• Anonym (snige­l)
    Äldre 2 May 19:04
    11592 visningar
    11 svar
    11
    11592

    bestrida fortkörning, lite info?

    Jag blev stoppad av polisen idag, och de påstod att jag har kört 38 km/h där det var 30. De sa också att enligt deras instrument betyder 38 minst 41, men kan vara mycket högre.
    Saken är den att jag är rätt så säker på att jag verkligen körde i 30, så jag bestämde mig för att inte skriva på.

    Är det någon som vet hur det går till nu? jag har ju inget bevis på att jag inte körde så fort som dom påstår, bara att jag vet att jag körde sakta.
    Hur vet dom att det kan vara mycket mer än 41, men inte mycket mindre?
    Får jag betala rättegångskostaderna?

    Vill gärna veta lite fakta om vad som gäller. Jag är inte 100 på att det var så smart att inte skriva på, men eftersom jag faktiskt inte tror på att jag körde så fort, så ville jag inte göra det.

  • Svar på tråden bestrida fortkörning, lite info?
  • Anonym (snige­l) Trådstartaren
    Äldre 2 May 19:49
    #4
    Anonym skrev 2011-05-02 19:05:32 följande:
    Du tror inte att du körde så fort? Du vet inte hur fort du körde alltså, du tror bara.
    Ändå väljer du att bestrida böterna.

    Hur tänker du nu?
    Jag tittade på hastighetsmätaren i början av 30 sträckan, men jag har ju inte haft ögonen fästa på den, utom på vägen. Jag är alltid noggrann med hastigheten och har inte råkat ut för detta innan.

    Att jag säger att jag tror är ju för att jag inte heller tror att polisen hittar på. Däremot så räcker det i vanliga fall inte att någon ska påstå att jag har gjort något för att jag ska tro på det.

    Bilen är inte så många år gammal, men jag har inte kalibrerat hastighetsmätaren, visste inte att man borde göra det.
  • Anonym (snige­l) Trådstartaren
    Äldre 2 May 21:40
    #5

    Puffar lite...
    Undrar om ngn som har varit med om nåt liknande och fått rätt?
    Stämmer det att jag inte behöver betala rättegångskostnader om jag förlorar?

  • Anonym (snige­l) Trådstartaren
    Äldre 2 May 22:21
    #7

    Ok, jag har valt att säga att jag inte vet säkert eftersom jag ändå litar på polisen, åtminstone så tvivlar jag.
    Jag har tittat på mätaren, det ät en kort sträcka. Men när man blir stoppad blir man ju osäker?
    Jag tittade ju inte hela tiden, tittade även på vägen... Jag är en mycket osäker person och tror ofta att jag har fel om ngn säger det.
    Jag förstår att det är svårt att bevisa, men det bör mycket emot att medge ngt som inte känns så sannolikt, för mig som har varit med om det.
    Jag förstår att det låter knäppt utifrån, men det hade varit bra att veta lite mer om hur det går till, jag menar hur säkra är deras mätare t ex?

Svar på tråden bestrida fortkörning, lite info?