göra ordna en blomma till båren. Det kan ni göra via nätet på euroflorist.se. Eller beställa hos en blomsterbutik.  Det innebär bara att familjen inte vill att nån utanför familjen, utom speciellt inbjudna, skall närvara.

  • Äldre 7 Apr 15:25
    #2

    Jag hade skickat en blomma. Jag har själv förlorat nära omkring mig och man blir aldrig ledsen över en blomma - även om man kan vilja ha en slute krets.

  • lokiss­e
    Äldre 7 Apr 15:26
    #3

    jag skulle nog ha valt att skika blommor till dom i stället för till begravningen.


    Nej det tror jag inte!
  • Äldre 7 Apr 15:26
    #4

    Det tycker jag absolut att ni kan göra. Att de väljer att enbart ha de närmsta där innebär ju inte att de inte uppskattar omtanke. Beklagar sorgen för övrigt och hoppas din vän finner tröst. Någon gång, på något sätt. Kan inte för något i världen förstå den smärtan...

    All omtanke till alla berörda!

  • Thomin­a
    Äldre 7 Apr 15:30
    #5
    Birgitta2 skrev 2011-04-07 15:17:25 följande:
    Visst kan du göra ordna en blomma till båren. Det kan ni göra via nätet på euroflorist.se. Eller beställa hos en blomsterbutik.  Det innebär bara att familjen inte vill att nån utanför familjen, utom speciellt inbjudna, skall närvara.
    Jag tror att det är så det blir, att vi ordnar med blommor som vi kommer skicka dit. Tack för svar!
  • Thomin­a
    Äldre 7 Apr 15:33
    #6
    lokisse skrev 2011-04-07 15:26:38 följande:
    jag skulle nog ha valt att skika blommor till dom i stället för till begravningen.
    Har också funderat så, men tanken är att vi tänker på dem i den stunden när det är så jobbigt att ta farväl för dem, vilket vi tror att det kommer att vara. Så då tänkte vi till begravningen i stället.
  • tarrra­p
    Äldre 7 Apr 15:34
    #7
    lokisse skrev 2011-04-07 15:26:38 följande:
    jag skulle nog ha valt att skika blommor till dom i stället för till begravningen.
    Håller med, jag hade nog också skickat blommorna till dom istället.
  • lokiss­e
    Äldre 7 Apr 15:35
    #8
    Thomina skrev 2011-04-07 15:33:26 följande:
    Har också funderat så, men tanken är att vi tänker på dem i den stunden när det är så jobbigt att ta farväl för dem, vilket vi tror att det kommer att vara. Så då tänkte vi till begravningen i stället.
    fast det kan bli ett tryck med att ni velat vara med och var inte "bjudna"
    Nej det tror jag inte!
  • fröken­piggy
    Äldre 7 Apr 15:39
    #9

    Du kan också ta kontakt med begravningsbyrån, och beställa blommor via dem. När min pappa dog hade vi en liten begravning med de närmaste, men vi fick en del extra blommor från gamla grannar, vänner och arbetskamrater. Vi hade inte alls förväntat oss det, men blev väldigt rörda och glada, det kändes som ett stort stöd att veta att de tänkte på oss.

    Tänk på att vara noga med att ange rätt adress, namn, kyrka/kapell, osv! Vi fick ett blomsterarrangemang som vi inte kände igen namnen på. Visade sig att blommorna egentligen skulle till en annan familj, som hade haft begravning i ett annat kapell, på samma kyrkogård, tidigare på dagen. Tyckte så synd om den andra familjen som inte fick alla sina blommor.

  • PVeraB
    Äldre 7 Apr 18:41
    #10

    skicka ett telegram istället. Spädbarnsfonden eller nån annan fond tycker jag.
    Och nej, jag tror ingen tänker att man skickar blommor som en sur vink.

    Jag blev väldigt glad över att ngn tänkte på oss. Vi förlorade vår son i sjukdom 2½ mån gammal

  • Nossmi­arfe
    Äldre 30 Nov 23:43
    #11

    När min dotter gick bort så var det jätte många som skickade blomsterarrangemang eller krans till begravningen.
    Det blev så vackert med alla 24 blomsterkransar/arrangemang i kyrkan och jag uppskattade det verkligen.

Svar på tråden Sluten begravning - kan man ge blommor ändå?