Atypisk autism inan testning?
Har en son som håller på med en utredning, det är redan fastställt att han har lindrig utv störning (nåt som jag äntligen förlikat mig med, först trodde jag inte det var sant) och autistiska drag, därför bestämdes det att han ska utredas vidare för autism med ett adostest till hösten.
Läkaren skulle skriva ett intyg till mig nu för att söka vb, och jag blev lite förvånad när jag såg att h*n skrivit atypisk autism som diagnos.
Jag tror absolut att det är så att han har just den diagnosen, men trodde inte att man kunde skriva det innan utredningen var klar. De har träffat honom nu flera gånger och säger att det är tydligt att han har "nåt" inom autismspektrat, men jag trodde inte det skulle bli bestämt vad förrän ADOS o diverse annat var testat...
Jag tror själv inte att han kommer att få autistiskt syndrom (eller kanske hoppas, men tror faktiskt inte det) utan jag tänkte att det som värst nog är atypisk autism.
Är det vanligt att diagnoser sätts efter vägen o ändras efterhand? Jag har full tilltro till det här läkarteamet, det är inte så att jag ifrågasätter dem, men undrar lite..
Sen en annan fråga, ni som har samma diagnos som oss, atypisk autism, lindr. utv.störning och språkförsening, vad har ni i vb?