• FarbrorKanin

Hur allmänbildad är du egentligen?

Hur står det till med allmänbildningen i vårt avlånga land? Gör testet om du vågar, men skyll inte på mig om du skulle bli besviken. 

0-3 rätt Allmänbildning är nog inte din starka sida, kanske komvux är något för dig?

4-5 rätt Vi börjar närma oss kunskapsmålsättningen för årskurs fyra, det kunde gått bättre!

6-8 rätt Bra jobbat, du måste ha gått ut gymnasiet!

9-10 rätt Excellent, du är verkligen allmänbildad!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 18:32
    Som ett resultat av min egen bristande allmänbildning så är frågan om Helium felaktig och utgår. Ni får lägga till en extra poäng till era resultat som kompensation.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?
  • SilverLadyG

Hur många olika betydelser har ordet drag? drag 1 sträckning, ryck, svep, knyck, tag 2 teckning, linje 3 flyttning av spelpjäs, steg, schackdrag; taktisk åtgärd, utspel, inslag 4 anletsdrag, ansiktsuttryck, utseende ; inre egenskap, egenskap, sida; anstrykning, nyans, touche, aning, prägel, spår 5 fiskkrok, fiskbete, bete, spinnare 6 kall luftström, luftström, luftdrag, korsdrag, blåst, kåre , il 7 (vard.) tryck, fart, ös

www.synonymer.se/

• SilverLadyG
    Mornie Alantie skrev 2011-05-16 18:40:30 följande:
    Som jag trodde med andra ord.
    Skrattande
  • Perly

Sedan när blev 2+2=5?

daPerley is thá bést, and u ynow it ;)
  • Tahu

Jag hade 8 rätt, men pinsamt nog svarade jag tydligen JA till att 2+2=5. Skäms Hur fan hände det?

• Tahu
    Perly skrev 2011-05-16 18:46:09 följande:
    Sedan när blev 2+2=5?
    Haha tack, så då svarade jag ju inte fel, var tvungen att kolla igen!
  • Perly
    Tahu skrev 2011-05-16 18:49:40 följande:
    Haha tack, så då svarade jag ju inte fel, var tvungen att kolla igen!
    Haha
    daPerley is thá bést, and u ynow it ;)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Perly skrev 2011-05-16 18:46:09 följande:
    Sedan när blev 2+2=5?
    1948 när Orwell skrev att det var det (mer korrekt gavs boken ut då). Det är en (gissar jag) en referens till  boken 1984.

10 av 10 rätt här även om jag gissade vilket svar TS ville ha på fråga 3 och fråga 7 där svarsalternativen i det första fallet inte innehåller något korrekt svar och i den andra är svaret lite tveksamt.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • FarbrorKanin
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-16 18:54:23 följande:
    1948 när Orwell skrev att det var det (mer korrekt gavs boken ut då). Det är en (gissar jag) en referens till  boken 1984.

10 av 10 rätt här även om jag gissade vilket svar TS ville ha på fråga 3 och fråga 7 där svarsalternativen i det första fallet inte innehåller något korrekt svar och i den andra är svaret lite tveksamt.

Fast det finns faktiskt flera förklaringar till att 2+2=5, men det lär väl bara bli en massa tjafs i tråden om jag går in på det resonemanget. Frågan om helium var som sagt sned och vind, när det gäller svarsalternativet på fråga sju så kan det tyckas tveksamt. Men faktum är att det finns fler betydelser av drag än 3 och att 8 är för många, då återstår 5. Det är alltså svarsalternativet med flest antal betydelser som gäller.

Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?