• miljarden

Vår tids rädsla för ilska

Vad är det med dagens föräldrar? Hur kommer det sig att alla verkar tro att en god förälder aldrig blir arg på sitt barn? Varför tror folk att ilska är så farligt?

Någon skrev i en annan tråd att "visst, det är mänskligt att bli arg även på småttingar om man är lagd åt det tempramentsfulla hållet, men det innebär inte att det är rätt".

Jag anser att alla blir arga, även på sina små barn, ibland och att detta inte är något farligt. Gör ens lilla barn något som gör en arg, kanske slår lillebror så fort det får chansen eller bits, så kan man bli arg och det är okej att visa det genom att säga "sluta!" eller något liknande. Detta anses tydligen vara att lägga över skulden för något som är förälderns ansvar på barnet och även om det är något som drabbar de flesta så ska man om det inträffar be om ursäkt.

Finns det några människor kvar med en sund inställning till ilska, dvs inställningen att ilska per se inte är av ondo?

• Svar på tråden Vår tids rädsla för ilska
  • nollställd

Det är aldrig ok att slås men man blir inte arg på en ett eller tvååring som slåss. Det går att gränsätta utan att bli arg.  Man behöver inte alltid bli arg på äldre barn för att de slås.  Ibland blir man det, men oftas har jag i alla fall mycket lättare att behärska mig när det gäller sådant och lyckas ofta gränssätta mycket mer effektivt än genom ilska.

Arg blir jag oftast i stressade situationer eller när man blir provocerad intill bristningsgränsen av ett barn med konsekvenstänkande och viss förmåga att hantera impulser. JAg menar inte att det är fel att bli arg då utan att det är en naturlig reaktion men för mig kan det inte anses en naturlig situation att bli arg på en ettåring.

• Rosahjärta

Man har rätt att bli arg och säga till sitt barn . punkt slut . 
    Föräldrar som är för naiva och aldrig reagerar på de negativa saker sitt barn gör, kommer nog inte få de så lätt när de barnen väl når upp i tonåren ;) .  

• miljarden
    nollställd skrev 2011-06-02 13:55:39 följande:
    Man tar det i famen och kramar det hårt och tröstar och säger förlåt.
    Och då förstår barnet att det ändå gjorde fel? Tvivlar på det. Väldigt dubbla budskap.
  • Rosahjärta
    nollställd skrev 2011-06-02 14:01:36 följande:

Det är aldrig ok att slås men man blir inte arg på en ett eller tvååring som slåss. Det går att gränsätta utan att bli arg.  Man behöver inte alltid bli arg på äldre barn för att de slås.  Ibland blir man det, men oftas har jag i alla fall mycket lättare att behärska mig när det gäller sådant och lyckas ofta gränssätta mycket mer effektivt än genom ilska.

Arg blir jag oftast i stressade situationer eller när man blir provocerad intill bristningsgränsen av ett barn med konsekvenstänkande och viss förmåga att hantera impulser. JAg menar inte att det är fel att bli arg då utan att det är en naturlig reaktion men för mig kan det inte anses en naturlig situation att bli arg på en ettåring.

slås stavas : slåss !
  • Shasti

Håller helt med ts, har också tänkt på det många gånger. Det man lär barnen genom den här märkliga inställingen är att ilska är "fel" "farligt" eller "fult". Precis som barnet ska ha rätt och möjlighet att känna och uttrycka sin ilska, ska föräldern ha det. Däremot är det som ovan nämnts självklart att föräldern ska kunna hantera sin ilska på ett vuxet sätt och därigenom också hjälpa och lära barnet att hantera sin. Man gallskriker tex inte på sitt barn, slåss självklart inte, får inte hysteriska utbrott och slänger sig inte på golvet och skriker, slänger inte saker eller möbler omkring sig, säger inte fula ord. Däremot är det helt okej och tom rätt i vissa sammanhang att bli arg, känna sig ilska och tex säga till barnet med ilska i rösten "nu blir jag riktigt arg på dig när du gör på det här sättet, därför att..." osv.

