• Tyckao­m
    Äldre 25 May 10:20
    14895 visningar
    51 svar
    51
    14895

    Ge mig hopp.. Mannen har få spermier..

    Hej.


    Mitt liv är i spillror just nu.


    I måndags fick vi beskedet att jag har ingen ägglossning (men kommer äta Pergotime för att få). Det kan man ju lösa. Men min man har bara 7,9 miljoner/ml. Dom som fanns där var bra och fina. Men tydligen var det väldigt lite. Läkaren ville inte sätta oss i IFV kö direkt utan vill att vi försöker med Pergo själva i 6 månader. Är det lönt när det finns så lite spermier?


    Snälla hjälp mig. Jag är så ledsen och behöver hopp...

  • Svar på tråden Ge mig hopp.. Mannen har få spermier..
  • Äldre 25 May 10:30
    #1

    Det finns verkligen hopp . Vår utredning visade att jag visserligen har äl men sambon hade ca 10.000 spermier/ml och vid andra testet ännu MINDRE. Så vi fick 0% chans att lyckas bli gravida "själva". Fick göra ICSI (IVF) och fick en underbar son på första försöket. Är nu gravid med nummer två på fjärde syskonförsöket med de befruktade äggen som vi hade kvar i frysen. Hoppas det ska gå vägen. Så inte ge upp. Vet att vissa har lyckats öka spermiemängden rejält med omlagd kost och vissa tillskott. Googla eller sök här FL så hittar du säkert. Se till att få prata med ngn annan läkare och få ett andra utlåtande också om chanserna med att lyckas själva.


    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Tyckao­m
    Äldre 25 May 10:59
    #2

    Tusen tack för ditt svar Vickan. Just nu är allt nattsvart känns det som.
    Blir lite arg på min läkare som inte vill ställa oss i IVF kö direkt. Dett blir ju en sån psykisk stress att veta att väntetiderna är långa och att vi måste försöka själva i 6 månader..

    Det är underbart att det gått så bra för er. Du är verkligen lyckligt lottad.

  • pluppf­amilje­n
    Äldre 25 May 11:07
    #3

    Jag känner ett par som helt enkelt plockade ut spermerna och befruktade ägget konstgjord väg och sen satte in det färdiga ägget. han hade väldigt lite spermier men de bästa vart utplockade de satte in 4 ägg och fick tvillingar Hjärta Lycka till


    Blivande 6 barns mamma
  • Äldre 25 May 11:14
    #4
    Tyckaom skrev 2011-05-25 10:59:58 följande:
    Tusen tack för ditt svar Vickan. Just nu är allt nattsvart känns det som.
    Blir lite arg på min läkare som inte vill ställa oss i IVF kö direkt. Dett blir ju en sån psykisk stress att veta att väntetiderna är långa och att vi måste försöka själva i 6 månader..

    Det är underbart att det gått så bra för er. Du är verkligen lyckligt lottad.

    Ja ni borde kunna få stå i kö och om ni lyckats själva innan ni är framme så är det ju bara toppen och annars så är det ju bra att komma framåt i kön under tiden. Prata som sagt med ngn mer läkare. Tack ja vi har haf ttur, men verkligen ingen dans på rosor med behandlingar, jobbiga sk ruvningsperioder, ett utomkveds som resulterade i cellgiftbehandling mm. Men allt är ju värt det, men ibland undrar man hur mycket man ska orka. Själva IVF-behandlingen i sig är lite psykisk terror, men värt det så klart.


     


    pluppfamiljen - Det är det som är IVF som läkaren vill att ts ska vänta med och så jättelätt är det inte för alla med hormonstimuleringar mm .


    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Tyckao­m
    Äldre 26 May 11:15
    #5

    Puff puff.. Ingen mer som kan ge mig lite hopp?

