Anonym skrev 2011-05-05 13:10:06 följande:
Varför är det en dum idé? Hon säger själv redan att hon inte tänker som de andra barnen så varför ska jag undanhålla detta?
Vad jag är mer orolig över är att hon ska se sig som sämre än de andra, inte tvärtom då hon är en väldigt empatisk liten varelse. Jag vill få upp hennes självkänsla men det är inte därför jag tänker på iq-test.
Har barnet inte en bra självkänsla tror jag att det är en ännu sämre idé.
Alla barn känner sig annorlunda ibland. Man börjar märka att man inte alltid tänker och känner som andra och man blir medveten om sin person. Att som förälder gå in och bekräfta och bejaka de här känslorna tror inte jag är gynnsamt för barnet. Om mitt barn kom och sa att de upplever att hen tänker annorluna än andra skulle jag snarare försöka normaliserna känslan, än förstäka den. Man kan enkelt svara att "ja, så känner alla ivland. Det gör jag också". Självklart ska man hjälpa barnet att stärka sin jag-känsla och identitet, men att låta dem göra tester som bekräftar att de inte är som andra, framför allt den den åldern, tror inte jag kan leda till annat än ett stärkt utanförskap och känska av att inte passa in.