• miljarden

Ninhursag och sajne: vad skönt att jag inte är helt ensam om att tycka så här!

• miljarden
    nollställd skrev 2011-06-02 13:53:32 följande:
    Jag är inte rädd för att visa ilska.

Jag kan dock inte se en enda situation där jag kan bli arg på ett barn under två - två och etthalvt år, på ett barn som saknar impulskontroll, förståelse för sammanhang och tidslinjer, som saknar konsekvenstänkande.
    Så små barn behöver tröst och avledning och hjälp att hantera sin egen ilska genom just tröst och avledning.

Äldre barn blir jag visst arg på. Ibland befogat. Då ber jag inte om ursäkt om  jag inte har blivt arg på ett alltför otrevligt sätt rytigt sätt. Då ber jag om ursäkt för det. Det är inte svårt att känna om man passerat en gräns för ett ok sätt att visa känslor och ett mindre lämpligt. Jag anser det dock inte per automatik skadligt att jag blivit arg på ett mindre lämpligt sätt utan att det tom kan vara en väg att lära barnen hela känsloregistret men då fordras ju sjävklart förklarings-förlåteslse- och förståelseprocessen.

Ibland blir man faktiskt arg obefogat. Då hör det till att man ber om ursäkt - barn som stor. Det måste ju barn också lära sig. Inte heller här är jag rädd för dessa situationer men naturligtvis fordras även här ursäkt! Det är väl det jag vill förmedla - att man kan göra fel och man kan be om ursäkt och man kan förlåta och förstå?

Det blir inte förvirrande för barnen.

Men barn som man inte kan förvänta sig något av - kan jag inte ens förstår hur man kan blir arg på. Jag kan inte hitta någon ilska gentemot min lilla ettochetthalvtåring över huvud taget.
    Så om ditt lilla barn i ilska slår ditt andra barn så avleder och tröstar du det? Så lär sig barnet attdet inte är okej att slåss?
    Att man ska försonas efter ett bråk tycker jag är självklart, men däremot inte att man ska be om ursäkt för att man har blivit arg.

Det är nog ganska ovanligt att man har en 1,5-åring som man aldrig har blivit arg på.
  • Shasti

Jag brukar förvarna min dotter innan jag blir arg - tex efter att ha sagt till om något ett antal gånger och hon inte lyssnar, kan jag säga "gör inte så mer nu, annars blir jag arg." Då brukar hon sluta för hon gillar inte att jag blir arg och jag tycker inte det är kul att bli arg heller  . När hon blir arg bekräftar jag att hon är arg och frågar varför och förmedlar att det är helt okej. Jag tycker det är ett helt naturligt och bra sätt att handskas med ilska och förmedla till sitt barn hur man gör.

Precis som miljarden skriver är det helt rätt att barn lär sig att folk blir arga vid vissa beteenden. Är man bara jätteöversupermegapedagogisk vad ens barn än gör, så får de en helt snedvriden bild av verkligheten. Men återigen så är det avgörande att föräldern kan hantera sin egen ilska och veta att uttrycka den på ett vettigt och lämpligt sätt gentemot barnet.

• Lundamamma

Ilska är oftast symtom på andra känslor, främst rädsla och även besvikelse.
    Det är ett skydd och det ger en adrenalin och kraft. Tänk bara på livet på savannen: det kommer ett farligt djur, du blir rädd, du blir arg och använder adrenalinet och kraften för att antingen springa därifrån eller döda djuret.
    Det är högst mänskligt att bli arg. Vad man ser gör med sin ilska är en annan femma. En del vänder den inåt och förtärs inombords. En del vänder den utåt och förstör för sig själv och sin omgivning. En del använder den konstruktivt och kreativt i tex skapande form, osv... 

Svar på tråden Vår tids rädsla för ilska