• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Familjen Valjus

WOW har inte ett skit med alver att göra
    de finns med i Nordisk mytologi bland annat o Tolkien har inte hittat på dem han heller

• Popov

Vanheim var álfarnas land. Norr om svarta havet vid floden Tanakvísl eða Vanakvísl

Álfar var duktiga jordbrukare och boskapsskötare. De talade språket drāvid och levde ett enkelt liv i lugn och ro. 

När människan kom så gick Álfarna över till en parallell värld i underjorden. De vart på så sätt dyrkade som lägre halvgudar. 

En Álfr har stor kunskap av naturens läkeväxter. De tar hand om skogens djur och hjälper t. ex de som blivit skadade. Álfar tycker inte om att något liv behandlas illa. Oftast saboterar de för människor som skadar naturen.Ibland går det in i våra hus på nätterna och tar vad de behöver. Gör man en Àlfr en liten tjänst, så får man dubbel belöning tillbaka.

De är mycket nära vän med Dvergarna. Ett underjordiskt naturfolk som smider allehanda vapen och verktyg. Hantverksskickligheten i trä och metall överträffas inte av någon annan varelser. Álfar gillar att smycka sig i Dvergarnas konsthantverk. Vilket har fått Dvergar att tycka Álfar är fåfänga.

I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • Stårscha
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    Jag kan helt klart säga att jag inte har en enda människa i min bekantskapskrets som inte vet det. Möjligen att deras föräldrar inte är helt insatta.

(Men nog skrevs det mesta EFTER första världskriget? Mycket är ju inspirerat av Tolkiens egna erfarenheter från skyttegravarna under WW1, eller minns jag fel?)
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • lokisse
    Stårscha skrev 2011-04-14 09:02:13 följande:
    Jag kan helt klart säga att jag inte har en enda människa i min bekantskapskrets som inte vet det. Möjligen att deras föräldrar inte är helt insatta.

(Men nog skrevs det mesta EFTER första världskriget? Mycket är ju inspirerat av Tolkiens egna erfarenheter från skyttegravarna under WW1, eller minns jag fel?)
    om jag inte mins fel skrev han stora delar under tiden han lag i skyttegrav och skikade per brev hem.
    Nej det tror jag inte!
  • Bye baby Bunting
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    *asg* jag tror att jag fått en ny favorit på fl
  • Kimmice

Hahahaha, nu är jag road för resten av dagen. :D

Alver är ju ingen bestämd 'ras' utan olika i alla böcker man kan hitta dom i, även om de ofta har drag som påminner om varandra. Alver finns ju även i folksagor över stora delar av norden, om inte i andra delar av världen med, men även där är de ju väldigt olika. Men det är ju därifrån inspirationen kommer till att börja med.
    Tror att man kan ge upp diskussionen om vem som uppfann alver.
    Allt man kanske kan komma överens om är att Tolkien hjälpte till att sätta dem på kartan, eller vad man kan säga. Även för människor som aldrig öppnat en bok, när filmerna kom ut långt senare. Glad
    Dock återfinns dem ju i större delen av alla fantasyböcker som kommit ut sedan Tolkiens tid.

Frågan känns ganska rolig, även om jag kan förstå att du vill hjälpa din dotter med sin skoluppgift.
    Fast svaren är verkligen ännu roligare. (En del av dem såklart.)

• enola

Hahaha, fantastiskt roligt tråd! Odhos, seriös eller inte, du är en riktig humörhöjare! Skrattande

• Ljusna
    lokisse skrev 2011-04-14 09:06:15 följande:
    om jag inte mins fel skrev han stora delar under tiden han lag i skyttegrav och skikade per brev hem.
    Silmarillion har jag för mig att han skrev på ett krigssjukhus, antingen efter eller under kriget. Han fick morfin för sina skador när han var där, och det förklarar en hel del av den boken.
  • Rakad Apa
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    Veronika 75 skrev 2011-04-13 18:22:55 följande:
    Åh tack, det visste jag inte!

"Blizzard" alltså, jag ska förklara för min dotter genast.
    Jävligt komiskt att Ts trodde på detta
    Formerly known as Rakad Apa
  • Familjen Valjus

ALLVARLIGT
    trodde de flesta kände till Tolkien INNAN filmerna kom
    o jag är knappat ngn bokmal
    men läste ngt som kallades svenska i skolan o lärde mig en del på lektionerna .
    Alla mina vänner känner också till Tolkien innan de blev film o det är allt från läkare,
    arbetssökande, utbildningsgående människor
    som knappast behöver vara bokmalar
    denna tråd har utvecklas till humour

Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?