• Shadow­Priest
    Äldre 6 May 09:39
    13493 visningar
    19 svar
    19
    13493

    Någon som har en 3-åring som är sen i talet?

    Vi har en pojk på snart 4 år som är sen i talet. han pratar litegrann men det mesta är lite sluddrigt. Han har aldrig vart så intresserad av att lära sig prata utan han är väldigt duktig på det motoriska istället. Men jag kan känna, inte panik, men lite åt det hållet, att talet går så långsamt fram.
    Vi pratar mycket med han hemma och även dagis är duktiga på detta då det är en förskola inriktad mot språkets utveckling.

    Hur kan man gynna hans språkutveckling? Böcker är han väl inte jätteintresserad av utav vill helst bara bläddra fram till slutet.

  • Svar på tråden Någon som har en 3-åring som är sen i talet?
  • Shadow­Priest
    Äldre 6 May 13:25
    #3

    Han klarade 3 årskontrollen, men att de skall följa upp hans tal då han blir 4 år.

  • Shadow­Priest
    Äldre 10 May 15:16
    #5
    Smilla75 skrev 2011-05-06 18:15:35 följande:
    När du säger att han klarade 3 års kollen så ntar jag att du menar att han alltså i meningar om minst tre ord och kunde benämna de åtta föremålen? Sedan skall ju även sjuksköterskan bedöma om barnet talar tex svårbegripligt eller mycket svårbegripligt. Dessa två bedömningar skall resultera i remiss till logoped, det har ni väl fått? Testerna, som är från fyra år, avgör graden av språkstörning och utifrån det vilka verktyg som skall användas. Det kan vara språkträning eller remiss för utredning av neurologiska handikapp.

    Jag har själv två barn med språkstörning. Dottern hade generell språkstörning vid 4 år men nu vid 5 år är den enbart fonologisk, berör alltså bara uttalet. Sonen, som är 3 år, har inte gjort något test ännu men förmodligen är det enbart en fonologisk språkstörning, om än mycket grav i hans fall. Han förefaller tala grammatiskt korrekta meningar i åldersadekvat längd och språkförståelsen är mycket god. Min dotter hade inte god språkförståelse tidigare men har hämtat igen. Båda skall genomgå psykologutredningar vilket är rekommendationen för språkstörda barn, vi har dock inte anledning att tro att det finns ytterligare störningar men om så är fallet är ju tidigare insatser viktiga för hur det skall gå för barnet.
    Nej vi har inte fått någon remiss till logoped då hon sa att de oftast inte tar in barn innan 4 års ålder.
  • Shadow­Priest
    Äldre 11 May 14:52
    #11
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-11 11:20:05 följande:
    TS, jag tycker du ska ligga på lite om att få träffa en logoped. Min äldsta blir 3½ i sommar och han har alltid varit lite sen med talet. Det tog lång tid innan talet kom igång. Sa i stort sett ingenting förrän han fyllde 2 år. Vid 2½ så pratade han i 3-ordsmeningar men var fortfrande inte så talförd och saknade många ljud. Uppmärksammade BVC på detta, men de ville vänta tills han blev 3 år. Det har gått framåt hela tiden. Vi hade språkuppföljning på BVC vid 3 år och jag tjatade mig till en remiss eftersom han har svårt med många ljud vilket gör honom svårbegriplig för andra än oss som känner honom väl. Vi var hos logoped för 1-2 månader sedan. Logopeden konstaterade att han har mycket god språkförståelse men har svårigheter med en del ljud och pratar som ett yngre barn på många sätt rent uttalsmässigt. Jag upplever också att han har svårt att få flyt när han pratar, han "hakar" lätt upp sig....vet vad han ska säga, men det kommer liksom inte fram. Logopeden upplevde inte något jätteproblem utan att den typen av uttalssvårigheter kan komma av sig själv under det närmaste året, men vi blir kallade igen vid 4 år för uppföljning och för att jobba vidare mer aktivt me det. Jag tycker att det är jättebra att vara inne i "systemet" så att säga och att ha fått bolla lite med någon som kan det här.
    Jag är så rädd att det skall vara något annat än bara språkförsening. Hur vet man om det bara är vanlig språkförsening eller om det beror på annat? vad är "tecknen"?
  • Shadow­Priest
    Äldre 11 May 15:44
    #13
    Thaleia skrev 2011-05-11 15:23:46 följande:
    Kanske lättare att vända på frågan? Vad är det som gör att du är rädd för att det kan vara något annat?
    rädsla antagligen.
    har iaf pratat med bvc och de skall skicka remiss både till hörsel och logoped.
Svar på tråden Någon som har en 3-åring som är sen i talet?