• MrsSn0w

Altanbygge

Behöver hjälp.. 

Jag sitter och försöker räkna ut hur mycket virke jag måste köpa för ett kunna göra min altan..
    Den ska vara 3 m X 170m så om jag inte röknat fel så bör kvadratmeten vara ca 6..

Jag hade tänkt anväda mig av detta virke http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-08728110.aspx 
    Så frågan är nu hur mycket behöver jag??

Tacksam för svar!  

~ Liam 07~09~15 ~Leksand i mitt hjärta~
  • Svar på tråden Altanbygge
  • Frontline

enligt mina beräkningar så blir ytan 510 kvadrat och det blir mycket virke till den...

Hur ska den se ut har du tänkt dig, är det bara ett soldäck eller ska det vara väggar, inglasat och tak?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MrsSn0w

Såg nu att jag missat ett kommatecken mellan 1,70 men smarta som ni är så räknar ni ut det själva =) 

Jo men jag räknar på ca 6 för att vara på den säkra sidan bara =)

Det ska bara vara som ett soldäck, då jag bor i hyreslägenhet  

• Frontline

OK det blir knappt 6 kvm men om vi utgår från det samt lite spill så ska du köpa hem ca 54 meter av den trallen...
    Sen vet jag inte hur du har tänkt att göra med bjälklaget men det går åt 6 styck plank ca 47X195 som är 1.7 meter långa och 2 som är 3 meter långa.
    Sen om du ska ha räcke går det åt 5 stolp av typ 80x80 som kanske är i runda slängar 1 meter styck och mellan stolpen har du 45x45 uppe och nere ca 12.8 meter och på det nått snyggt räcke.
    Sen går det åt ca 50 meter staket av samma material som du har till golvet men det beror på hur breda springor du vill ha i staketet......

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MrsSn0w

Tusen tack =) Jag vet inte än vad jag ska bygga det på. Marken utanför mig är fruktansvärt ojämn. Jag är totalt värdelös när det det kommer til att bygga och vad man ska ha och så vidare.. Just nu leter jag bara det billigaste alternativet =) 

Svar på tråden Altanbygge