• Videli

    Tycker DU att det är försent att skaffa ett barn till vid 42-43 års ålder?

    Skriv gärna vad du tycker...

  • Svar på tråden Tycker DU att det är försent att skaffa ett barn till vid 42-43 års ålder?
  • Tant Green

    Jag känner mig för gammal för ett barn till (jag fyller 42 om ett par veckor). Eller, det skulle väl gå bra nu, men det känns inte lockande att ha en tonåring när jag är 60.

  • Maskot

    Jag är 41 år, och skulle INTE vilja börja om med en liten nu.
    Sonen är 20 år och vi har precis gjort den långa resan, han är på väg att flytta hemifrån. Tonåren är också en påfrestande tid, när det är nattvak på ett annorlunda sätt igen. Har faktiskt tyckt att det varit ganska jobbiga år med störd nattsömn som jag inte alltid klarat jättebra fast jag är relativt ung. Skulle nog ärligt inte orka detta om 15 år till när jag skulle vara 55-60  år.

    För andra kanske det passar, men jag vill göra andra saker nu. Tycker nog att man är i äldsta laget för små barn i denna ålder.

  • Videli
    Maskot skrev 2011-05-14 22:03:27 följande:
    Jag är 41 år, och skulle INTE vilja börja om med en liten nu.
    Sonen är 20 år och vi har precis gjort den långa resan, han är på väg att flytta hemifrån. Tonåren är också en påfrestande tid, när det är nattvak på ett annorlunda sätt igen. Har faktiskt tyckt att det varit ganska jobbiga år med störd nattsömn som jag inte alltid klarat jättebra fast jag är relativt ung. Skulle nog ärligt inte orka detta om 15 år till när jag skulle vara 55-60  år.

    För andra kanske det passar, men jag vill göra andra saker nu. Tycker nog att man är i äldsta laget för små barn i denna ålder.
    Hihihi jag har en 3,5-åring hemma + två tonåringar så jag vet vad du menar. Vilken resa tonårstiden är, småbarnsåren är ingeting jämfört med tonåren.

     
  • mammaNena

    vad jag tycker;  Absolut för sent! 
    Dels för föräldern som då är gammal så fort barnet kommit upp lite i åren, men även dels för barnet.

  • Linda1976

    Njaaa...... ja, på gränsen.

    För egen del: Absolut. Jag fyller 35 om 2 v och SKULLE vi skaffat en till (vilket inte är aktuellt) så hade vi fått börja nu. Jag vill inte misstas för att vara mormor när ungen tar studenten  


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • relan

    Om man känner sig stark nog, så varför inte!
    Jag är 41, och alldeles säker på att jag inte har någon lust att gå igenom det igen. Jag orkar inte en gång till av det där extrema fokuset på barnet och barnets behov. Men jag kan gott föreställa mig att någon annan skulle orka. 

  • Manchester

    Jag tror att det beror på många saker. Om du har två barn på 17 och 15 sedan tidigare, bor på en liten industriort där andra börjar få barnbarn strax efter 40, har en flera år äldre make som anser att tvättning av bilen är hans enda arbetsuppgift hemma och dessutom har gett dig på en karriär som kräver att du jobbar 50-60 timmar i veckan. Ja, då är det nog försent.

    Har du en fyraåringåring idag, en jämställd jämnårig man, många vänner och bekanta som fått barn efter 35 och dessutom känner att du inte måste prioritera jobbet framför familjen, då är det väl bara att köra.

    Jag gissar att det är jobbigt att börja med en helt ny småbarnstid när man är 40+, men om man är mitt inne i den är det inte så farligt. På samma sätt är det nog lättare att fortsätta vara tonårsförälder efter 55 än att bli det för första gången. Jag har visserligen aldrig haft tonåringar själv, men jag jobbar med dem dagligen och tror mig därmed kunna gissa hur det blir. Om man dessutom började lite senare med barn så har man redan hunnit göra mycket av det som yngre föräldrar blir sugna på när de närmar sig 40.

    Jag blir själv snart 42 och har en åttaåring och en femåring. jag är väldigt sugen på att adoptera ett barn på 2-3 år snart (vi har fått vårt ena barn genom adoption, så det är något vi redan är inne i). Maken har velat lite hit och dit, så vi får se hur det går.

Svar på tråden Tycker DU att det är försent att skaffa ett barn till vid 42-43 års ålder?