• Deiia

Färskfoder - erfarenheter?

Hur fungerar färskfoder?

Det är fruset har jag förstått men är det rått kött?

Tinar man upp portioner varje dag eller hur lång är hållbarheten på tinad mat?

• Svar på tråden Färskfoder - erfarenheter?
  • Veronica 223

Vi kör Bravo extra plus med vom till vår schäfertik, hade såna problem med att hålla henne i hull innan! Köpte high performancefoder och blandade med burkmat och gjorde mig till, hon mådde bra och var pigg, fin päls mm, men såg ändå så mager och eländig ut, och ville inte alltid äta. Så fick jag prova en förpackning Bravo av hon som har mitt stall, och min hund älskade det! I en kartong(450 är det 20 förpackningar, och varje förpackning innehåller 8 "kakor" med färskfoder. Min schäfertik på ca 25 kg får 4-5 kakor per dag, så det räcker lätt en månad, nästan 1,5 månader. Kan varmt rekomendera det.

• inoka

Är oxå lite inne på att börja ge vår kräsna valp färskfoder..ger 1dl 3 ggr dagligen nu av torrfoder men är det samma 3 ggr dag när det gäller färskfoder?

• Lollilock
    inoka skrev 2011-06-09 15:13:12 följande:
    Är oxå lite inne på att börja ge vår kräsna valp färskfoder..ger 1dl 3 ggr dagligen nu av torrfoder men är det samma 3 ggr dag när det gäller färskfoder?

Du kan dela upp måltiderna precis som innan.

Då min valp inte är ett matmonster, så ger jag han små måltider 3 ggr per dag. Sparar tuben i kylskåpet mellan måltiderna.

Våran andra hund får morgon och kväll.

• inoka
    Lollilock skrev 2011-06-09 15:16:01 följande:

Du kan dela upp måltiderna precis som innan.

Då min valp inte är ett matmonster, så ger jag han små måltider 3 ggr per dag. Sparar tuben i kylskåpet mellan måltiderna.

Våran andra hund får morgon och kväll.

Ska testa med ngr korvar ett tag..ska till veterinären i morgon och åker förbi en bra zooaffär. Vilket märke är bra?
  • Ninso

Jag använder Nordic special +, har titidgare testat både Klass, Bravo och Vom og Hundemat. Klass är det sämsta alternativet då det innehåller mycket spannmål och även socker har jag för mig. Givetvis är det också billigast av de färskfoder som finns, men jag lägger hellre till och får ett bättre foder.

Vom og Hundemat ska vara det bästa, men det bajsade min hund enorma mängder av, så jag håller fast vid Nordic.
    Nordic kostar olika beroende på om du köper styckvis eller en hel kartong. Jag köper en hel kartong på 16 kg (16 st enkiloskorvar) vilket kostar 375:-
    Fodret håller ca 2-3 dagar i kylen.

www.nordichundfoder.com/

• Leomatte

Leo har alltid ätit dåligt. Han åt inte frukost förrän kl 17 på dagarna när han var jättehungrig. Jag trodde att det var någon form av trams så jag lät honom hållas. Här serveras denna mat. Varsågod och ät.

När Leo var två år fick han öroninflammationer stup i kvarten och hade ständigt svamp i tassarna. Han kliade sig och var alldeles röd mellan trampdynorna. Han började även slicka sig där bak. Jag serverade Hill's torrfoder till honom för att jag jag trodde att det som veterinärerna rekommenderade var bra.

Efter x antal besök hos veterinären blev jag rekommenderad att byta till Hill's sensitive skin. Ganska snart började magen blubba. Avföringen var fin men Leo (som är en känslig liten herre) tyckte inte att det var kul att det knorrade i magen hela tiden. Han blev orolig och vankade av och an.

En sommar började han klia av sig stora tussar päls och gnagde sår som varade sig och luktade illa. Han hade en hemsk klåda. Åter igen åkte vi till veterinären och denna gången blev det allergiutredning. Mycket riktigt. Hunden hade allergi. Han var allergisk mot de flesta olika typer av gräs, svamp, damm och MAJS. Jag kollade innehållsförteckningarna på samtliga fodertyper som jag serverat Leo under åren och alla hade majs som huvudingrediens.

