• Fucked­ForLif­e
    Äldre 24 May 22:40
    1839 visningar
    9 svar
    9
    1839

    Finns det någon verklighet utanför våra tankar?

    Detta är en fråga som intresserar mig! Hur kan man veta att det finns en yttre verklighet utanför våra tankar?

     

  • Svar på tråden Finns det någon verklighet utanför våra tankar?
  • Äldre 25 May 08:03
    #1

    "Våra" tankar? Du inbillar dig bara att vi finns...

    Personligen tycker jag indicierna tyder på en yttre verklighet. Om verkligheten enkom vore mina tankar hade jag knappast byggt upp en illusion i den här stilen. Förvisso, jag/vi skulle kunna vara brains-in-jars och den värld vi erfar är en återspegling av den verkliga (mer eller mindre korrekt) men det verkar som ett jä-la slöseri med resurser att utsätta folk för något sådant.

  • hemvär­net
    Äldre 7 Aug 21:09
    #2

    Det går inte.

    Det du undrar om kallas för solipsism och det går inte att bevisa att det finns en annan verklighet. Jag resonerar så att är jag ensam i mina egna tankar så förlorar jag ju inte något på att se världen som verklig och inte en fantasi eller liknande.

    Något som jag tycker är lustigt i sammanhanget är att det finns flera filosofer som skrivit solipsistiska verk. För vem har de gjort det?

  • Lumina
    Äldre 25 Aug 11:03
    #3

    "Allt är inte alltid som det verkar"
      Det är ett citat som jag lagt mig till minnes med från nån disneyfilm tror jag faktiskt. Men åh vad det stämmer tycker jag!

    Vi skapar vår verklighet utifrån våra tankar, en verklighet som inte ser likadan ut för någon annan. Den verkligheten är alltså subjektiv.
    Men sen tror jag det finns en sk yttre verklighet också, en objektiv sådan, saker som bara är, som är beständiga eller hur man nu ska uttrycka det.

  • Äldre 25 Aug 22:18
    #4

    Klassisk fråga! Och intressant sådan :)

    Matrix, någon? ;) Om vi plötsligt vaknar upp ur det vi idag uppfattar
    som verklighet, så kanske vi ligger i slemmiga kokonger och tjänar
    bara till som batterier till äckliga aliens :-b

    Det enda intressanta med en sådan här frågeställning, är att läsa
    folks olika teorier :)

  • Lumina
    Äldre 26 Aug 10:32
    #5
    Krumpy skrev 2011-08-25 22:18:51 följande:
    Klassisk fråga! Och intressant sådan :)

    Matrix, någon? ;) Om vi plötsligt vaknar upp ur det vi idag uppfattar
    som verklighet, så kanske vi ligger i slemmiga kokonger och tjänar
    bara till som batterier till äckliga aliens :-b

    Det enda intressanta med en sådan här frågeställning, är att läsa
    folks olika teorier :)
    Är det bara för att du inte har några egna teorier eller?
     
  • Äldre 27 Aug 12:04
    #6
    Lumina skrev 2011-08-26 10:32:21 följande:
    Är det bara för att du inte har några egna teorier eller?
    Hej, hade nästan glömt bort att svara :)

    Oj, dont get me started on this one ;) Jag har haft ett antal teorier under min livstid,
    men har väl landat i någon sorts trygg vardag, nu när jag blivit lite äldre. Mitt sinne
    är inte lika undomligt/naivt längre och det är väl en naturlig utveckling. Hjärnan
    tränger bort fantasin till förmån för vardagen. Detta skriver jag utan att lägga någon
    som helst värdering i om det är bra eller dåligt. Detta är bara som jag fungerar,
    inte mer än så :)

    Så, jag nöjer mig numera med att läsa andras teorier, det kan faktiskt vara riktigt
    kul :)
  • Hyperd­uttan
    Äldre 27 Aug 12:06
    #7

    Jag tror vi är små organismer i någons kropp som sedan är organismer i en annans kropp osv... :-P Det kom jag fram till då jag satt på dass som 10-åring. 

    Hur som så är vi små fjärtar i universum. 

  • Äldre 8 Nov 13:38
    #8

    Det är i min mening ointressant. Det som är intressant för mig är hur jag kan interagera med den verklighet jag upplever. Sedan skadar det inte att ibland förankra sin uppfattning med sin omgivning, så att jag agerar ungefär i linje med vad som anses acceptabelt av denna omgivning. Det är när man bara kör på och inte bryr sig om annat än sig själv som problemen uppstår.

  • Äldre 8 Nov 13:39
    #9
    Lumina skrev 2011-08-25 11:03:57 följande:
    "Allt är inte alltid som det verkar"
      Det är ett citat som jag lagt mig till minnes med från nån disneyfilm tror jag faktiskt. Men åh vad det stämmer tycker jag!

    Vi skapar vår verklighet utifrån våra tankar, en verklighet som inte ser likadan ut för någon annan. Den verkligheten är alltså subjektiv.
    Men sen tror jag det finns en sk yttre verklighet också, en objektiv sådan, saker som bara är, som är beständiga eller hur man nu ska uttrycka det.
    Aladdin! En oslipad diamant...
Svar på tråden Finns det någon verklighet utanför våra tankar?