• FarbrorKanin

Hur allmänbildad är du egentligen?

Hur står det till med allmänbildningen i vårt avlånga land? Gör testet om du vågar, men skyll inte på mig om du skulle bli besviken. 

0-3 rätt Allmänbildning är nog inte din starka sida, kanske komvux är något för dig?

4-5 rätt Vi börjar närma oss kunskapsmålsättningen för årskurs fyra, det kunde gått bättre!

6-8 rätt Bra jobbat, du måste ha gått ut gymnasiet!

9-10 rätt Excellent, du är verkligen allmänbildad!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 18:32
    Som ett resultat av min egen bristande allmänbildning så är frågan om Helium felaktig och utgår. Ni får lägga till en extra poäng till era resultat som kompensation.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?
  • FarbrorKanin
    sahara sahara skrev 2011-05-16 20:02:30 följande:
    NE räknar till åtta betydelser, och då har de inte med att "drag" används även på svenska som beteckning för underhållning där folk klär sig som det andra könet.
    Helt riktigt, och jag lyckades dessutom slå knut på mig själv med ett felaktigt resonemang. Jag skyller på ålder och trötthet.Cool

Här är lösningen;

Drag har fler än 3 betydelser, så det alternativet faller bort.

Drag har 5 betydelser, så det är korrekt.

Drag har fler än 8 betydelser, så det alternativet faller bort.
  • Kitsune
    Kitsune skrev 2011-05-16 20:36:19 följande:
    Men förstår inte hur 2+2 = 5
    En sak till gällande metangas, så är det inte 100 % att alla människor producerar metangas.
    Vad jag förstått finns det vissa osäkerheter. När man talar om vad och vilka producerar metangas så finns det väl andra säkra kort som vi vet om t.ex. kor.
    It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • FarbrorKanin
    Kitsune skrev 2011-05-16 20:36:19 följande:
    Men förstår inte hur 2+2 = 5
    Sök i tråden och du skola finna...
  • FarbrorKanin
    Kitsune skrev 2011-05-16 20:45:23 följande:
    En sak till gällande metangas, så är det inte 100 % att alla människor producerar metangas.
    Vad jag förstått finns det vissa osäkerheter. När man talar om vad och vilka producerar metangas så finns det väl andra säkra kort som vi vet om t.ex. kor.
    Nej, nu är vi faktiskt inne på rena petitesser. Jag brukar i alla fall släppa en fjärt ibland.Glad
  • Isnogood

Jag tycker att det var ett bra test "nickar"

-Särskilt eftersom jag lyckades svara de "rätta" svaren på frågorna som var fel.

"YEY" Jag har gått ut gymnasiet

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • FarbrorKanin
    Isnogood skrev 2011-05-16 21:05:42 följande:

Jag tycker att det var ett bra test "nickar"

-Särskilt eftersom jag lyckades svara de "rätta" svaren på frågorna som var fel.

"YEY" Jag har gått ut gymnasiet

Bra jobbat! Äpple
  • Emeli
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 18:16:12 följande:
    Helium är en gas och kan därför inte smälta. "Green cabbage" är faktiskt det engelska namnet på vitkål.
    Fråga uncle google om du inte tror mig.
    Faktum är att helium faktiskt har en smältpunkt, även om den är mycket, mycket låg.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Emeli skrev 2011-05-16 21:35:33 följande:
    Faktum är att helium faktiskt har en smältpunkt, även om den är mycket, mycket låg.
    Ja, knappt en Kelvin, 0,9 tror jag. Och kokpunkten är 3-4 K över smältpunkten.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • FarbrorKanin
    Emeli skrev 2011-05-16 21:35:33 följande:
    Det stämmer, om du läser tillägget i trådstarten så beklagar jag att det blev fel.
    Smältpunkten är 0,95 K (−272 °C), så har vi rett ut den saken.
Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?