• Saki

    Australien Brisbane/Sydney. Klimat, bästa tid att åka?

    Vi ska resa till Australien någon gång det närmaste året, dels hälsa på min bror som bor där (Brisbane) och dels resa runt lite. Vi har två söner, en som fyller 4 nu i maj och en som fyller 1 i juni.

    Min bror har inte bott där så länge så han har inte så bra koll ännu. Det jag undrar är när under året det kan passa bäst att göra resan, med tanke på väder/klimat. Finns det t.ex. någon form av regnperiod? Vi kommer att åka till Brisbane eftersom det är där min bror bor, men vill också resa till Sydney eller kanske Tasmanien. När är bästa tiden att åka om man är nöjd med 25 graders värme istället för 35, och har någon något tips på vart man kan åka i sydöstra delen av landet om man vill ha lite solsemester med barnvänlig strand?

    Eftersom det kostar åtskilliga tiotusentals kronor att göra resan, vill man ju gärna att det ska bli så bra som möjligt. Har även frågat i kategori Utlandsförälder och hoppas på tips.

  • Svar på tråden Australien Brisbane/Sydney. Klimat, bästa tid att åka?
  • LforLove

    Vi åkte med vår tvååring, flög till Brisbane (jättemysigt m barn) 10 nov. och sedan vidare till Sydney två veckor senare. Det var verkligen perfekt vädermässigt!!!

  • LforLove

    Finns ett toppenställe några mil norr om Brisbane som heter typ Mooloolaba. Barnvänlig strand, lekplats i nära analutning till stranden och ett jättwfint aquarium!

  • evaoregon

    Tasmanien funkar bäst ifrån november till mars.  Brisbane är som varmast med hög luftfuktighet under dec till febr.  Sydney funkar i princip året om. 

    Vi var i Australien under mars/april och det funkade bra för Tasmanien, Sydney, Melbourne och The Outback (Alice springs, Uluru/Ayers Rock etc).  Vi var inte i Brisbane.

  • Saki

    Tack för era svar! Det lutar åt att vi åker i april nästa år, så får vi göra det bästa av det.

  • evaoregon
    Saki skrev 2011-05-05 15:37:52 följande:
    Tack för era svar! Det lutar åt att vi åker i april nästa år, så får vi göra det bästa av det.
    April borde funka bra!
  • Rundown

    Jag bor strax söder om Brisbane, 1½ timmes bilfärd är nämnligen med Australiensiska mått "strax".

    Bäst är det runt Februari/Mars om du inte vill ha superhetta. I December kan det regna rätt mycket i början av månaden och runt jul / nyår kan det vara helt sjukt varmt med väldigt hög luftfuktighet = tryckande hetta. 2010 regnade det kanske som bekant vansinniga mängder runt jul och detta skapade en hel del översvämningar, så allvarligt brukar det dock normalt inte vara.

    Ifall du åker i April kan du räkna med att det kan vara regnigt och framförallt "kallt" i vattnet. Ja det vill säga strax över 20 vilket är kallt jämfört med de 25+ som är i jan/feb.

    Är du i Brisbane med barn kan jag rekommendera "southbank" som är ett område med lekplatser och stora utomhuspoler mitt i stan perfekt för lek och svalka. Gratis dessutom.

  • Saki

    Rundown, tack för input! Om nån vet så är det ju du.

    Hur varmt/kallt det är i vattnet är av mindre betydelse, vi är inte i första hand ute efter att sola och bada även om det naturligtvis också hamnar på agendan, men i så fall kanske snarare när vi besöker Sydney. Utomhustemperaturen känns mer relevant, men det är klart att man gärna undviker de regnigaste månaderna. Om man drar det mer mot marshållet istället för april så kanske man slipper det mesta regnet, om det nu är så att det vanligen regnar mer ju närmare er vinter man kommer? Januari/februari känns dock ytterst tveksamt, det blir helt enkelt för varmt, och luftfuktigheten gör det ju inte bättre. Då tar vi hellre en och annan regnig dag.

    Southbank kommer definitivt att hedras med besök av våra två söner, jättebra tips som min barnlöse singelbrorsa garanterat inte hade haft koll på även om han bor mitt i stan...

  • Rundown

    Säg att ni åker i 3 veckor, då är till exempel de sista tre veckorna i mars bra. Eller sista två veckorna samt första veckan i April. Om ni nu prioriterar behaglig lufttemperatur framför badtemperatur. Även om jag lovar att bada kommer vara skönt när man varit svettig och klibbig en hel dag.

    Steve Irwin's "Australia Zoo" strax norrr om Brisbane rekommenderas även det om ni har barn. Har ni tillgång till bil kan jag även tycka att ni borde åka ner till Byron Bay, cirka 2 timmar söder om Brisbane som är ett roligt "hippieställe" vid havet.

    Australien är underbart, njut!

  • evaoregon
    Saki skrev 2011-05-05 20:50:36 följande:
    Utomhustemperaturen känns mer relevant, men det är klart att man gärna undviker de regnigaste månaderna. Om man drar det mer mot marshållet istället för april så kanske man slipper det mesta regnet, om det nu är så att det vanligen regnar mer ju närmare er vinter man kommer? Januari/februari känns dock ytterst tveksamt, det blir helt enkelt för varmt, och luftfuktigheten gör det ju inte bättre. Då tar vi hellre en och annan regnig dag.
    Det regnar mer i mars än i april både i Sydney och Brisbane, men speciellt i Brisbane.  Ännu mer regn i Brisbane i februari och januari och mindre i april och framåt.

    www.auinfo.com/brisbane-climate.html
  • evaoregon
    Saki skrev 2011-05-05 20:50:36 följande:
     Utomhustemperaturen känns mer relevant, men det är klart att man gärna undviker de regnigaste månaderna. Om man drar det mer mot marshållet istället för april så kanske man slipper det mesta regnet, om det nu är så att det vanligen regnar mer ju närmare er vinter man kommer?
    Det är alltså tvärtom, att det regnar mindre i Brisbane på vintern.  Tasmanien är dock ingen höjdare att besöka under vintern.

    www.auinfo.com/hobart-climate.html

    Har ni funderat att resa till The Outback och t ex se Ayers rock/Uluru?  Vi tyckte mycket om Sydney och Melbourne, men the Outback kändes mer som "riktiga Australien" och mer unikt.  Storstäder finns ju överallt även om de i Australien är väldigt trevliga.  Flört
Svar på tråden Australien Brisbane/Sydney. Klimat, bästa tid att åka?