• Tessan­ochJen­ny
    Äldre 12 May 14:14
    9996 visningar
    27 svar
    27
    9996

    Lesbiska som är/ försöker bli gravida genom ex IVF!!!

    Hallå där ute!
    Jag och min tjej har precis lyckats bli gravida genom IVF!
    Vi har gjort två inseminationer som misslyckades, men på vårt första IVF-försök så kom det efterlängtade plusset!
    Vi har BF i Januari 2012 och det vore jätteroligt om det fanns fler därute att dela denna resa med!
    Välkomna att hänga på!

  • Svar på tråden Lesbiska som är/ försöker bli gravida genom ex IVF!!!
  • cincin
    Äldre 27 May 18:33
    #11

    Hej på er

    Jag och min blivande fru har gjort 4 inseminationsförök och nu vårt första IVF som misslyckades.
    Vi har försökt sedan maj förra året och det känns så frustrerande att det tar så lång tid. Nu fick jag precis reda på att jag inte kommer få göra mitt andra IVF försök förrän augusti/september någon gång.

    Nu känns allt så hopplöst, kombinationen med att det inte fungerar och att vi har väntat så länge. Börjar tvivla på om det någon gång kommer gå vägen.

    Hur många IVF har det tagit för er? Jag har fortfarande 6 ägg i frysen och hoppas på att något av det skall fungera.


    Nedstämd
  • Äldre 28 May 19:59
    #12
    cincin skrev 2011-05-27 18:33:44 följande:
    Hej på er

    Jag och min blivande fru har gjort 4 inseminationsförök och nu vårt första IVF som misslyckades.
    Vi har försökt sedan maj förra året och det känns så frustrerande att det tar så lång tid. Nu fick jag precis reda på att jag inte kommer få göra mitt andra IVF försök förrän augusti/september någon gång.

    Nu känns allt så hopplöst, kombinationen med att det inte fungerar och att vi har väntat så länge. Börjar tvivla på om det någon gång kommer gå vägen.

    Hur många IVF har det tagit för er? Jag har fortfarande 6 ägg i frysen och hoppas på att något av det skall fungera.
    Åh fy sjutton, jag förstår verkligen er frustration!!! Vi hade ju turen att lyckas innan det blev IVF... men känner många som håller på med IVF och där det inte gått på första. Ännu värre att tvingas vänta så länge mellan varje försök.

    Ni funderar inte på att testa något inseminationsförsök däremellen, i t.ex. Danmark? Eller har det konstaterats att insemination inte kommer funka? För annars skulle det kanske vara ett sätt att få tiden att kännas mer meningsfull... så vet jag att några bekanta gjorde, de varvade Danmark med Sverige. Och det tog tid för dem, men till slut blev det en bebis som har tittat ut nu

    Önskar massor av lycka till hur ni än gör!
    ...och tänk på att fem försök egentligen inte är så mycket. Heteropar med fungerande fertilitet får ju jätteofta försöka och försöka i upp till ett år, och då gör de ändå flera försök per ägglossning! Klart det kommer lyckas!
  • Äldre 29 May 20:38
    #13

    Här är ett till par som väntar IVF-bebis!

    Vi hör till Uppsala och tog första kontakt i början på -09. Fick direkt börja ta prover i vår hemstad, vilket drog ut på tiden pga sommarstängning och få antal tider. Början på -10 fick vi träffa kurator i Uppsala och göra undersökning hos Johannes som konstaterade att jag hade PCO (vilket de konstigt nog inte upptäckt på ngn av undersökningarna hemma..där tjatade mest läkaren om att jag måste gå upp i vikt!).
    Fick kort därefter påbörja Provera o Pergotimedos för att framkalla mens o ägglossning. Så såg det ut under -10, hann bara med två omgångar med Pergotime -pga helg & sommarstängning samt produktionsupphåll av Pergo- under året. Ingen av dem ledde dock fram till insemination eftersom mina ägg inte vart tillräckligt påverkade av Pergon, vilket tydligen kan drabba 5% av dem med PCO.
    I början på -11 fick vi istället gå på vårat första IVF försök! Äggplock 8/2, isättning 10/2 och PLUSSADE 25/2!
    Obeskrivlig lycka!
    Har hittills varit på två Vul, där allt sett bra ut. Är nu i vecka 18 och på tisdag är det dags för Rul!

    Vi är oerhört tacksamma över vår IVF-möjlighet och otroligt tacksamma över att det till slut gick så lätt för oss!
    Är så häftigt att ha sett sin bebbe från minsta cellnivå :)

    Hänger gärna på i den här tråden, vi kanske kan göra en lista på oss som hänger här med Bf-datum samt processförlopp för de som är uppi IVF-processen!?

