• poirot

Att ta en backupkopia på barnet

(som vanligt inspirerad av en annan tråd) 

Tekniken går framåt och nu har möjligheten att ta backupkopior på barn upp till 18 år blivit en väligt gynnsam affärsidé. Det går till så att du en gång om året scannar av barnet och om något händer så att itt barn blir allvarligt skadad så kommer du att kunna bygga upp barnet in i minsta detalj med samma minnen, känslor och tankar från och med att backupen togs, samtidigt upplöses originalbarnet till intet. Backupen upplever ingen skillnad mot om det varit originalbarnet. 

Det kommer inte att göra ont och det är 100% säkert. 

Kommer du att nyttja möjligheten? 

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att ta en backupkopia på barnet
  • Helene OSV

Eftersom ingen del av oss någonsin är äldre än drygt 15 år så skulle det ju egentligen inte innebära så enorm skillnad... egentligen... bara att ALLA celler förnyas på samma gång istället för i olika takt.
    Fast... tja. Lite knäppt skulle det nog kännas.

• Raskask

Jajamän. Jag anmäler mina barn direkt. Använder det om barnet avlider.
    För egen del hade det inte varit så dumt att kunna göra om lite olika val som inte är så helt lyckade så jag hade scannat mig själv med lite nu och då. Jag undrar om man blir trött på att hela tiden återkomma som Anne Rice vampyrer blir för det blir väl en form av evigt liv?

• lövet2

Nej, faktiskt inte. Jag vill inte mixtra alltför mycket med Moder Natur ...

• Ramborg

Save game. Saving complete.
    (...)
    You have died.
    Load game: May 8th, 2011.
    Press play when you are ready to begin.

Nope. Att ta en backupkopia av mitt barn eller mig själv eller någon annan, skulle innebära att livet inte är livet längre, utan ett spel av något slag.

Jag skulle naturligtvis bli förkrossad om något hände mitt barn. Men sorg är en del av livet. Livet är grymt, men tar man bort alla risker... Var hamnar vi då? Är vi ens mänskliga? Om alla dåliga saker kan göras ogjorda genom /load saved game?

Jag vill inte påstå att jag har tänkt igenom den här ståndpunkten, men så här reagerar jag spontant. För mig är det mer problematiskt rent moraliskt och etiskt att göra som i denna TS, än att använda den där teleporteringsmaskinen i en annan tråd.

• logg81

Nej jag hade inte gjort en kopia.
    Däremot skulle jag väl ångra ihjäl mej om det skulle hända något men nej... det finns "inget" som kan ersätta min stumpa!

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Selfish Geene

Ja, om möjligheten fanns skulle jag nog göra det.
    Tanken på att leva med en kopia av mitt barn, om än aldrig så exakt, är horribel!
    Men tanken på att leva utan dom är värre.

Lite Jurkyrkogården 2.0. Otäck tanke

• Rafael90

Men skulle det bli MITT barn då, eller skulle det bara bli en kopia av mitt barn? Tänker lite på A.I. där de fick en robotunge, det skulle man ju kunna göra också, göra en robotkopia av sitt barn ifall det skulle dö eller bli skadat, men då skulle det ju inte vara mitt barn längre.

• Rhoda Horswunce

Ersätta min skadade son med en kopia? Nej, absolut inte! Men jag skulle kunna tänka mig att använda tekniken för att skapa "reservdelar" om han blev allvarligt skadad eller sjuk.

• Boothwalker

Om det samtidigt backupar mitt minne så jag inte vet att det är en backup så kanske... Om barnet dör. Men i princip nej. Vet jag om att mitt barn är dött och det är en kopia så never!

♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • Danitra

Svår fråga men spontant svarar jag ja.

Vi är ju inget annat än våran kropp, våra minnen och tankar - om allt detta har kopierats så är det ju mitt barn. 

• Fru Draken

När jag var liten så blev min älsklingsnalle söndertuggad av hundarna, jag skulle få en likadan sa min mor och far, men jag ville inte det. Det var ju ändå inte samma nalle.

Lite så känner jag i denna fråga. Fast 100 gånger (cirka) starkare. Mår lite illa av tanken faktiskt.

• Marie Curie

Om kopian i sin tur råkar dö eller skadas kan man då ersätta den med en ny kopia? Försämras kvaliten något för varje kopia dvs finns det någon gräns för hur många kopior man kan göra? (Så man kan planera lite hur försiktig man måste vara)

Varför är 18 år en gräns? Kan man inte kopiera vuxna? (Skulle gärna vilja ha en egen backupp)

Kan man få lägga till några förbättringar? (Min son har väldigt stora händer och min dotter har glasögon) 

• silhuett

Bara om mina barn skulle dö skulle jag använda en sån metod. I övrigt tror jag att man växer och utvecklas mentalt av allt man går igenom - både positiva och negativa erfarenheter.

Svar på tråden Att ta en backupkopia på barnet