• MamaPapa

    Att förnya sitt svenska pass vid dubbelt medborgarskap (UK)

    Blir lite långt.....

    Vi är bosatta i UK sedan snart 11 år och skaffade brittiskt medborgarskap för dryga 3 år sedan (av olika anledningar, bla att kunna rösta, för att vår son var född här och aldrig bott i Sverige m.m). Man får ju sedan 2001 ha dubbla medborgarskap och vi skaffade också brittiska pass.

    För något år sedan gick våra svenska pass ut. Samtidigt så ändrade ambassaden reglerna så man inte längre kunde förnya på konsulaten utan måste åka ner till London, dels för att ansöka och dels för att hämta ut. Så det kändes lite bökigt eftersom vi hade haft relativt nära till konsulatet i Manchester.

    Hursomhelst, vi tågade därför in på den lokala polisstationen som utfärdar pass när vi var på semesterbesök i Sverige. Hade personbevis och pass och formulär för sonen ifyllt. Men sedan visade det sig när vi var framme vid disken att nej, det räckte inte - vi var tvungna att ha något brev från Home Office som säger att vi inte avsagt oss vårt svenska medborgarskap när vi blev brittiska medborgare.

    Men hur får man ett sånt? Jag menar, det var ju efter 2001 vi blev medborgare och det visar ju vårt certifikat vi fick när vi blev medborgare. Räcker inte det?

    Någon annan med dubbla medborgarskap som förnyat sitt svenska pass hemma i Sverige? Vad behövde ni för papper?

    Det vart så krångligt att vi struntade i det. Så nu har vi bara brittiska pass och det har funkat alldeles utmärkt eftersom det är EU pass också. Ända tills vi nu ska registrera vår nyfödda - konsulatet var lite tveksamma till hur det skulle gå då vi inte har svenska pass.... Men vi har tagit personbevis som styrker det svenska medborgarskapet och har svenska körkort som ID handling, så håller tummarna det räcker imorgon.... 

  • Svar på tråden Att förnya sitt svenska pass vid dubbelt medborgarskap (UK)
  • evaoregon
    Protea skrev 2011-05-27 09:27:25 följande:
    Jag hade med mig informationene fran ambassaden i londons hemsida da det ar dar jag bor och har verkar det viktiga vara det dar intyget att jag inte blivit britt. Jag hade aven giltigt svenskt pass, personbevis fran skatteverket. Jag trodde i min enfald att det alltid var sa enkelt att soka pass! Det enda de var intresserade av i Katrineholm var att jag hade intyget att jag inte var Britt. Plus att jag gift mig i Sverige och det var anmalt till skatteverket och det var ju darfor jag ville ha nytt pass.
    Det är synd att vi inte alla är nära Katrineholm när vi är i Sverige och kan fixa pass där.  Flört  Polisstationerna borde få information om vad som behövs när utlandssvenskar söker pass i Sverige.  Det borde vara samma överallt och inte enklare att ansöka i Katrineholm och Solna än i Södertälje.  Det här att man ska kontakta den enskilda passexpeditionen i förväg för att få veta vilka handlingar man behöver låter mycket konstigt, tycker jag.
  • Protea
    evaoregon skrev 2011-05-27 15:52:02 följande:
    Det är synd att vi inte alla är nära Katrineholm när vi är i Sverige och kan fixa pass där.  Flört  Polisstationerna borde få information om vad som behövs när utlandssvenskar söker pass i Sverige.  Det borde vara samma överallt och inte enklare att ansöka i Katrineholm och Solna än i Södertälje.  Det här att man ska kontakta den enskilda passexpeditionen i förväg för att få veta vilka handlingar man behöver låter mycket konstigt, tycker jag.
    Ja det ar inte ofta man hor att man har tur som bor nara Katrineholm!!!

    Jag haller fullstandigt med, jag mejlade nagon pa polisens informationsavdelning och fragade innan och fick da samma svar som pa hemsidan till ambassaden sa jag hade nog det mejlet med mig ocksa men det var inte fran Katrineholms polisstation for jag visste inte om jag skulle soka dar eller i Eskilstuna innan jag akte till Sverige!

