• Äldre 26 Apr 22:36
    2098 visningar
    2 svar
    2
    2098

    Gravid och endometrios

    Hej gott folk!

    Jag undrar om det finns någon annan som har liknande funderingar som jag.

    Jag är gravid (troligtvis) i vecka 7 (BF i mitten på Dec) , och är lite orolig eftersom jag har diagnosen endometrios.
    Fick diagnosen för ett år sedan efter jag genomgått OP. Fick börja med Synarela som försatte mig i ett konstgjort klimakterie efter OP, och gick på den kuren i 6 månader. Efter 4 månaders försök att bli gravid lyckades det, och jag och min sambo är såklart överlyckliga! Oron över att inte kunna få barn var enorm.

    Förutom ganska kraftigt illamående som kommit smygande och nått sin kulmen idag, mår jag bra. Brösten ömmar och ibland lite molande värk i buken. Inga blödningar.
    Med andra ord vanliga graviditetssymptom.

    Jag är förstås orolig för missfall, men även utomkveds, som jag läst är något vanligare bland endo-kvinnor. Nu försöker jag att inte katastroftänka, utan glädja mig åt det här, men det vore ändå skönt att ha någon fler att dela lite tankar med..

    Finns det någon fler som jag?

  • Svar på tråden Gravid och endometrios
  • Äldre 7 May 13:23
    #1

    Puffar lite!

  • Äldre 26 Feb 21:08
    #2

    Jag har endometrios och gick in i v7 igår.

    jag gorde en op i november förra året där de tog bort härdar på mig.
    De sa att man har stor chans att bli gravid inom de 3 närmsta månaderna efter en sådan op. Å det var sant. Det tog på min första ÄL. Tyvärr slutade det i ett MF i januari då jag var i vecka 7.

    Men jag blev dock gravid igen på den första ÄL jag hade direkt efter mitt MF... så nu sitter jag häör och är gravid igen och ber en stilla bön för att få behålla denna nu.

    Nu är det precis 3 månader sen jag opa mig.


    Diagnosticerad m Endometrios. 1:a MF 120116 men skam den som ger sig!
Svar på tråden Gravid och endometrios