• snartdags

Atypisk autism inan testning?

Har en son som håller på med en utredning, det är redan fastställt att han har lindrig utv störning (nåt som jag äntligen förlikat mig med, först trodde jag inte det var sant) och autistiska drag, därför bestämdes det att han ska utredas vidare för autism med ett adostest till hösten.

Läkaren skulle skriva ett intyg till mig nu för att söka vb, och jag blev lite förvånad när jag såg att h*n skrivit atypisk autism som diagnos.

Jag tror absolut att det är så att han har just den diagnosen, men trodde inte att man kunde skriva det innan utredningen var klar. De har träffat honom nu flera gånger och säger att det är tydligt att han har "nåt" inom autismspektrat, men jag trodde inte det skulle bli bestämt vad förrän ADOS o diverse annat var testat...
    Jag tror själv inte att han kommer att få autistiskt syndrom (eller kanske hoppas, men tror faktiskt inte det) utan jag tänkte att det som värst nog är atypisk autism.

Är det vanligt att diagnoser sätts efter vägen o ändras efterhand? Jag har full tilltro till det här läkarteamet, det är inte så att jag ifrågasätter dem, men undrar lite..

Sen en annan fråga, ni som har samma diagnos som oss, atypisk autism, lindr. utv.störning och språkförsening, vad har ni i vb?

• Svar på tråden Atypisk autism inan testning?
  • Little Ms Chatterbox

Min son har atypisk autism, (ADHD som huvuddiagnos). Så som man förklarade för oss när utredningen var klar så var just Atypisk Autism att man inte såg några tecken på det förrän senare. Tex att man kan se normal utveckling fram till 11/2 års eller 3 årsåldern och sen börjar barnet bli mer inneslutet.... Min son har ingen utvecklings försening eller språkstörning. Tvärt om, lätt för mycket och borjade prata oerhört tidigt..... vi har 3/4 vardbidrag.

• awb

Men atypisk autism innebär ju att man inte uppfyller alla kriterier för diagnosen autism ( ev AS) och ofta ser man ju inte tecken förrän ca 3 års åldern ändå ( olika, förstås). Så jag tycker förklaringen var mycket diffus.

• snartdags

Jag undrar mera om det kan vara så att de ser att han har så tydliga drga av autism att de redan innan ett ados test kan ställa diagnos atypisk autism eller? Jag trodde att det hette autistiska drag fram tills utredningar osv var helt klara, men antar ju att om det är tydligt att barnet har nån form av autism så kan man kanske skriva atypisk tills vidare.
    min son har visat tecken även som liten så det är inte därför de sätter atypisk autism nu, utan för att vi helt enkelt inte har testat honom med ados och därför vet hans exakta svårigheter ännu. T ex har han idag nästan inget repetivt beteende men hade delvis det som liten.

Det jag fiskar efter är väl egentligen om det kan vara så att man även innan ados test kan sätta vissa diagnoser inom autismspektrat, för de har ju träffat honom ett antal gånger och vet ju hur han fungerar...

• awb

Atypisk autism är en diagnos, det är inte autistiska drag. Och nej, man kan inte sätta diagnos på någon innan hela utredningen är färdig, mycket finns som inte ses med "blotta ögat" så att säga. Vår äldsta dotter, 11 år med autism och adhd, var väldigt tydlig i sin diagnos men aldrig att någon uttalade sig INNAN hennes utredning var färdig vad det handlade om. Min nästäldsta, 9 år med ADD och ev autism, är såpass otydlig så förutom hela autismutredningen så ska hon även observeras under några dagar på bup innan ev diagnos sätts. Sen visst kan man se om det rör sig om autism eller inte men jag tycker ändå det är oproffsigt att gå händelserna i förväg. Så ligg lågt och vänta på utredningen! Och nej det heter inte autistiska drag fram tills utredningen är klar, inte heller atypisk autism, som jag sa tidigare är atypisk autism en egen diagnos medan autistiska drag är ett sk tillägg man kan få till ADHD, tex, det är ingen egen diagnos. Läkaren är säkert helt övertygad om att din son har någont inom autismspektrat. Varför är han övertygad om att det är just atypisk autism och inte autism eller AS? vad "saknas" i hans mening? Det som "saknas" kanske upptäcks vid ADOS...och autism ger ofta högre vb. Min dotter med autism har vi fullt vb för.

• pluppfamiljen

Typ Putta till en bil och sen viffta med armarna leker med en bil men håller den upp och ner och tittar på julen och snurrar dem får hysteriska utbrott om främlingar hälsar på. osv kolla gärna med förening Autism. 

