• MospP

    Va?? Skadestånd?

    Ska personer som fått narkolepsi av vaccinet mot svininfluensa få skadestånd av staten?? Vad tycker ni?

    Jag tycker inte det!! Det var ett _val_ de gjorde när de tog sprutan.

  • Svar på tråden Va?? Skadestånd?
  • Tonx

    Nej, det tycker jag inte. Alla visste att vaccinet var osäkert och dåligt testat. Tog man det får man skylla sig själv.
    Det hade varit skillnad om vi blivit tvingade till det.

  • CallGirl

    Nej. Läkemedel riskerar att ge biverkningar och så är det bara. Det är soma tt jag ska få skadestånd för mitt ärr jag har efter tbcvaccin (nu är inte ett ärr och nakolepsi jämförbara, men båda är en biverkning av ett vaccin)

  • krompa

    Ja det tycker jag.
    Att ta sprutan eller inte var inte ett fritt val för alla, många fick välja mella sprutan eller vara utan jobb då vissa chefer tog det som arbetsvägran om de inte ville. Hurivida det hade hållt i rätten är orelevant då de ändå hade hotats.
    Många läkare och sköterskor bannade de som inte ville ha sprutan och myndigheterna/staten såg till att de som inte vaccinerade sig skulle må dåligt och skämmas. De köpte in ett vaccin som var framstressat och man gav tillverkarna fria händer i och med att man lovade dem ansvarsfrihet och såg till att man inte kunde stämma dem om biverkningarna skulle visa sig vara farliga. Då får minsann staten ta sitt ansvar och ersätta de värst drabbade.

  • anayia

    Abslout inte. Dom visste om riskerna om valde sjalva att spruta i sig skiten.

  • tideloo

    På vilket sätt visste dem
    Riskerna? På min vårdcentral fick jag höra att det minsann inte va någon fara! När jag sa jag inte behövde blev jag utskälld å att jag skulle ta å tänka på mina medmänniskor!! Sådan hysteri kring sprutan och alla va på! Lätt att säga i efterhand att d e inte ska ha men för min del tycker jag att de ska få ett jävla stort
    Skadestånd! Staten bar ansvaret! Så enkelt är det

  • Astarte

    Om de var under 18 - ja!
    Vuxna - nej!

    Barn under 18 gjorde inget eget val. De kan bli förbannade på sina föräldrar, men jag tycker nog att staten kan gå in där. Till syvene och sist så var det staten som gav sprutan till barnen som inte kunde välja. Även om föräldrarna sa ja, så var det staten som gav sprutan.

  • anayia
    tideloo skrev 2011-05-27 23:12:32 följande:
    På vilket sätt visste dem
    Riskerna? På min vårdcentral fick jag höra att det minsann inte va någon fara! När jag sa jag inte behövde blev jag utskälld å att jag skulle ta å tänka på mina medmänniskor!! Sådan hysteri kring sprutan och alla va på! Lätt att säga i efterhand att d e inte ska ha men för min del tycker jag att de ska få ett jävla stort
    Skadestånd! Staten bar ansvaret! Så enkelt är det
    Sjalvklart ar det inte riskfritt att spruta i sig ett nytt och otestat vaccin. Ar man sa dum sa man tror det far man skylla sig sjalv.
  • tideloo

    Okej, så då menar du att man inte ska lita på vårdpersonal då? anser inte det är dumhet! Snarare är det dumhet att staten köpte in det från början och sedan propagerar för att alla ska ta det!

  • anayia
    tideloo skrev 2011-05-27 23:47:35 följande:
    Okej, så då menar du att man inte ska lita på vårdpersonal då? anser inte det är dumhet! Snarare är det dumhet att staten köpte in det från början och sedan propagerar för att alla ska ta det!
    nej sjalvklart gar det inte att till 100% lita pa sjukvarden..det finns alltid risker med lakemedel.....
    de sista haller jag med om men man har anda ett eget ansvar
Svar på tråden Va?? Skadestånd?