    Det kanske kan funka om man mejlar med polisen innan och far bekraftat vad man ska ha med sig (inte pa polisstationen utan deras centrala information) och sa tar man med sig detta mejl.
  • evaoregon
    Protea skrev 2011-05-28 10:38:14 följande:
    Ja det ar inte ofta man hor att man har tur som bor nara Katrineholm!!!

    Jag haller fullstandigt med, jag mejlade nagon pa polisens informationsavdelning och fragade innan och fick da samma svar som pa hemsidan till ambassaden sa jag hade nog det mejlet med mig ocksa men det var inte fran Katrineholms polisstation for jag visste inte om jag skulle soka dar eller i Eskilstuna innan jag akte till Sverige!

    Det kanske kan funka om man mejlar med polisen innan och far bekraftat vad man ska ha med sig (inte pa polisstationen utan deras centrala information) och sa tar man med sig detta mejl.
    Jo, det kan nog funka.  Tack för tipset!
  • heter

    Hur kan de neka en svensk medborgare att få ett nytt pass? Jag fattar det inte men har nu hört om flera stycken som det hänt. Visserligen amerikanska medborgare men i alla fall. Om man har ett svenskt pass och befinner sig i Sverige så borde man väl bara kunna kliva in på en polisstation och få ett nytt pass eller är det inte så enkelt för att man har dubbla medborgarskap? Hur vet polisen ens att man har det om man bara går in med det svenska och inte låtsas om det andra passet?

  • evaoregon
    heter skrev 2011-07-23 00:48:58 följande:
    Hur kan de neka en svensk medborgare att få ett nytt pass? Jag fattar det inte men har nu hört om flera stycken som det hänt. Visserligen amerikanska medborgare men i alla fall. Om man har ett svenskt pass och befinner sig i Sverige så borde man väl bara kunna kliva in på en polisstation och få ett nytt pass eller är det inte så enkelt för att man har dubbla medborgarskap? Hur vet polisen ens att man har det om man bara går in med det svenska och inte låtsas om det andra passet?
    Man kan ju se i registret att personen inte längre bor i Sverige och då kommer det frågor om man blev medborgare i sitt "nya" land innan det var tillåtet för svenskar att ha dubbla medborgarskap.
  • heter
    evaoregon skrev 2011-07-23 07:56:46 följande:
    Man kan ju se i registret att personen inte längre bor i Sverige och då kommer det frågor om man blev medborgare i sitt "nya" land innan det var tillåtet för svenskar att ha dubbla medborgarskap.
    Aha. Men det gäller inte om man fortfarande är skriven i Sverige också eftersom att det säkert syns i deras register att man är skriven där?
  • heter
    evaoregon skrev 2011-07-23 16:26:22 följande:
    Om man planerar att bo utomlands i längre än ett år så ska man skriva ut sig.

    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyt...
    Fast man får inte skriva ut sig om man är i Sverige mer än 52 eller om det var 54 dagar om året. Men skitsamma för den stora frågan är om man får ett nytt pass som en "vanlig" svensk fast man har dubbla medborgarskap och är skriven i Sverige?
  • evaoregon
    heter skrev 2011-07-23 17:07:05 följande:
    Fast man får inte skriva ut sig om man är i Sverige mer än 52 eller om det var 54 dagar om året. Men skitsamma för den stora frågan är om man får ett nytt pass som en "vanlig" svensk fast man har dubbla medborgarskap och är skriven i Sverige?
    Man har rätt att ha dubbla medborgarskap så man borde helt klart få ett nytt svenskt pass utan problem, men det verkar vara en del som har problem med att förnya sina svenska pass ändå.
  • Ragnar

    Någon som varit bosatt i ett annat nordiskt land och haft problem med att förnya sitt pass i Sverige? Jag bor nämligen på Island och hade tänkt skaffa ett nytt pass när jag är i Sverige i Augusti eftersom det är så förskräckligt dyrt att göra det genom ambassaden.
    Trodde att det inte var mer än att ta med ett personbevis, mitt islänska körkort som legitiomation då det gäller inom hela EU (trots att Island inte är med i Eu), mitt gamla pass (som gick ut nu i Juni)  och gå in på en passexpedition och be om ett nytt pass. Är det något mer som kanske kan behövas?

