• JosephineJ

    Hur vanligt och fint är Jolene?

    Och vilken stavning är bäst? Jolene, Joline, Jolin?

  • Svar på tråden Hur vanligt och fint är Jolene?
  • Krupskaja

    Jag har en känsla av att det är ganska vanligt nu, om du går in på www.scb.se och söker under "namnstatistik" så får du veta exakt hur vanligt det är. Jag tycker absolut bäst om stavningen Joline, den känns mest självklar uttalsmässigt. Med Jolene tror jag många skulle uttala med vanligt "e", och Jolin skulle nog jag säga som "Malin".

  • JosephineJ
    Arbetsbien skrev 2011-05-26 17:16:54 följande:
    Jag har en känsla av att det är ganska vanligt nu, om du går in på www.scb.se och söker under "namnstatistik" så får du veta exakt hur vanligt det är. Jag tycker absolut bäst om stavningen Joline, den känns mest självklar uttalsmässigt. Med Jolene tror jag många skulle uttala med vanligt "e", och Jolin skulle nog jag säga som "Malin".
    Jag tänker mer på hur vanlgit det är bland nyfödda, och det kan man väl tyvärr inte se på scb.se?
  • Elli47

    Googla på svenska namn allt för föräldrar, jag kan tyvärr inte lägga in länkar här... men där kan man se lite mer om namn.

  • Syrran83

    Aldrig träffat någon med det namnet. Inte så fint namn heller.

  • Bibbidi

    Namnet är ok- stavningen Joline var bäst.

    Annars kommer det bli att alla stavar det som det iaf, och barnet hela tiden måste påpeka att "ursäkta, men jag stavar med e, inte med i". Kommer bli tröttsamt och jobbigt i längden


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • MammaJohanna1

    Jag tycker att det är jättefint, även om det är alldeles för trendigt för mig. Det känns som ett barn som är fött efter 2010

  • Kira

    Jolin eller Joline tycker jag är en bättre stavning, Jolene känns som en engelsk stavning (som Dolly Parton-låten!). Helt ok namn, men inte särskilt ovanligt.

    Scb har detaljerad och bra statistik på http://www.scb.se/Pages/ProductTables____30905.aspx
    Under rubriken "Nyfödda - tilltalsnamn som ökat respektive minskat snabbast" ser man att Joline var det flicknamn som ökade 8:e mest mellan åren 2008-2009. Tittar man under rubriken "Nyfödda - Flickor efter namngivningsår och tilltalsnamn, topp 100" ser man att Joline var Sveriges 75:e vanligaste flicknamn år 2010.

    Väldigt intressanta de här tabellerna från scb tycker jag som är lite namnnördig Glad Vill man inte att ens barns namn ska bli supertrendigt lönar det sig speciellt att hålla ett öga på tilltalsnamn som ökat respektive minskat snabbast.
     

  • Kira
    Arbetsbien skrev 2011-05-26 17:16:54 följande:
    Jag har en känsla av att det är ganska vanligt nu, om du går in på www.scb.se och söker under "namnstatistik" så får du veta exakt hur vanligt det är. Jag tycker absolut bäst om stavningen Joline, den känns mest självklar uttalsmässigt. Med Jolene tror jag många skulle uttala med vanligt "e", och Jolin skulle nog jag säga som "Malin".
    Jag har aldrig träffat någon Joline, bara en Jolin (som är född lååångt innan trenden) och hon uttalar det, som du säger, med samma betoning som Malin. Men jag skulle nog uttala Joline precis likadant. Hur uttalar du det? Jo-liin?
  • JosephineJ

    Jag har uttalat det "djoliin" ( inte så bra på fonetiskt hehe!) efter en tjej som jag pluggade med i New York. Hon heter Jolene ( döpt efter låten som hennes pappa älskar tydligen ) och är 29 år idag men jag antar att det namnet är vanligare i USA än här i sverige ( och stavningen ).
    Dock var hon den enda som jag träffade där som heter så...Antar att jag tycker det är så vackert dels för jag kopplar ihop namnet till henne :) 

  • J o J

    Förutom de fina namnen Joline och Jolene finns även det närbesläktade namnet Jolie, med fransk härstamning som betyder söt.
    Kan nämna att Jolin utan -e på slutet är ett efternamn i Sverige.
    (Jag har en tavla målad av konstnär Einar Jolin. Hans dotter Michaela Jolin har vid flera tillfällen i TV talat om sin pappa Einar och hans konst.)
    Men det spelar ingen roll om ett vackert namn används som för- eller efternamn eller både ock. Huvudsakligen är ju att man som förälder ger sitt barn det vackraste namn man kan tänka sig. En fördel är ju om namnet är mindre vanligt och det är ju de ovan nämnda. Lycka till med Din lilla flickas namn!

Svar på tråden Hur vanligt och fint är Jolene?