Nu fick han ett svindyrt specialfoder från veterinären och speciella sprutor en gång per månad och blev symptomfri. Däremot blev klor och päls sämre. Jag bytte till ett annat svindyrt specialfoder från veterinären och klor och päls blev bättre. Däremot blev magen fisig och han luktade alltid illa.

Jag lyckades hålla honom i chack under en ganska lång period men så började problemen igen. Ny allergiutredning och nya sprutor. Han hade utvecklat ytterligare kvalsterallergi. En hel sommar gick han med tratt för att inte bita sönder sig själv. Situationen blev ohållbar.

Jag valde mellan att ta bort hunden eller att testa en sista utväg. Färskfoder. Provade Vom och hundemat och det fungerade jätte, jättebra. Självklart har han alla allergier kvar men hela hunden "håller ihop" bättre om man säger så. Dessvärre har han blivit lite fisig även av Vom och hundemat nu eftersom den baseras på kyckling (vilket de flesta torrfoder också gör och han säkert tidigare utvecklat lite känslighet för). Jag började då se mig om efter ett kycklingfritt färskfoder och fann att Musch äntligen kommit till Sverige.

Musch har funnits i Finland länge och bygger på helt naturliga råvaror och jag vet precis vad Leo får i sig. Han fungerar jättebra på fodret och en fördel för mig är att jag numera kan handla färskfoder från www.foderboxen.se och slipper kånka hem tunga kartonger med färskfoder till min lilla vän.

Rekommenderas varmt! Blir inte dyrare än torrfoder, snarare billigare.

• semlorna

Vår pudel äter nordic spannmålsfri och vi är väldigt nöjda. Hunden äter med bra aptit och får i sig bra råvaror :)

• Fanny b

Jag ger fodax till min ena hund, är mycket nöjd med det fodret. Min andra hund får torrfoder av den anledningen att hon som valp länge matvägrade när hon fick fodax.  

• Turkfästmön

Hur mycket kostar det med färskfoder för en 40kg hund?

• semlorna
    Turkfästmön skrev 2013-05-29 22:04:30 följande:
    Hur mycket kostar det med färskfoder för en 40kg hund?

Beror på vilken sort du ger. Om du vill räkna på ett ungefär (eftersom det är individuellt hur mycket hunden behöver) så räknar du på 2% av hundens vikt, då får du ut ungefär hur mycket den bör äta per dag. Sen är det lätt att räkna ut dagskostnaden om du bara tar reda på kilopriset på fodret du funderar på.
  • Turkfästmön

I närheten av där jag bor kan man köpa nermalda lungor, lever, hjärta, fet och mellangärde av olika djurslag. Det är alltså en gårdsbutik. Men räcker det att ge det till hunden eller måste man lägga till nåt mer näringsmässigt?

• frulan

Vi körde Bravo i några år förr (tills extrafrysen pajade, då körde vi med deras torrfoder) och har aldrig varit så nöjd med hundfoder innan. ALLT var bra! Hull, aptit, avföring m.m.

Nu kör vi seniorfoder (torr).

Mamma till världens bäste Frasse!
  • semlorna
    Turkfästmön skrev 2013-06-01 21:15:09 följande:
    I närheten av där jag bor kan man köpa nermalda lungor, lever, hjärta, fet och mellangärde av olika djurslag. Det är alltså en gårdsbutik. Men räcker det att ge det till hunden eller måste man lägga till nåt mer näringsmässigt?
    Läs på om BARF
  • Turkfästmön
    semlorna skrev 2013-06-01 22:06:51 följande:
    Läs på om BARF

Och nu valde jag att fråga här
  • semlorna
    Turkfästmön skrev 2013-06-01 22:34:29 följande:

Och nu valde jag att fråga här

Detta är en annans tråd som handlar om färskfoder. Dessutom kommer det krävas ett väldigt långt svar som redan finns nedskrivet på många andra ställen och jag är i alla fall för bekväm av mig för det :)
Svar på tråden Färskfoder - erfarenheter?