• Sookie­S
    Äldre 11 May 11:18
    3885 visningar
    4 svar
    4
    3885

    2,4 miljoner spermier....

    Jaha, då har jag och min man precis fått reda på att hans kära spermier är få och är dåliga på att röra sig.
    2,4 miljoner simmare... Enligt läkaren så är ett "bra" resultat 40 miljoner. Dessutom så var 48% av spermierna orörliga.  

    Jag vet inte riktigt vad jag ska känna eller hur jag ska stötta min man.
    Någon som är/har varit i samma sits?? 

  • Svar på tråden 2,4 miljoner spermier....
  • Äldre 12 May 19:31
    #1

    Jag är i samma sits, tyvärr! Vi fick svar igår att min sambo hade 7 miljoner/ml och att bara 37% var rörliga. Det innebär att vår chans att bli gravida på vanlig väg är ca 1-2% per månad

    Hur reagerade din man? Här hemma blev det jättejobbigt och jag vet inte hur man stöttar. Jag är också jätteledsen. Alla drömmar försvann och jag kan se hur vår ekonomi kommer att raseras av ivf, m.m.

    Vi har dock tagit chansen att få undersökning hos en urulog om det kan vara en tilfällig förändring. Det kan ju tydligen bero på att mannen varit sjuk för tre månader sedan. Och vi var sjuka hela vintern.
    Lämnande din sambo ett eller två prov?

  • Äldre 13 May 08:26
    #2

    Vi har varit och är fortfarande i samma sits.
    Första provet -06 visade på astenozoospermi dvs nedsatt rörlighet ca 20% levande och rörliga.
    Andra provet -07 visade något nedsatt rörlighet 
    tredje provet -09 visade ännu sämre, 8000 spermier efter en tvätt.

    Vi genomgick två ivfer med icsi, gick åt skogen, båda gångerna fick vi ett befruktat då sa läkarna att äggen var tipp topp men nu när jag läser i journalanteckningarna så är det knappt att ena är godkännt för att ens användas om jag tolkar det rätt.

    Efter de två misslyckade ivferna så valde läkarna att rekomendera donation till oss och vi hoppade på det tåget så idag har vi en underbar dotter på 6½månad men vi har redan börjat längta efter syskon, min man vill försöka hemma ettt tag men det känns onödigt för mig vi kämpade ju i 5 år tidigare och det gick inte med hjälp av ivf..

    jag funderar på om vi ska söka en privat fertilitetsläkare här som jag har hört ska vara bra och be honom ta fler prover för att se om mannens sperimer alltid är nere eller om han har bra produktion någon gång.

  • Äldre 13 May 12:33
    #3

    Vi bestämde oss för ivf igårkväll. Och har redan skickat in ansökan om lån. Vi är inte berättigade till landstingets hjälp förrän i mars 2012. Jag är både rädd och hoppfull. Men det är nog lika bra att acceptera de nya spelreglerna och köra på.
    Drömmaromsmått- Vilken form av donation fick ni?

  • Äldre 13 May 13:00
    #4

    Jag blev inseminerad med donatorspermier, blev ställda i kö till donationsenheten på sahlgrenska hösten 2009 då var den 18-24 månader lång så vi valde att åka till danmark i väntan på sahlgrenska efter fyra behandligar blev jag gravid med Embla.

    Här finns hela vår resa kronsten.blogspot.com blogger strular typ gårdagens inlägg försvann och lite kommentarer plus att jag inte kan logga in och blogga men det ska gå att läsa bakåt.

Svar på tråden 2,4 miljoner spermier....