miljarden skrev 2011-06-02 13:17:19 följande:
Vem bestämmer när det är okej att bli arg och när det inte är okej? Vad händer om jag råkar bi lite obefogat glad? Du tror inte att barn kan bli förvirrade över att deras känslor kan vara fel lite då och då? Mänskliga, men fel.
Jag tycker att du blandar ihop ett par saker. Försökte citera ett av dina tidigare inlägg i samma inlägg här men lyckades inte. Nåväl
.
För det första har du flertalet gånger sagt att du tycker att man utan tvekan ska be om ursäkt om man agerar fel i sin ilska. Det du lustig nog inte inkluderar i begreppet "agerande" är om man säger till någon argt och strängt. För mig är det självklart ett agerande = något man gör. Det innebär att jag i vissa lägen kan tycka att det är minst lika felagerat att säga till någon argt, som att skrika argt på honom/henne eller för den delen kasta föremål på honom/henne. Olika grad av agerande självklart men likväl något man GÖR gentemot någon annan. Att be om ursäkt för att ha sagt till argt eller strängt, handlar alltså om att be om ursäkt för hur man AGERADE i situationen. Så nej, inte minsta förvirrande
. Det borde det inte vara enligt dig heller eftersom du anser att man ska be om ursäkt för sitt agerande om man anser sig ha agerat fel.
För det andra så handlar mitt sätt att resonera inte om att ljuga för barnet och undertrycka en massa känslor. Det är ju inte så att man ska sitta och tala om för barnet hur fantastiskt det är medan man sitter och kokar av ilska inombords, vilket utan tvekan visar sig genom kroppsspråket oavsett. Det blir självklart helknas. Min undran är snarare VARFÖR man överhuvudtaget blir arg på en 1-åring? Om man vet hur 1-åringar normalt fungerar så borde man varken bli förvånad, överrumplas eller bli arg för att han/hon kastar sand eller biter, eller? Självklart är det ett beteende som jag kommer att lära och visa mitt barn är fel, men jag blir ju inte arg eller upprörd för att han/hon gör det. 2-åringar är ofta hårdhänta av flera orsaker som är fullständigt normala. Vet man det så blir man heller inte impulsarg när han/hon bankar en spade i huvudet på ett annat barn som tagit hans/hennes spade när man inte var helt uppmärksam, eller hur. Det handlar inte om att spela "oarg" utan att faktiskt inte bli arg på ett barn som agerar normalt för sin ålder. Självklart visar och lär man barnet att det inte är ett accepterat beteende och sätter tydliga gränser, men att det mest naturliga är att bli arg och att det annars troligtvis är något slags falskt spel tycker jag är dumhet.
För det tredje, om du nu anser att det lilla barnet har svårt att tolka eller rättare sagt göra skillnad på känslor och att agera i sin känsla (vilket jag tror du har fullkomligt rätt i, det är något vi lär efter hand med erfarenhet, förmåga och vägledning) hur tror du då ett litet lilla barnet som i sin frustration, vanmakt, ilska och sorg knuffar till sin lillebror....och mamma/pappa blir arg. Självklart kopplar han/hon omedelbart detta till knuffen och inget annat.....eller.....? Du tror inte att en förälder som är medveten om hur det äldre barnet känner (vilket jag är helt övertygad om att föräldrar är) gör klokare i att se till att bekräfta barnets känslor och utan att bli arg tydligt markerar att det under inga omständigheter är ok att knuffa? De flesta 2-åringar brukar vara rätt medvetna om att det är fel att slå och vara arga och ledsna på sig själva när de gör illa sina småsyskon även om de gör det för att de inte kan hantera situationen bättre......det blir liksom inte sådär fantastiskt mycket bättre när man som förälder dessutom bekräftar hur "dum" han/hon var.
För det fjärde, vem som bestämmer när det är okej att bli arg och inte okej? Tja, till syvende och sist handlar det väl huvudsakligen om en själv antar jag.....vilken livssyn, människosyn etc man har, den egna värdegrunden helt enkelt, liksom personlighet (även vårt genetiska arv påverkar ju vårt känsloregister så att säga). Det är ju den egna "ryggsäcken" som avgör när, hur och på vilket sätt vi visar känslor och agerar i våra känslor. Mycket styrs självklart också av kulturella betingelser, vad som är socialt accepterat och inte.