  • Isfrun
    Äldre 30 May 10:47
    #14

    Här är ytterligare ett par som väntar IVF-bebis. Bf 16/7 Baby

    Pga förträngning på den ena äggledaren så fick vi hoppa över inseminering och direkt på IVF.
    De tog ut 8 ägg varav 6 blev befruktade. På tredje insättningen så tog det sig. Gravid 

    I början av graviditeten mådde jag illa. Höll i sig under ca 2 månader... Sen släppte illamåendet och foglossning tog vid. Har varit sjukskriven sedan vecka 21 pga foglossningen. Det är ingen höjdare att vara hemma och sjukskriven... Men i slutänden så kommer det att vara värt det i alla fall. Ser fram emot att få träffa personen som bor i min mage snart!!
    Framför allt ser jag fram emot att bli lite rörligare igen...

  • cincin
    Äldre 30 May 20:11
    #15
    SannaMac skrev 2011-05-28 19:59:55 följande:
    Åh fy sjutton, jag förstår verkligen er frustration!!! Vi hade ju turen att lyckas innan det blev IVF... men känner många som håller på med IVF och där det inte gått på första. Ännu värre att tvingas vänta så länge mellan varje försök.

    Ni funderar inte på att testa något inseminationsförsök däremellen, i t.ex. Danmark? Eller har det konstaterats att insemination inte kommer funka? För annars skulle det kanske vara ett sätt att få tiden att kännas mer meningsfull... så vet jag att några bekanta gjorde, de varvade Danmark med Sverige. Och det tog tid för dem, men till slut blev det en bebis som har tittat ut nu

    Önskar massor av lycka till hur ni än gör!
    ...och tänk på att fem försök egentligen inte är så mycket. Heteropar med fungerande fertilitet får ju jätteofta försöka och försöka i upp till ett år, och då gör de ändå flera försök per ägglossning! Klart det kommer lyckas!
    Hej

    Vad roligt att det gick för er med insemination. Äggplockning var väl inte det roligaste jag upplevt men man är ju tacksam att vi ens får hjälp. Min sambo kommer från Australien och där får man ju inte någon hjälp som homo-par. Dom kallar det för social infertilitet...

    Vi har tänkt på att varva med Damnark men jag är bara 26 år och vi har visserligen stått i kö och väntat nu i 3 år så lite otålig börjar man bli men det känns bättre att fokusera på Sverige nu. Vi har ju tid, dessutom så gifter vi oss i augusti så det skulle bli svårt ändå.

    Tack för sköna pepp-ord, kände mig så nere över helgen men nu är det en ny vecka och nya tag.. TÅLAMOD ska man ha, plus att nu får jag ju dricka champagne på mitt bröllop :P
  • beano
    Äldre 30 May 20:49
    #16

    Vi plussade på min födelsedag. På sista försöket med ivf på Huddinge. Tidigare har vi gjort två inseminationer och en IVF. Den här gången verkar det ha tagit sig - MEN det är väldigt nytt. Träffar barnmorska första gången nu i veckan och ska göra ett ulraljud nästa vecka. Det känns jättespännande. BF i mitten av januari 2012.
    Det är min "fru" som är gravid, i nuläget smyger jag mest runt, försöker vara stöd i illamående och trötthet... Vi försöker båda vänja oss vid tanken på graviditet - barn - har inte berättat för familj och vänner...

  • mammam­u och kråkan
    Äldre 30 May 21:14
    #17

    Jag hoppar in här med. Vi väntar vårt andra barn i november. Blev plus på fjärde inseminationen och vi har gjort våra behandlingar i Umeå.

    Jag började må illa redan innan vi gjort gravtest och sedan höll det i sig till v 13 ungefär, men sen dess har jag mått bra. Nu är det bara den låååånga väntan till november. Fast tiden går lite fortare nu när vi redan har ett barn, finns inte så mycket tid till att överanalysera graviditeten vilket är bra.

  • Äldre 21 Jun 12:29
    #18

    Hej!


    Jag och tjejen har efter 4 inseminationer på Akkis gått över till IVF.


    Igår fick vi ett finfint 7 celligt litet mirakel tillbaka och ett till frysen.


    Känns sjuuukt spännande. Vi fick bilden på lilla pricken som vi hoppas


    ska bosätta sig och göra det riktigt gosigt hos min fina tjej.


