• svea84

Värk i smalbenen vid raska promenader

Hej!

Får jätte värk i smalbenen när jag tar raska promenader och jogging rundor, speciellt på hårt underlag som asfalt.
    Det känns bättre när jag saktar ner och går långsamt men återkommer när jag ökar takten igen.
    Har provat att byta till bättre skor men det har inte hjälpt särskilt mycket.
    Tränade mycket friidrott när jag var yngre och hade då inga problem med detta.
    Är nu bara 26 år så det känns inte som det borde vara så här och är inte överviktig.
    Någon annan som har likadant eller vet vad man kan göra åt det, bör man söka läkare?

• Svar på tråden Värk i smalbenen vid raska promenader
  • vetvadjagvill

precis vad jag hade för några månader sedan..jag hade benhinneinflamation..

googla på det och kolla om det stämmer in på dig med.

• vanilla

Om det bara dyker upp vid raska promenader på hårt underlag så är det nog inte någon inflammation, men det kanske kan bli.

Skaffa skor med bättre dämpning eller byt underlag - skogspromenader istf asfalts-dito. Jag får också ont på hårt underlag, men inte alls om jag går på exvis gräs.

• Annelie 76

Prova också att stretcha. Man har ju muskler på framsidan också men de är svåra att komma åt.

• Sarah f

Träningsvärk i Tibialis Anterior betydligt troligare än benhinneinflammation.

• svea84

Ja det är nog mest på framsidan men jag har inte ont efter träningen, några bra strechnings övningar för smalbenen då kanske och undvika asfalten, tur att man bor på landet... :)

• vetvadjagvill

TS du har fått ett par förslag.. googla på vad du tror själv för det är du som känner efter.

jag hade benhinneinflamation som gav sig till känna efter en promenad på 100 m och omjag sakade ner kändes det mindre..  det kändes somen brännande känsla längs hela smalbenet.. jag trodde jag hade träningsverk men du ska inte förväxla  det med träningsverk för det är inte bra att träna igen sedan hård om det är benhinneinflamation utan benen behöver vila... och komma igång sakta igen liten bit i taget.

Skaffa ett par sköna skor reebook har ett par walkingskor med sviktsande häl som var guld för mina ben..

• Sarah f
    svea84 skrev 2011-05-19 12:59:43 följande:
    Ja det är nog mest på framsidan men jag har inte ont efter träningen, några bra strechnings övningar för smalbenen då kanske och undvika asfalten, tur att man bor på landet... :)
    sitt på knä med rumpan mot hälarna  och med fotryggen mot golvet, lyft upp knäna och låt muskeln på framsidan av skenbenet stretchas.
  • svea84

Min värk kommer senare, kanske efter en kilometer eller två, tror inte det är någon inflammation men jag ska hålla mig borta från asfalten iallafall så det inte blir värre.

• Johan75

Kortare steg oftare. Försök att hitta mer natur där du inte "powerwalkar" med långa kliv och sätter i hälen med stor kraft.

Behold, i come as a thief.
  • LiveHappy

Precis sådär blir det för mig, har haft så i några månader (?). Känner aldrig av det när jag går vanligt eller långsamt men så fort jag höjer tempot lite och går en bit, någon km kanske, så gör det skitont på framsidan av smalbenet. Måste sakta ner då för det gör för ont för att fortsätta gå. Har undrat vad det kan bero på?

Svar på tråden Värk i smalbenen vid raska promenader