  • Äldre 26 May 12:23
    #6

    Jag kan inte ge nåt hopp, men jag kan iaf berätta att jag är i samma situation, nästan. Vi fick svar på mannens prover för två veckor sedan och svaret var också 7 miljoner/ml. Tyvärr var också rörligheten något påverkad. Jag har ägglossning, men har tidigare ändå fått pergotime eftersom vi föröskt ett år utan att lyckas och eftersom jag hade en äggstockscysta en gång. Vi har nu bestämt oss för att betala tre IVF förösk själva, annars får vi vänta tills mars 2012 för att få hjälp av landstinget. Det är en tung period att gå igenom när man får ett dåligt provresultat. I början är det en total chock förstås. Min sambo har tagit det väldigt hårt! Men för vår del så hämtade vi oss efter en vecka och accepterade de nya spelreglerna. Vi hoppas fortfarande på att kunna få ett syskon på naturlig väg, om vi nu lyckas få ett barn via fåra tre IVF-försök. Då tänkte vi ge det två år innan vi går tillbaka till IVF igen. Vi har alltså redan satt oss ner och skapat en långsiktig plan, även ekonomiskt. Vi kommer behöva ändra vår ekonomi och börja spara väldigt mycket mer i månaden. Vi måste se till att ha ett IVF-konto. Men det känns mycket bättre när man har en plan och tar kontroll över situationen. Ni kan ju tex be om en "second opinion". Gå till en annan gyn, kanske är hon/han villig att ge er en remiss på en gång. Vår hade gett oss remiss om vi varit berättigade till Landstingets hjälp.

  • mammaN­ena
    Äldre 26 May 12:26
    #7

    min man fick resultatet 4% fungerande spermier. kommer inte ihåg i siffror hur många det blev, men bra va det inte.
    dock hängde det lika mycket på mig iom att jag inte har äl.
    försökte i 3 år och sen gjorde vi ivf som lyckades på första.

  • Tyckao­m
    Äldre 26 May 12:56
    #8
    MissKS skrev 2011-05-26 12:23:11 följande:
    Jag kan inte ge nåt hopp, men jag kan iaf berätta att jag är i samma situation, nästan. Vi fick svar på mannens prover för två veckor sedan och svaret var också 7 miljoner/ml. Tyvärr var också rörligheten något påverkad. Jag har ägglossning, men har tidigare ändå fått pergotime eftersom vi föröskt ett år utan att lyckas och eftersom jag hade en äggstockscysta en gång. Vi har nu bestämt oss för att betala tre IVF förösk själva, annars får vi vänta tills mars 2012 för att få hjälp av landstinget. Det är en tung period att gå igenom när man får ett dåligt provresultat. I början är det en total chock förstås. Min sambo har tagit det väldigt hårt! Men för vår del så hämtade vi oss efter en vecka och accepterade de nya spelreglerna. Vi hoppas fortfarande på att kunna få ett syskon på naturlig väg, om vi nu lyckas få ett barn via fåra tre IVF-försök. Då tänkte vi ge det två år innan vi går tillbaka till IVF igen. Vi har alltså redan satt oss ner och skapat en långsiktig plan, även ekonomiskt. Vi kommer behöva ändra vår ekonomi och börja spara väldigt mycket mer i månaden. Vi måste se till att ha ett IVF-konto. Men det känns mycket bättre när man har en plan och tar kontroll över situationen. Ni kan ju tex be om en "second opinion". Gå till en annan gyn, kanske är hon/han villig att ge er en remiss på en gång. Vår hade gett oss remiss om vi varit berättigade till Landstingets hjälp.
    Hej MissK
    Vad tråkigt att vi är i samma situation.
    Får jag fråga varför ni inte är berättigade till IVF?
    Vi har också pratat om att göra det privat innan. Men då sa dom på kliniken att om vi gjorde det och det misslyckades fick man inte göra sina IVF man är berättigad till.. Tyckte det lät super konstigt.
    Gav er gyn er någon chans att lyckas själva eller det var bara ivf som gällde? Min man hade också nedsatt rörlighet men inte super mycket. Dom som fanns var väldigt pigga.
    Vår gyn sa att en spontan graviditet kunde fortfarande ske ifall jag åt Pergotime.
    Ucsh.. känner mig helt villrådig!! 
  • Äldre 26 May 13:02
    #9

    Jag är gravid :O) O vi har varit/är i liknande situation.. Men med hjälp av IVF!!!


  • Tyckao­m
    Äldre 26 May 13:10
    #10
    Nuttans Mamma skrev 2011-05-26 13:02:36 följande:
    Jag är gravid :O) O vi har varit/är i liknande situation.. Men med hjälp av IVF!!!
    Grattis Katja83.
Svar på tråden Ge mig hopp.. Mannen har få spermier..