• Anonym (Nojjig)

    Domningar i vänster ansiktshalva

    Hej!
    Jag har de senaste dagarna upplevt en sorts domningskänsla på vänsta sidan av ansiktet. Det blir värre när jag tänker på det. Jag har känsel och rörlighet precis som vanligt.
    Jag har även besvär av extraslag vilket läkaren tror är stress sen jag fick vårt andra barn för 6 månader sedan. Extraslagen har jag lärt mig att leva med men nu blir jag ju helt knäckt av dessa domningarna.
    Någon som har haft sådana domningar som "bara" berott på stress? Jag blir ju livrädd att det är något allvarligt och jag ska dö innan mina barn är stora :(

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Domningar i vänster ansiktshalva
  • Anonym (Migrän)

    Migrän... - Kan ju också vara stress. Vanligt symtom är känselbortbortfall o stickningar. Det brukar jag få. Började när jag var cirka 25 år, innan dess hade jag aldrig haft det problemet.

  • Anonym (Nojjig)

    Ja, jag har också tänkt på det fast det har ju hållt i sig i flera dagar nu. Går inte migränanfall över efter en stund?

  • Anonym (Migrän)

    Det ärolika. Jag brukar vara dålig ett par dagar om jag inte tar rätt medicin så att "anfallet" bryts. Dessutom så kan ju migränen komma tillbaks med täta mellanrum om den utlöses av stress. Är det mer hormonellt betingat så är det kanske inte lika frekvent. För mig är det både stress, hormoner, oregelbundna vanor (sovtider, mat, vatten), intag av rödvin/ost, sol i ögonen utan solglasogon, blåsigt väder etc som utlöser migränen. Min strategi är att leva "tråkigt" - ungefär som en diabetiker som inte kan "slarva" med mat för då blir man dålig.

  • jagälskarallaminabarn

    Jag har domningar i händerna men där är stress indirekt inblandat. Det kommer från nacken som jag gått länge och böjt framåt, behöver räta på ryggen som läkaren uttryckte det så det kommer bli sjukgymnastik framöver för att träna upp de "rätta" musklerna för som det är nu orkar jag inte hålla mig rak i ryggen på det sättet som läkaren vill. När jag är stressad märker jag att domningarna blir värre men tror det är mycket för att då sitter jag t ex inte optimalt (oftast i alla fall) utan kan sitta framåtlutad. Om det är stressigt t ex att få upp varorna efter att vi handlat blir ju inte arbetsställningen den bästa heller, blir samma resultat. I mitt fall är läkaren övertygad om att det går att få bort detta men att det kommer ta tid.

    Mitt råd till dig är att söka upp en annan läkare. Jag är inte alls sjukvårdsutbildad och vågar inte uttala mig om i fall det är farligt eller inte men om inte annat borde du kunna få sinnesro om du får en till likadan bedömning. Varmt lycka till och skriv gärna och berätta hur det går!

  • Anonym (TT)

    Kan vara borelia, men då brukar det inte bara domna utan musklerna brukar inte hänga med heller, man känner sig lite förlamad... Hjälp  finns att få men behandligen är ganska långdragen.

  • Siannan
    Anonym (Nojjig) skrev 2011-04-12 22:36:59 följande:
    Ja, jag har också tänkt på det fast det har ju hållt i sig i flera dagar nu. Går inte migränanfall över efter en stund?
    Har haft samma som dig.. blev livrädd.. gick upp i vänster huvud också.. var hos en läkare.. han trodde de var spänningar.. har också spänningshuvudvärk.. men spänner mer på vänster sida.. allt kommer vid stress och ångest.. när jag tänker på det blir det också värre...  
  • Anonym

    Har samma med domningar i hela vänster sida av kroppen!!!

    För mig startade det i ansiktet och kändes i början som en tandläkarbedövning som höll på att släppa. Jag har foortfarande samma domningar efter 1 1/2år och det har suttit i mer eller mindre konstant sen det började och läskigast är när det är i huvudet. Jag har också börjat få värk i ben och armar mest på vänster sida och stötkänsla som när man får änkestöt när man slår i armbågen i ben och arm, värk i händer och fötter och nu senast sen några dagar stark värk i armbågen och neråt i armen. Har också börjat få knölar i handflatan jäms med tummen, fundera på något i lederna??? annars är det väl nerverna som spökar...

Svar på tråden Domningar i vänster ansiktshalva