  • Protea
    Ragnar skrev 2011-07-27 01:28:20 följande:
    Någon som varit bosatt i ett annat nordiskt land och haft problem med att förnya sitt pass i Sverige? Jag bor nämligen på Island och hade tänkt skaffa ett nytt pass när jag är i Sverige i Augusti eftersom det är så förskräckligt dyrt att göra det genom ambassaden.
    Trodde att det inte var mer än att ta med ett personbevis, mitt islänska körkort som legitiomation då det gäller inom hela EU (trots att Island inte är med i Eu), mitt gamla pass (som gick ut nu i Juni)  och gå in på en passexpedition och be om ett nytt pass. Är det något mer som kanske kan behövas?
    For att vara pa sakra sidan mejla polisen och fraga vad som behovs, skriv sedan ut mejlet och ta med dig om de skulle borja strula. Hur reser du forresten hem utan pass?
  • BuoBä
    Ragnar skrev 2011-07-27 01:28:20 följande:
    Någon som varit bosatt i ett annat nordiskt land och haft problem med att förnya sitt pass i Sverige? Jag bor nämligen på Island och hade tänkt skaffa ett nytt pass när jag är i Sverige i Augusti eftersom det är så förskräckligt dyrt att göra det genom ambassaden.
    Trodde att det inte var mer än att ta med ett personbevis, mitt islänska körkort som legitiomation då det gäller inom hela EU (trots att Island inte är med i Eu), mitt gamla pass (som gick ut nu i Juni)  och gå in på en passexpedition och be om ett nytt pass. Är det något mer som kanske kan behövas?

     


    Det ska vara ett isländskt personbevis om du är skriven där (men det var säkert det du menade) och det är bra om din nationalitet framgår. Personbeviset får inte vara äldre än 1 månad. Annars ska det du listar upp räcka.

  • heter
    Ragnar skrev 2011-07-27 01:28:20 följande:
    Någon som varit bosatt i ett annat nordiskt land och haft problem med att förnya sitt pass i Sverige? Jag bor nämligen på Island och hade tänkt skaffa ett nytt pass när jag är i Sverige i Augusti eftersom det är så förskräckligt dyrt att göra det genom ambassaden.
    Trodde att det inte var mer än att ta med ett personbevis, mitt islänska körkort som legitiomation då det gäller inom hela EU (trots att Island inte är med i Eu), mitt gamla pass (som gick ut nu i Juni)  och gå in på en passexpedition och be om ett nytt pass. Är det något mer som kanske kan behövas?
    Har du inget svenskt leg?

    Jag gissar, och ni får gärna rätta mig om jag har fel, att för att förnya ett gammalt pass så ska man ha med:

    Gamla passet
    Personbevis, inte äldre än 30 dagar
    Körkort/leg, helst svenskt

    Det borde väl räcka eller har jag glömt något?
  • Ragnar
    Protea skrev 2011-07-27 09:30:01 följande:
    For att vara pa sakra sidan mejla polisen och fraga vad som behovs, skriv sedan ut mejlet och ta med dig om de skulle borja strula. Hur reser du forresten hem utan pass?
    Man behöver inget pass för att resa inom norden och mitt körkort räcker som legitimation för flygbolaget om jag bara ska flyga inom norden.

