• Amstaffpuss

Vad ska jag lära hunden för tricks?

Hej!
    Min lilla labradorvalp är otroligt lättlärd, och jag älskar att trickträna mina hundar, så han kan väldigt mycket! Men nu har jag fullständigt fått idétorka, och behöver hjälp!

Detta kan han redan: Buga, sitt, ligg, upp, slalom, puss, stå på två ben, hoppa, snurra, backa, krypa, vacker tass, high five, (vacker tass) båda tassarna, stanna, tass på fot m.m.

Ge mig idéer!

• Svar på tråden Vad ska jag lära hunden för tricks?
  • iii

Städa undan sina leksaker
    Apportera
    Hämta tvätten och lägga i tvättkorgen
    Tända och släcka lampor
    Städa undan skor
    Spåra
    Skall

• Joico

Ojoj, mitt tips är att chilla ner lite Ni ska ha nåt att göra resterande 10-15åren också!

• Äggfis

Stadgeträna så att tricken sitter i alla typer av miljöer och med olika typer av störning/belastning? Det är en sak att kunna det hemma på ett tyst och lugnt köksgolv, men det är en annan femma att klara av att behålla fokus mitt på stormarknadens kundparkering med full aktivitet.

• hundhår

Hej, utmaningar när hunden blivit riktigt duktig är att lära hunden slalom baklänges alltså hunden backar mellan dina ben istället för att gå framåt. Använd barnleksaker tex lägga rätt kloss i rätt hål, mini basket boll i mini korg eller att lägga ringar på pinne.  Lär hunden olika inkallningar, tex komma krypandes, eller rulla runt ända fram till dig eller backa in till din sida. Några förslag!

• Amstaffpuss
    Joico skrev 2011-04-13 21:33:08 följande:
    Ojoj, mitt tips är att chilla ner lite Ni ska ha nåt att göra resterande 10-15åren också!
    Haha, jag kan bara inte låta bli! Det är så himla skoj Skrattande
  • Amstaffpuss
    Äggfis skrev 2011-04-13 21:35:58 följande:
    Stadgeträna så att tricken sitter i alla typer av miljöer och med olika typer av störning/belastning? Det är en sak att kunna det hemma på ett tyst och lugnt köksgolv, men det är en annan femma att klara av att behålla fokus mitt på stormarknadens kundparkering med full aktivitet.
    Det var ett riktigt bra tips! Det ska jag prova Glad
  • Äggfis
    Amstaffpuss skrev 2011-04-13 21:49:07 följande:
    Det var ett riktigt bra tips! Det ska jag prova Glad
    Tänk på att ta det i etapper bara.
  • Joico
    Amstaffpuss skrev 2011-04-13 21:48:20 följande:
    Haha, jag kan bara inte låta bli! Det är så himla skoj Skrattande
    Ja visst är det roligt förstås kör ni med klicker?

En sak som man ofta glömmer, framför allt när det är så kul att GÖRA/lära saker är faktiskt att träna på att INTE göra saker. Dvs. passivitetsträning. Det är väääldigt vanligt att man glömmer, men såå viktigt! 
  • Amstaffpuss
    Joico skrev 2011-04-13 22:06:21 följande:
    Ja visst är det roligt förstås kör ni med klicker?

En sak som man ofta glömmer, framför allt när det är så kul att GÖRA/lära saker är faktiskt att träna på att INTE göra saker. Dvs. passivitetsträning. Det är väääldigt vanligt att man glömmer, men såå viktigt! 
    Ja, det gör vi. Efter att vi börjat med det har han blivit så mycket mer arbetsvillig!

Okej, vad ska man göra då, t.ex?
  • Joico
    Amstaffpuss skrev 2011-04-13 22:10:13 följande:
    Ja, det gör vi. Efter att vi börjat med det har han blivit så mycket mer arbetsvillig!