Blivande 6 barns mamma
  • snartdags

awb. alltså, vi har fått diagnosen, intyget är skrivet! Men läkaren sa att den kan komma att ändras eftersom ADOS ej är gjord ännu. Därför jag undrar, tyckte att det verkar som att diagnosen blev satt utan att hela utredningen är klar. Visst kan det bero på att jag tryckte på om att jag ville ha intyg för VB skull, men det var pga vi redan har diagnos på utv störning sedan tidigare.

Jag har bra kolla på vad som är diagnos o inte, så därför tyckte jag att förfarandet var lite knepigt:(

Läkaren sa att det blir atypisk autism nu eftersom man inte är helt säker på om mitt barn uppfyller alla kriterier för AS.

Innan har de pratat om just autistiska drag, men sedan vet jag att habteamet som behandlar/ureder mitt barn hade ett möte, och sedan skrev läkaren intyget.

pluppfamiljen: tack, jag har ganska bra koll på just vad atypisk autism kan innebära, jag undrade mer om hur diagnossättningsprocessen går till.

Ja, jag vet att jag är asjobbig o ställer massa dumma frågor på det här forumet, men jag vill veta hur det gått till för er andra liksom:)

• snartdags

Sen kommer vi såklart att söka om VB när utredningen är klar, men det blir ju senare. Jag vill söka VB nu, för behovet hos barnet är ju samma vare sig med eller utan diagnos!!! Rätt eller fel, vad vet jag?

• awb

Tycker fortfarande det är märkligt att läkaren satt diagnos innan utredningen är färdig. Samtidigt låter det ju inte som om diagnosen är satt heller eftersom den "kommer att ändras"?? Helmysko, men någon annan kanske kan svara bättre.

• snartdags

Nej, inte direkt "kommer att ändras" mer "den kan ändras" efter adostester då menade h*n.

Jag trodde att läkaren bara skulle skriva diagnosintyg på utvecklingsstörningen men det blev ju ytterligare en diagnos ändå.

Ja det kanske är konstigt, borde jag kanske ringa dem om en förklaring?

• awb

Skulle jag nog göra, de kanske har en bra förklaring. Att säga att ditt barn har svårigheter inom autismspektrat är ju inget konstigt men pricka in atypiskt autism innan ADOS (visserligen inte världens bästa test, enl vissa, men ändå) låter märkligt. Har ni gjort ADI?

• awb

Förresten, ev ren nyfikenhet, vilka kriteria uppfyller ditt barn inte?

• Little Ms Chatterbox

Nu sitter jag vid datorn, i natt svarade iaf rån mobilen så var kanske lite kort.

TS när jag läser vad du har skrivit kan jag tänka mig att det ser ut så här. (jag bara gissar!)
    Det som läkaren ser på som symtom på Atypisk Autism är tydligt men de vill göra test senare för att mer "spetsa" diagnosen.
    När vi fick vår sons diagnos så sa läkaren att man skulle göra en ny utredning igen inom 5 år. För oss kvittar det, vi behandlar honom som han är, hans FH är ju där vad det än heter. Nu har han ju sin ADHD som huvuddiagnos och får medicin och Omega mot det så det blir så bra det kan bli.

Jag tycker du ska söka VB så fort det går, helst skulle du ha lämnat in ansökan redan i dag (31/5), men det är ju för sent nu. Man får retroaktivt från att ansökan har inkommit. Man kan lämna in och skriva/kryssa i rutan att läkarutlåtande kommer senare. Försök få in ansökan för juni så ni får de pengarna iaf.
    Att skriva ansökan för vårdbidrag är ofta väldigt svårt, så har det varit får oss alla så du ska inte känna att du gör något fel med att bara lista alla "dåliga" sidor hos ditt barn. Det är en psykisk påfrestning så stålsätt dig och ta ett djupt andetag. Kolla den här länken: www.fub.se/radgivning/texter/48/ Den kan kanske hjälpa något.

Sen undrar jag om ni ger Omega?
    Har du sett Autism-tråden?  www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

Du ska inte känna att du kommer med dumma frågor, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar
    Vi finns här för dig {#emotions_dlg.flower}
    Ha en bra dagSolig

• snartdags

Har inte pratat med läkaren men tror att h*n menade så här

Min son har atypisk autism, adostestet kommer att visa vilka svagheter han har och utifrån det ska själva resurserna sättas. Jag tror att habteamet har konstaterat att det handlar om autism utifrån de tester som redan är gjorda. Frågan är såklart hur de kan vara säker på att det blir atypisk autism, det vet jag inte, men antar att det står mellan det o AS. Står i intyget att en medicinsk utredning ska göras för att hitta orsak till funktionsnedsättningen. Alltså tolkar jag det så att de ser vilken funktionsnedsättning han har, men vill utreda det vidare. ?? Eller?

