• Äldre 17 May 12:37
    25154 visningar
    12 svar
    12
    25154

    När byta från babyskydd till bilbarnstol?

    Går det bara på vikt eller är det ålder också?

  • Svar på tråden När byta från babyskydd till bilbarnstol?
  • Äldre 17 May 12:38
    #1
    +1

    När barnet kan sitta stadigt själv brukar man säga att man kan byta. En bilbarnstol är ju säkrare än ett babyskydd.


  • Äldre 17 May 12:41
    #2

    Bytte till dottern när hon var 7-8 månader. Då hade hon nästan växt ur babyskyddet =)


    mammatillebbaa.blogg.se - 16år & gravid till 20år och tvåbarnsmamma
  • Äldre 17 May 12:45
    #3

    Ok, för vår bilbarnsstol är från 9kg och lillen väger "bara" 6,6kg än, men är bara knappt 2 mån. Men när han kan sitta vid 4-6 mån ålder då kanske... Sen har vi "liggläge" på bilbarnstolen också, så den går att luta bakåt ungefär som babyskyddet...

  • Luloo
    Äldre 17 May 12:46
    #4
    skånegås skrev 2011-05-17 12:45:22 följande:
    Ok, för vår bilbarnsstol är från 9kg och lillen väger "bara" 6,6kg än, men är bara knappt 2 mån. Men när han kan sitta vid 4-6 mån ålder då kanske... Sen har vi "liggläge" på bilbarnstolen också, så den går att luta bakåt ungefär som babyskyddet...
    om det står att det är från 9kg bör du ju självklart vänta till dess....
    ★min lilla stjärna★16/6-08★
  • Stinaf­ina01
    Äldre 17 May 12:48
    #5

    Är i valet och kvalet att byta... Lillan har nästan växt ur babyskyddet och vi har köpt en ny stol. Det är bara det, hon somnar ju jämt i bilen, då är det skönt att kunna bära in henne i affären tex utan att behöva väcka... så trots att skyddet är tungt att bära så är det ändå behändigt... Har ni andra tyckt det blivit krångligt med bilbarnstol just i detta hänseende?? Förlåt TS att jag trängde mej in men frågan hänger ju lite ihop...

  • Äldre 17 May 12:50
    #6
    Luloo skrev 2011-05-17 12:46:31 följande:
    om det står att det är från 9kg bör du ju självklart vänta till dess....
    Ja det är klart! Jag bara funderar då jag inte tror han kommer vara så gammal då han passerar 9kg-sträcket.. om det är ok då
  • ELLEoC­lara
    Äldre 17 May 12:51
    #7

    Vi bytte runt 13 månader.
    Satt toppen i sitt babyskydd fram till dess ( viktgränsen var 13 kg) men benen blev för långa runt 13 mån. 

  • Äldre 17 May 13:11
    #8
    +1

    Från NTF:s hemsida:


    Babyskydd från 0 till ca 6-9 månader
    Babyskyddet är utformat för att det nyfödda, ostadiga barnet ska kunna färdas så säkert som möjligt. Men det är inte lika säkert som en bilbarnstol pga lutningen. Ju större lutning, desto mindre skydd har huvudet och nacken i en krock. Det finns inget som tyder på att ett barn skulle kunna skador av att färdas i babyskydd längre sträckor. Så länge barnet är nöjt kan ni köra vidare. Viktangivelsen på skyddet är endast en maxgräns. När barnet kan sitta finns det ingen anledning att fortsätta med babyskyddet utan då är det dags för en bilbarnstol.

  • Äldre 17 May 13:16
    #9
    +1
    SanTan skrev 2011-05-17 13:11:27 följande:
    Från NTF:s hemsida:
    Babyskydd från 0 till ca 6-9 månader
    Babyskyddet är utformat för att det nyfödda, ostadiga barnet ska kunna färdas så säkert som möjligt. Men det är inte lika säkert som en bilbarnstol pga lutningen. Ju större lutning, desto mindre skydd har huvudet och nacken i en krock. Det finns inget som tyder på att ett barn skulle kunna skador av att färdas i babyskydd längre sträckor. Så länge barnet är nöjt kan ni köra vidare. Viktangivelsen på skyddet är endast en maxgräns. När barnet kan sitta finns det ingen anledning att fortsätta med babyskyddet utan då är det dags för en bilbarnstol.
    Tack!!
  • Äldre 17 May 13:26
    #10

    Här är länken till var jag hittade informationen. Ifall du vill läsa mer!
    Där står mycket matnyttigt!

    http://www.ntf.se/halland/default.asp?recid=24139

  • Äldre 17 May 22:58
    #11

    När barnet är stadigt och helst kan sitta så bör man byta. Att vänta till runt 1års ålder är på tok för sent tycker jag.
    Viktigt är också att barnets huvud inte får sticka ovanför kanten överhuvudtaget i ett babyskydd. Och viktgränsen får förstås inte heller överskridas.

    Minimivikten på 9kg (som ni har på er nästa bilbarnstol) är inget måste, men 6kg är lite lite. Det viktiga är att bältet hamnar rätt och att barnet sitter bra och inte säckar ihop.

  • Äldre 23 May 14:42
    #12
    +1

    Det vanliga är snarare att folk väntar för länge med att byta pga det är så "bekvämt" med att kunna bära i babyskyddet. Helt plötsligt är det inte så noga med säkerheten längre...

    Som de flesta redan sagt, byt så fort som möjligt, dvs när barnet är stadigt och kan sitta. Vi bytte vid vid fem månaders ålder. 

Svar på tråden När byta från babyskydd till bilbarnstol?