Okej, vad ska man göra då, t.ex?
    Klicker är överlägset

Plättlätt. Man gör absolut ingenting. Gå ut och sätt er på en bänk och bara sitt och titta. Säg ingenting, gör ingenting. Ha tråkigt! Hunden måste kunna slappna av och vara lugn om ni träffar på någon ute och du stannar för att prata, om ni väntar på bussen, om ni ska träna och väntar på instruktioner. I många situationer. Och det är inte samma sak att vara hemma och göra ingentig, även om det också är viktigt förstås.
    Många hundar, framför allt de som är vana vid att de alltid händer nåt ute, blir helt vilda och förtvivlade när matte/husse bara sätter sig på en bänk och inte gör ett skit. De gnäller, skäller, hoppar, piper, kanske biter och krånglar. Men sånt beteende ska inte uppmärksammas, inte alls. Varken positiv (heej, ingen fara, nu sitter vi här) eller negativ (nej, tyst, var lugn, ligg ner) uppmärksamhet. Beröm och belöna när hunden är lugn och stilla  
  • Amstaffpuss
    Joico skrev 2011-04-13 22:14:28 följande:
    Klicker är överlägset

Plättlätt. Man gör absolut ingenting. Gå ut och sätt er på en bänk och bara sitt och titta. Säg ingenting, gör ingenting. Ha tråkigt! Hunden måste kunna slappna av och vara lugn om ni träffar på någon ute och du stannar för att prata, om ni väntar på bussen, om ni ska träna och väntar på instruktioner. I många situationer. Och det är inte samma sak att vara hemma och göra ingentig, även om det också är viktigt förstås.
    Många hundar, framför allt de som är vana vid att de alltid händer nåt ute, blir helt vilda och förtvivlade när matte/husse bara sätter sig på en bänk och inte gör ett skit. De gnäller, skäller, hoppar, piper, kanske biter och krånglar. Men sånt beteende ska inte uppmärksammas, inte alls. Varken positiv (heej, ingen fara, nu sitter vi här) eller negativ (nej, tyst, var lugn, ligg ner) uppmärksamhet. Beröm och belöna när hunden är lugn och stilla  
    Aha...
    Det få jag också prova då ^^
    Har suttit så några gånger på en bänk. Han har mest bara suttit still, eller nosat lite, men då satt jag bara där i kanske 5 minuter eller så!
    men det ska jag absolut prova!
  • Joico
    Amstaffpuss skrev 2011-04-13 22:18:08 följande:
    Aha...
    Har suttit så några gånger på en bänk. Han har mest bara suttit still, eller nosat lite, men då satt jag bara där i kanske 5 minuter eller så!
    Jag satt på en bänk i somras med en hyper 5månaders. Hon var inte passivitetstränad alls. Nu gick det iofs över styr, men jag fick lov att sitta där i 2 timmar innan hon äntligen lugnade ner sig. Innan dess var det mycket tok. Två timmar är lite väl länge, men jag ville samtidigt inte bara ge upp och låta henne "få som hon ville" (missuppfatta mig rätt). Eller liksom inte lära henne att tjat osv. ger nåt. Hon ville ju inte sitta där helt still, hon ville göra saker. Men vi skulle ju inte göra nåt... ingneting alls. Puh, vilken mardröm det var
  • Äggfis
    Amstaffpuss skrev 2011-04-13 22:18:08 följande:
    Aha...
    5 minuters passivitet för en valp är ungefär som en evighets tristess för en annan, så det är fullt möjligt att du inte ska trycka till med längre tid till en början så länge valpen är avslappnad de 5 minutrarna.
  • NinnaBus

Förutom tricks så lite lydnadsövningar?
    Inkallningar.
    Kunna sitta kvar på plats fast du går iväg en bit och återkommer varvat med att du går iväg en bit och kallar in... Göra samma sak liggandes... I olika miljöer och med olika störningsmoment...
    Träna hunden på att sitta på olika platser i förhållande till dig... Framför, vid sidan osv...

Man kan också lära hunden att hämta olika föremål... Plocka upp saker från golvet och ge matte/husse... Osv...

Lägga ett lock på golvet och få hunden att trampa på det... (först belönar man bara hunden visar intresse för det och så småningom först när hunden trampar på det) Man kan sedan övergå till "post-it-lappar"... Och när hunden väl trampar på dem så kan man använda dem för att få hunden att t.ex putta in lådor m.m....
    Finns även andra metoder för att lära in detta...

Sök-övningar.... Spår-övningar...

Rulla
    Hoppa genom armarna (håll ihop händerna så armarna bildar en ring)
    Hoppa över benen...
    Gå på två ben (utveckla stå på två ben?)

Det finns så mycket man kan lära sin hund...
    Bara fantasin sätter gränser...
    Men det är viktigt med passivitetsövningar också...

Om din hund är så lättlärd och ni gillar tricks så kanske det går att hitta en hundklubb med kurser i freestyle?

Svar på tråden Vad ska jag lära hunden för tricks?