• Daria Anna Maria
    Äldre 15 Apr 08:52
    16926 visningar
    30 svar
    30
    16926

    bästa smärtlindring vid förlossning

    HEJ, Vad tycker ni om bästa smärtlindring vid förlossning?  Vad hade ni, vad det bra eller inte? 

  • Svar på tråden bästa smärtlindring vid förlossning
  • Bumbi6­666
    Äldre 15 Apr 08:53
    #1

    Jag hoppar på här


    ♥♥♥♥ Elias är mitt allt ♥♥♥♥
  • Äldre 15 Apr 08:59
    #2

    Lite lustgas. Det tycker jag var toppen.

    Hade eda under min första förlossning - och det skulle jag aldrig ha igen.

  • Axelpa­xel
    Äldre 15 Apr 08:59
    #3

    Åh epidural helt klart! Jag fick inga biverkningar av den och den saktade inte ner förlossningen som det kan bli så på mig fungerade den! Och lustgas är helt okej för att slappna av men för mig hjälpte den inte så mkt mot smärtan! Och andningen är viktig, att ha ngt att koncentrera sig på


    Plutten 060701 & Pluttan 100829
  • Äldre 15 Apr 09:00
    #4

    Psykoprofylax. Helt utan biverkningar eller risker och funkar kanon!


  • Havspr­omenad
    Äldre 15 Apr 09:08
    #5

    Det är väl olika från personer och förlossningar men jag hade lustgas och bad. Bada var helt underbar! Sitter här och väntar på att andra förlossningen ska dra igång och hoppas på en lika positiv upplevelse denna gången!

  • Äldre 15 Apr 09:09
    #6

    Lustgasen har räckt jätte bra för mig vid alla förlossningar. Så har inget direkt att jämföra, men den funkade iallafall.

  • Äldre 15 Apr 09:12
    #7

    Beror på.. vid min första förlossning som var låååång o då jag var sjukt trött efter att inte ha sovit på natten så var epiduralen väldigt bra även om den ställde till det lite då jag blev värksvag o inte klarade att krysta. Men jag tror faktiskt inte att jag hade orkat om jag inte hade fått epiduralen på slutet av förlossningen.

    Vid min andra förlossning gick det fort och då hann vi inte med någon epidural, smärtan var värre än vid den första förlossningen och jag var livrädd när det gick så himla fort och jag verkligen kände allt som hände där inne. Då använde jag lustgas och den var fantastisk, den var verkligen som en vän i nöden som jag vägrade släppa en lång stund efter att lillkillen kommit ut. Kände mig som en galen knarkare men som sagt, den höll mig på banan under racerförlossningen. Men den har ju också sina nackdelar, man blir ju väldigt groggy om man andas så mycket som jag gjorde och man har väl en tendens att inte riktigt göra som barnmorskan säger osv.

  • Live in the moment now
    Äldre 15 Apr 09:14
    #8

    Badade, andning o lustgas vid min första och det var kanon.. Hoppas på repris vilken dag som, men är öppen f dom förslag som kan komma om det behövs.. Så lyssnar gärna på vad ni andra tycker!
    (måste nig säga att även om rätt andning inte tar bort smärtan så var det ändå det bästa att ha fokus på, gör att man bl.a. spänner sig mkt mindre)!

  • Äldre 15 Apr 09:23
    #9

    Jag fick morfin för att kunna somna, hjälpte inte ett skit. Sen fick jag lustgas när krystvärkarna satte igång men då tyckte inte jag det gjorde ont längre så kan inte svara på om det skulle hjälpt. Roligt var det iaf ;)
    Hade en väldigt snabb förlossning, det var därför.

  • Broadw­ay
    Äldre 15 Apr 09:34
    #10

    Jag har haft en förlossning med epidural och en med enbart lustgas och jag tycker att epiduralen var helt suverän. Den förlossningen slutade visserligen med sugklocka men gjorde inte alls lika ont och jag mådde mycket bättre efteråt.

    Jag tror att det är väldigt olika hur man upplever både smärta och bedövningar. Själv får jag total panik och spänner mig och då fungerar epiduralen bra!

Svar på tråden bästa smärtlindring vid förlossning