Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Hur allmänbildad är du egentligen?

Nja, även om nu 2+2 påstås vara just 5 i 1984 så förändrar det inte faktum att 2+2 INTE är lika med 5. Även i romanen är det ju ett exempel på uppenbar vansinnighet som folk skall tro på för att ledaren säger så. En litet olycklig forumlering i ett annars rätt kul test!

Den där smältpunkten för helium är ju bara vid kraftigt tryck, vid normalt atmosfärstryck har helium ingen känd fryspunkt. Fast Reinfeldt kan väl ändå ingen ha haft fel på?

• Mentat
    FarbrorKanin skrev 2011-05-17 11:13:52 följande:
    Trevligt med lite positiv feedback!

Jag avsåg faktiskt den matematiska lösningen på 2+2=5, ett ganska vanligt skämt i klassrummet när jag gick i skolan. När det gäller helium så är det lite tveksamt då det som sagt inte gäller under normalt atmosfärstryck, men jag vek mig för grupptrycket och ställde mig frivilligt i skamvrån.
    Det tycker jag inte att du behöver göra, ställa dig i skamvrån alltså! I och för sig är det väl möjligt att helium har en fryspunkt vid normalt atmosfärstryck också men den är i så fall klart lägre än de där 0,95 K.

Helium som vätska är rätt kul: Den kryper uppför väggar. Vanligt vatten gör det litet, litet grand, man kan se hur vattenytan buktar uppåt vid glasväggen. Helium slutar inte dra sig uppåt utan kryper helt över kanten på ett glas! Vi gjorde experiment på det på teknis när jag gick där för länge sedan.
  • Mentat
    Rhoda Horswunce skrev 2011-05-19 00:15:35 följande:
    8 rätt Jag har en!! 2 skrivet med tre värdesiffror kan vara allt ifrån 1,5 till 2,49, och 2,49+2,49=4,98. 4,98 skrivet med en värdesiffra är 5!
    Jo, den förklaringen var jag inne på väldigt tidigt men i så fall blir ju 2+2 antingen 3,4 eller 5 och inte enbart 5. Så frågan ""Är 2+2=5?" blir fortfarande fel medan "Kan 2+2 bli 5" hade varit rätt.
Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?