    Annars har jag nu ägnat två dagar åt att försöka få tag i ett personbevis eller annat där det kommer fram att jag är svensk medborgare och det går inte att få på Island. Inte ens svenska ambassaden i Reykjavik kan ordna det och även de tyckte det var väldigt märkligt att få ett bevis på att man är svensk medborgare från ett annat land. Så jag får hoppas på att ett svenskt personbevis räcker. Det står förvisso på mitt islänska körkort att jag är svensk medborgare. Någon svensk legitimation har jag inte haft på många år, mer än passet. Men det skulle tydligen räcka med att ta med en förälder eller syskon till passexpeditionen som kan intyga att det är jag.
    Funderar starkt på att ansöka om islänskt medborgarskap i höst. Det är alltid problem varje gång jag måste ha något med svenska myndigheter att göra. Här är allt så mycket enklare trots att jag inte ens är islänsk medborgare.
  • Protea
    Ragnar skrev 2011-07-30 00:45:10 följande:
    Man behöver inget pass för att resa inom norden och mitt körkort räcker som legitimation för flygbolaget om jag bara ska flyga inom norden.

    Annars har jag nu ägnat två dagar åt att försöka få tag i ett personbevis eller annat där det kommer fram att jag är svensk medborgare och det går inte att få på Island. Inte ens svenska ambassaden i Reykjavik kan ordna det och även de tyckte det var väldigt märkligt att få ett bevis på att man är svensk medborgare från ett annat land. Så jag får hoppas på att ett svenskt personbevis räcker. Det står förvisso på mitt islänska körkort att jag är svensk medborgare. Någon svensk legitimation har jag inte haft på många år, mer än passet. Men det skulle tydligen räcka med att ta med en förälder eller syskon till passexpeditionen som kan intyga att det är jag.
    Funderar starkt på att ansöka om islänskt medborgarskap i höst. Det är alltid problem varje gång jag måste ha något med svenska myndigheter att göra. Här är allt så mycket enklare trots att jag inte ens är islänsk medborgare.
    Aha, jag visste inte att kortkort fungerade.

    Att man ska behova id kort har jag aldrig hort. Jag bor i England och jag tar med mig gamla passet, bersonbevis fran Sverige (dar star ju min address) och sa ett dokument fran England dar det star att jag inte blivit brittisk medborgare.

    Jag skulle hur som hellst mejla polisen, titta pa deras hemsida angaende pass for att hitta ratt aadress, och fraga vad som kravs. Sen at du med detta mejl om det nu skulle bli nagot strul.

    Jag har aldrig haft problem men vissa i den har traden har haft onodigt strul.
  • Ragnar

    Mitt problem verkar vara att jag inte kan få något personbevis eller liknande från Island. Här finns det bara födelsebevis inte personbevis och eftersom jag är född i Sverige kan jag inte få ett födelsebevis härifrån. Jag kan få ett boendebevis på att jag är skriven på en adress på Island men där framkommer inte om jag är svensk eller islänsk medborgare.
    Skulle jag inte lyckas få ett pass i Sverige får jag i västa fall ordnat ett genom ambassaden när jag kommer hem igen (även om det kostar nästan en halv månadslön) eller ansöker om islänskt medborgarskap vilket inte bör ta mer än 3 månader att få och hoppar över det där med ett svensk pass helt och hållet..

  • MamaPapa
    Ragnar skrev 2011-07-31 00:32:27 följande:

    Mitt problem verkar vara att jag inte kan få något personbevis eller liknande från Island. Här finns det bara födelsebevis inte personbevis och eftersom jag är född i Sverige kan jag inte få ett födelsebevis härifrån. Jag kan få ett boendebevis på att jag är skriven på en adress på Island men där framkommer inte om jag är svensk eller islänsk medborgare.
    Skulle jag inte lyckas få ett pass i Sverige får jag i västa fall ordnat ett genom ambassaden när jag kommer hem igen (även om det kostar nästan en halv månadslön) eller ansöker om islänskt medborgarskap vilket inte bör ta mer än 3 månader att få och hoppar över det där med ett svensk pass helt och hållet..


    När vi skulle söka samordningsnummer till vår son som är född i UK så behövde vi ett personbevis för att bevisa att vi som föräldrar var svenska medborgare. Våra svenska pass hade gått ut och vi hade bara brittiska. Så vi beställde ett personbevis från skattemyndigheten - det finns olika typer av personbevis. Det vi beställde hade syfte "anställning" och där står det att man är svensk medborgare även om man är skriven utomlands. Vi tog det plus de utgångna passen med till ambassaden och så fick vi samordningsnummer till sonen.

