• sambo1­967
    Äldre 6 May 09:57
    4958 visningar
    8 svar
    8
    4958

    För tidig mens efter äl, vad göra?

    Jag fyller 44 i sommar och vi kämpar hårt för att bli gravida. Har haft lätt för att bli gravid fram tills för ca 1 år sedan, men som slutat i tidiga missfall. I oktober hos gyn såg allt bra ut. Har dock inte äl varje månad längre så man hoppas ju att det ska ta sig de gånger jag har äl. Nu till min fråga, de gånger jag haft äl under det senaste halvåret så har jag vid tre tillfällen haft alltifrån rosa flytningar till riktig mens redan 1 vecka-10 dagar efter äl. Väldigt frustrerande då ju det kan göra att ett befruktat ägg då inte hinner fästa. Det kan ju också vara tidiga missfall, men om inte, finns det något man kan göra för att förhindra att man börjar blöda för tidigt...?

  • Svar på tråden För tidig mens efter äl, vad göra?
  • Amazin­a
    Äldre 6 May 10:10
    #1

    Du har kort lutealfas vilket kan orsakas av lågt progesteron vid korpusluteum insufficiens. Det har jag med! Hade svårt att bli gravid och fick ta progesteron för att förlänga lutealfasen till 14 dagar. Nu är jag lycklig 2barnsmamma. dock tack vare progesteronet...

  • sambo1­967
    Äldre 6 May 10:22
    #2

    Tack för svar! Men vad betyder korpusluteum insufficiens, är det =kort lutealfas..?

  • Amazin­a
    Äldre 6 May 11:12
    #3

    Korpus luteum är ju det som "blir kvar" på äggstocken när ägget släppt. Om jag minns rätt heter det gulesäcken på svenska. Den producerar progesteron under lutealfasen tills det befruktade ägget som fäst i livmodern tar över. Om man har sviktande progesteronproduktion så hinner aldrig det befruktade ägget komma igång ordentligt med progesteronproduktionen innan korpus luteum slutar. Det gör at slemhinnan börjar blöda och om man riskerar att antingen ägget aldrig kan fästa i den blödande slemhinnan alternativt att graviditeten stöts bort. Jag har också haft två tidiga missfall i v 6-7 typ då jag INTE tagit progsteron. I de cykler jag försökte bli gravid förl'ängde jag var gång lutealfasen genom att ta progesteronkapslar från två dagar efter ÄL till dag 14 efter ÄL. De två gånger jag var gravid fortsatte jag ta progesteron fram till v 10 el 12.

  • Amazin­a
    Äldre 6 May 11:13
    #4

    Gulkroppen heter den...

  • Topdog
    Äldre 7 May 23:17
    #5

    Jag fick progeteron-vagitorier att ta pga att min lutelfas bara blev ca 7dagar lång. Funkade klockrent och är nu gravid.

  • månlju­s
    Äldre 10 May 20:51
    #6

    Hur får jag progesteron??  Hur gammal är du som det funkade på?  Är själv 43, 5..... 

  • Topdog
    Äldre 10 May 20:57
    #7

    Jag fick det utskrivet av min gyn. Är 41 år.

  • sambo1­967
    Äldre 13 May 13:06
    #8

    Jag hade endast rosa flytningar av och till som började ca 7 dagar efter äl, riktig mens kom när den skulle så  lutealfasen kan man väl säga stämde denna gång. Undrar ändå om sådana flytningar kan påverka ägget att fästa...? Sist jag testade med älstickor så fick jag inget positivt test, men insåg sedan att äl hade inträffat mycket tidigare än normalt, redan på dag 7 eftersom brösten började ömma och tempen var hög varje morgon fram till mensen kom. Mensen kom igång i söndagskväll och upphörde i onsdagskväll. Redan igårkväll använde jag ältest för att inte missa stegringen och det var positivt! Det betyder alltså att jag har jättetidig äl denna gången också, dag 6 eller 7. Finns det nackdelar med det om man vill bli gravid...?

Svar på tråden För tidig mens efter äl, vad göra?