• nan

    söker Visbybo för släktforskningshjälp

    Hej!

    Jag vet inte riktigt var detta meddelande skulle kunna passa bäst, men jag provar här.
    Jag håller på att släktforska, men jag bor sedan länge utomlands. Jag skulle behöva hjälp med att leta upp ETT namn i Visbys gamla kyrkböcker för att kunna fortsätta min släktforskning... Någon som bor i Visby och har lite tid över...?
    Skulle vara enormt tacksam för denna hjälp. Känns lite jobbigt att åka till Visby ändå från Frankrike bara för att kunna komma vidare på min farfars sida...

    VH Linnéa.

  • Svar på tråden söker Visbybo för släktforskningshjälp
  • sirisdotter

    Hur släktforskar man i utlandet idag?   I Sverige har vi två företag som lagt ut kyrkböcker på nätet.  Man kan betala abbonnemang och få tillgång till allt som är fotograferat.   Genline.se har Gotland med.   Vet inte om ArkivDigital  hunnit fotografera   Gotland ännu.   Beror på när farfar föddes också  om de hunnit fotografera det.  Störst chans om han föddes före år 1900,  tror jag.

    I Sverige kan man gå in på närmaste större bibliotek (minst ett i varje kommun skulle jag tro),  fråga efter Släktforskarrummet och gratis nå allt via dator.

    Visst finns det fortfarande släktforskare som reser till sitt landsarkiv och läser originalhandlingar.  Släktforskning via dator är säkert i särklass vanligast.

    En farfar kan vara lättast att hitta i Dödboken.

Svar på tråden söker Visbybo för släktforskningshjälp