Om det de säger stämmer så uppfyller sonen inte kriterier när det gäller repetiva beteenden (tror jag iaf) utan det är de andra bitarna det är problem med.

Vb har jag redan sökt om, får se vad det blir...Jag har kollat mkt i autismtråden, i flera år faktiskt, och nu är jag väl oxå en del av den, känns det som.

Jag vill inte ifrågasätta mer vad läkarna säger om sonen, det gjorde vi först när han fick diagnos utvecklingsstörning, men nu har vi liksom förlikat oss med att så är det. Att han har autistiska problem har jag känt länge så den här diagnosen är på ett sätt bra för mig...

Sen blir jag ibland orolig, tänk om de sätter diagnos för snabbt? Tänk om han egentligen är normal, men att vi har berättat saker på ett sätt så att de tolkar det som mer problem än det egentligen är?
    Sen slår jag bort de tankarna, för alla tillfällen de har träffat honom har han skött sig helt suveränt och inte haft några konstiga saker för sig alls (tycker vi föräldrar alltså) utan han har pratat, lekt o varit framåt o väldigt bra på att kommunicera. Men under de här mötena har habteamt gjort klart för oss att jo, han avviker, mycket! Först blev vi lite förvånade men nu känner vi att om de tycker han avviker även när han är som bäst så att säga, ja då är det antagligen så att han har ngt problem...

Som ni märker så pendlar jag mellan förnekelse o accepterande, men antar att det hör till???

• awb

Visst hör det till att inte vilja veta av sitt barns funktionshinder, det är ju en slags sorgeprocess man måste ta sig igenom. Så småningom kommer du säkerligen acceptera att din som har den funktionsnedsättning han har men att han inte ÄR sin funktionsnedsättning utan en härlig liten grabb med en kär personlighet som kanske inte påminner om alla andras, men so what. Vår äldsta dotter, 11 år, har autism och adhd, och visst var det tråkigt när man förstod att hon aldrig kommer klara av att gå i en vanlig skola i en vanlig klass utan i mindre grupper. Men så känner jag inte längre utan jag är glad och tacksam att hon får den hjälp och det stöd hon behöver och att vi faktiskt får iväg henne till skolan varje dag (det kunde vi bara drömma om tidigare) och hon har en bästis och bra klasskamrater. Men visst är det jobbigt, det är det absolut och jag har varit på väg in i väggen ett antal ggr (har fyra barn), men nu är jag oerhört målinriktad, min nästäldsta dotter har förmodligen snart även hon autismdiagnos och min lille kille på 3 år har tecken på det samma. Men that's life, ungarna är goa som de är och har härliga förmågor som inte alla barn har! :))

• snartdags

Ja nu börjar det dra ihop sig till adostestet som ska göras, jag är så nervös:(
    Känns som att man får domen då liksom:(

Jag vet inte om jag glorifierar min son men jag tycker ibland att han är så himla smart! Det känns som att det är en helt genialisk hjärna som jobbar i hans lilla huvud, men att den inte alltid jobbar åt samma håll som alla andras;) Ja, jag vet att han räknas som utvecklingsstörd i de tester han gjort, men han har ett sånt minne, ett sånt detaljsseende och sån förmåga när det gäller konstruktioner och bilder att jag bara förundras! Han kan fortfarande inte klä på sig själv mer än enkla plagg men är klurig som en hel jäkla professor!!!

Ville bara skriva av mig lite, håll tummarna för oss nu med alla tester!

• fulltilt

Lycka till m ADOS...Vi fick ingen diagnos..nu..vid utredninga inom autismspektart på sonen, då 3år. Han är nu 4år men de kunde ändå se alla svårigheter m ville avvakta 2år för en ny utredn även m frågeställn ADHD. Jag e ganska säker på att han kommer få både autism och adhd senare....det blir mer och mer tydligt...tyvärr.... men ang ADOS. För oss klarade sonen inte ADOS alls men man valde ändå att avvakta diagnos....ville bara delge det....Försök att inte vara nervös....kram på dig.

Svar på tråden Atypisk autism inan testning?