     


    Hoppas hoppas hoppas att det är vår tur nu! :)


  • Äldre 5 Jul 17:04
    #19

    På torsdag ska vi på planeringsmötet inför höstens ivf. Spännande och vi är uppspelt nervösa! Aldrig hoppats så mycket på att sommaren ska ta slut och längtat så till hösten.

  • Äldre 18 Jul 20:40
    #20

    Hej, härligt med en tråd som andas sån positivitet! Glad jag och min flickvän väntar på en bebis som ska komma i jan/feb om att går rätt till. När jag läser vissa av inläggen innan förstår jag hur lyckligt lottade vi är som blev gravida (jag) på andra insem-försöket.

    Nu är det bara att hoppas att allt går bra, det är inte direkt gratis att skaffa barn när man bor i Norra regionen (Norrlandslänen). Vi gjorde inseminationen i Umeå och fick betala 12 000 spänn per gång, inga subventioner här inte! Flört men det låter ju bra som någon skrev att man kan få göra ett försök att få ett syskon nån gång i framtiden!

    Grattis och lycka till önskar jag alla blivande föräldrar!

  • Äldre 21 Jul 09:33
    #21
    Fritjof83 skrev 2011-07-18 20:40:13 följande:
    Hej, härligt med en tråd som andas sån positivitet! Glad jag och min flickvän väntar på en bebis som ska komma i jan/feb om att går rätt till. När jag läser vissa av inläggen innan förstår jag hur lyckligt lottade vi är som blev gravida (jag) på andra insem-försöket.

    Nu är det bara att hoppas att allt går bra, det är inte direkt gratis att skaffa barn när man bor i Norra regionen (Norrlandslänen). Vi gjorde inseminationen i Umeå och fick betala 12 000 spänn per gång, inga subventioner här inte! Flört men det låter ju bra som någon skrev att man kan få göra ett försök att få ett syskon nån gång i framtiden!

    Grattis och lycka till önskar jag alla blivande föräldrar!
    Grattis till graviditeten Vi (jag) lyckades bli gravida på tredje försöket här i Stockholm, men till ingen kostnad alls som tur var. Nästa bebis, som min sambo vill bära, kommer ju däremot få kosta och då hoppas vi innerligt att praxisen i Sthlms landsting ändras så att hon kan få insemineras här också. Vill gärna slippa att åka till Danmark.

    Men har ni BF i januari så är ni ganska långt gångna nu ändå? Japp, själv ska man föda om 6 veckor (beräknat då iaf...), shit, börjar verkligen dra ihop sig. Men kan säga att det känns precis lika overkligt nu som det gjorde i vecka 5, haha! Med skillnaden att magen är större, hickar, studsar och hoppar omkring hela tiden Hur går det för er andra i tråden? T.ex. ni som passerat BF...?
  • Äldre 26 Aug 12:02
    #22

    Vi gör vårt första äggplock på söndag (i Danmark) - mycket spännande!!! Det är så roligt att läsa om er som lyckats bli gravida - hoppas, hoppas på att kuna sluta oss till er skara inom kort

    Lycka till alla!

  • Äldre 21 Jan 19:32
    #23

    hej!

    Vilka av er i tråden har fått era bebisar nu? Det var länge sen någon skrev nåt här... ;) 

  • Äldre 21 Jan 21:02
    #24

    Vi fick bebis i september Han är drygt 4 månader nu med andra ord! Jollrar energiskt, leker med sina fötter, vänder från rygg till mage och tillbaka, vill gärna krypa men kan inte (förstås), smakar riktig mat och älskar ALLT och ska börja babysim imorn! Upp och ner går det ju verkligen, jobbiga nätter av och till, kinkerier och bajs som inte kommer ut när det ska... men överlag blir det bara roligare och roligare.

    Fler som fått bebisar?

  • Äldre 22 Jan 04:47
    #25

    Kul! Grattis till er :) vi fick en dotter i oktober! En ganska lugn och "snäll" tjej med fantastiskt mycket vilja. Otroligt ändå att så mkt personlighet kan få plats i en så liten kropp!

    På nåt konstigt vis så känns det så himla naturligt att hon är hos oss, häftigt hur snabbt man ställer om sig!

  • Äldre 3 Jun 12:08
    #26

    Ursäkta att jag ställer en fråga och sen inte är aktiv på FL på ett halvår! ;)

    Vi fick en son 27 januari 2012, så han är drygt 4 månader nu. :D 

  • Äldre 3 Jun 12:09
    #27

    GRATTIS till alla er andra som också fått era bebisar! :)

Svar på tråden Lesbiska som är/ försöker bli gravida genom ex IVF!!!