    På så sätt borde du få fram bevis på att du är svensk medborgare. Sedan har de på passexpeditionen ju den här  "irriterande ovanan" att vilja se att man inte är, eller är, medborgare i landet man bor i men också att man inte avsagt sig sitt svenska medborgarskap. Jag fattar fortfarande inte vitsen med det eftersom Sverige tillåter dubbelt medborgarskap ändå. Visst borde det gå att få fram ett sådant - men här i UK kostar det typ 75 pund som någon skrev ovan.

    Precis som du säger så är det superkrångligt och dyrt att skaffa svenska pass om man bor utomlands. Därför har vi bara våra brittiska pass nu - så mycket enklare.

     
  • BritaF

    Jag har bott i England sen början av 80-talet och har fått mina senaste två pass på ambassaden här i London. Nästa år behöver jag nytt igen så jag läste i Svenska Kyrkans nyhetsblad att det är billigare att skaffa pass i Sverige än i England. I Sverige kostar det 350 kr (plus 150 kr att få hämta ut det nya på ambassaden här). Att skaffa pass på ambassaden här kostar 1400 kr. Så jag tänkte att jag kan vänta till jag gör en resa till Sverige och göra det där. Med så läste jag att oavsett var jag ansöker så måste jag ha en handling från Home Office som intygar att jag inte har ansökt om Brittiskt medborgarskap. Detta gäller alla som flyttade ut före 1998. Det kostar £88 att få detta intyg. Det verkar inte rimligt att man måste ha ett sånt intyg oavsett när man flyttade ut. Det är som om det anses att man har handlat olagligt vid den tid då Sverige inte accepterade dubbelt medborgarskap. Som att man måste bevisa sin oskuld. Och varför 1998 när det var 2001 som det blev tillåtet att ha dubbelt medborgarskap. Vilken år den svenska myndighet som har bestämt det här? 

     

  • YokohamaNr2
    BritaF skrev 2012-09-01 10:36:41 följande:
    Jag har bott i England sen början av 80-talet och har fått mina senaste två pass på ambassaden här i London. Nästa år behöver jag nytt igen så jag läste i Svenska Kyrkans nyhetsblad att det är billigare att skaffa pass i Sverige än i England. I Sverige kostar det 350 kr (plus 150 kr att få hämta ut det nya på ambassaden här). Att skaffa pass på ambassaden här kostar 1400 kr. Så jag tänkte att jag kan vänta till jag gör en resa till Sverige och göra det där. Med så läste jag att oavsett var jag ansöker så måste jag ha en handling från Home Office som intygar att jag inte har ansökt om Brittiskt medborgarskap. Detta gäller alla som flyttade ut före 1998. Det kostar £88 att få detta intyg. Det verkar inte rimligt att man måste ha ett sånt intyg oavsett när man flyttade ut. Det är som om det anses att man har handlat olagligt vid den tid då Sverige inte accepterade dubbelt medborgarskap. Som att man måste bevisa sin oskuld. Och varför 1998 när det var 2001 som det blev tillåtet att ha dubbelt medborgarskap. Vilken år den svenska myndighet som har bestämt det här? 

     
    Ja visst är det knäppt, jag flyttade till London -97 men som tur var så skrev jag inte ur mig från Sverige förrns 2001 så jag slapp det där. Har du pejl på när du blev utskriven? jag mailade skattebolaget i sverige för att jag itne visste när jag skrevs ut och de mailade då tillbaka ganska direkt, så det kan vara värt ett försök

    Till Ragnar - Det var en tråd för itne så länge sen om en svensk som bodde i Danmark som hade samma problem som du, tror det var i utlandsföräldrar

    Hoppas det löser sig för alla - jäkligt krångligt är det i varje fall
Svar på tråden Att förnya sitt svenska pass vid dubbelt medborgarskap (UK)