• Äldre 13 May 11:04
    18229 visningar
    16 svar
    16
    18229

    equasym!!??

    Hej,
    min dotter fick diagnosen AD/HD i januari och nu ska vi börja med medicinering.
    Hon är en underbar tjej på 10 år som för det mesta är glad, livlig och mycket kärleksfull.
    Men hon har det svårt i skolan, med koncentrationen och inlärningen. Hon klarade nationella proven med godkänt, hon går i trean efter att ha fått gå om tvåan för att hon inte hängde med(lång historia bakom). Saken är den att vi i veckan var på Bup och diskuterade medicinering för att hon ska kunna koncentrera sig bättre. De föreslog Equasym, 10 mg och jag har nu läst på lite på olika Internetsidor och blir lite skraj över vissa effekter som dessa tabletter givit.

    Har era barn fått detta läkemedel? Hur har de reagerat? Positiva/negativa effekter?
    All information emottages tacksamt!

  • Svar på tråden equasym!!??
  • Äldre 13 May 11:48
    #2

    Hej Trollpackan!
    Tack för ditt svar.

    Får man fråga hur gammal din son är? Har det påverkat hans skolgång, har ni märkt en markant skillnad?

    Jag har diskuterat detta med läkaren i onsdag som sagt. Hon nämnde att sömnlöshet och lite ont i magen samt huvudvärk i början var vanligt. Men jag var den som gick in på Internet efter samtalet och läste på lite mer, kring erfarenheter av detta läkemedel och blev lite rädd. Men jag tror att gör man allt rätt, rätt dos vid rätt tid på dygnet så borde det fungera.

    Hur länge tog det innan ni märkte någon skillnad? Förlåt men jag känner mig lite splittrad och vill veta så mycket som möjligt!

    Ha en bra dag!

  • Äldre 13 May 12:35
    #4

    Kaffemamman, tack för ditt svar!

    Det är ju såna effekter jag har läst om när man går in på olika sidor på Internet...

    Man är ju rädd men samtidigt, tänk om det blir bra. Tänk om hon får det bättre i sin tillvaro, utan all oro och stress hon upplever nu i skolan, jag vill bara hennes bästa.

    Vad synd att det inte fungerade för din lille son, fick ni någon annan lösning?

    Med vänlig hälsning

  • Äldre 15 May 20:32
    #8

    Tack allihopa för era erfarenheter, jag märker att det är olika för alla och att man får hoppas på det bästa.

    Ni får gärna uppdatera hur det går för er, DrottGirl, jag hänger gärna med i er resa också.

    Jag hoppas att vi allihopa får till det, så våra hjärtan får det bra i sin tillvaro, eller hur?

    Massor med kramar till er alla.

  • Äldre 25 May 10:19
    #12

    Hej allihopa!!

    Efter många om och men så bestämde jag mig för att ge Equasym en chans.

    Dottern började med dem i fredags förra veckan och det är en markant skillnad. Det är som natt och dag.

    Det postiva:

    Jag behöver inte tjata, hon gör allt själv nu, inget tjat om läxor, hon städar sitt rum utan att jag behöver tjata, lugn, man kan skämta med henne utan att hon blir arg, kramgo. Det är en helt annan tjej helt enkelt.

    Det dåliga är att hon är jättetrött på morgonen, vet inte om det är p ga medicinen. Hon går och lägger sig samma tid som vanligt, ca 20-20.30. Men trots detta går hon upp och är inte ens gnällig...

    Hon äter som vanligt så på det sättet är det inga problem.

    Och i måndags sa hon: mamma, jag kunde sitta stilla i skolan, gick bara upp för att hämta det jag måste(hon får gå upp och "hämta" "vässa" pennor när det blir lite myror i benen så att säga).

    Men mest är det den här lugna som jag märker mest. Hon är inte så arg längre, sambon får också krama utan att det blir ett himla liv. Man kan prata med henne utan att hon blir arg..

    Nu har det ju inte gått så lång tid men hittills är det bara tröttheten som är negativt.

    Tack för er erfarenhet och ord!

    Jag hoppas vi hittat rätt, på måndag ska vi på kontroll så får vi se att allt är ok!

    Kram på er!

  • Äldre 31 May 13:34
    #14

    Tack för ditt svar DrottGirl!

    Ja det är verkligen synd att skolan snart är slut, det blir ju lite svårare att se om det blir bättre med koncentrationssvårigheterna som är det stora problemet hos våra tjejer .
    Skönt att höra att det blivit lite bättre hos er också.
    Vi var på läkarbesök i måndags och har alltså tagit Equasym 10 mg(dottern vill säga) i drygt en vecka.

    Jag känner att hon varit mycket lugnare, och då menar jag lugnareeee, man får krama henne så mycket man vill nu, förut stötte hon bort eller liksom knuffade och blev arg vid kramar eller om man lekte med henne.
    Hon är lugn, inte lika arg och aggresiv och det känns så skönt.
    I skolan har jag bett om en liten rapport denna vecka, förra veckan hade de vikarie så gick inte då.

    Men dottern säger att hon upplever att hon inte behöver resa sig lika ofta. Så alltid något.
    Huvudsaken här tycker jag är att det ska bli lättare för henne i skolan.

    Läkaren sa att det verkade vara en bra början men att dosen kanske var lite låg, så vi ska dit igen om drygt en vecka för kontroll. Jag håller fingrar och tår att det ska gå bra, för din dotter och min!
    Tack för att du delade med dig!
    Kram

  • Äldre 7 Jun 15:52
    #16

    Hej DrottGirl!

    Hoppas hoppas att det går bra under sommaren då. Imorgon ska vi till Bup igen för att diskutera en höjning av Equasym, till 20 mg. Jag tycker mig se en liten mindre effekt under veckan som gått, kanske är 10 mg för lite.
    Vi kommer att fortsätta med Equasym under sommaren, med kontroller hos Bup.
    Dottern är mycket lugnare, och har också provat att inte ge en dag i veckan för att se om det är någon skillnad, och det är det!
    Från skolan ingen rapport än, ska faktiskt be om den, för snart är det avslutning och det är ju det viktigaste att det märks i skolan.
    Dottern börjar i ny skola i höst, mycket bra respons därifrån. Vi kommer att få komma med Bup och ha ett samtal för att se till att hon(dottern) får den hjälp hon behöver. Jag är faktiskt väldigt glad och hoppas verkligen att detta ska bli bra.
    Önskar alla en glad sommar!

Svar på tråden equasym!!??