nollställd skrev 2011-06-02 23:53:37 följande:
Kanske inte provocerande men visst kan en treåring driva en familj till bristningsgränsen allt

!
Inte för att det är illivilligt provocerande trots men för att en treåring kan ha det rejält svårt med sig själv och vara riktigt svår att hjälpa i krisen. Vi har haft en sådan. Det är inte hans fel. Det är helt förståligt och uppenbart varför för oss. VI förstår honom men han har ändå haft ett beteende som i perioder kontrollerat familjen. Ska vi skylla oss för detta själva? Nej, jag tror inte det. Jag tror inte hans svåra humör och besynnerliga beteende har att göra med att han inte får tillräckligt från oss (även om det är en teori så klart och en som kan få ens föräldrasamvete i gungning). Nej, han är normal. Han har varit som treåringa kan vara. Treåringar som inte kan se en tidslinje, som kan vägra kissa, klä på sig, som klättrar på matbordet, vrålar av glädje, ilska och sorg, som skriker som en tok om vissa klädesplagg ligger i tvätten, som måste få öppna dörren först annars vrålar han i en halvtimme osv, osv. Vi har inte sett det som ett krig mot honom och inte försökt kväsa honom. Vi har inte trott att ilska eller att bli arga på annat sätt är ett bra eller lämpligt sätt att nå honom men jag orkar bära i mitt samvete att jag brusit i tålamod och rytit åt honom i en pressad situaion när hans beteende regerat alla i allt för orimlig utsträckning.
Jo, jag håller med dig. Det jag menade med bristningsgränsen var mer familjer där det tycks pågå fullt krig om makten.
Jag har också en sån där svår unge

Yngsta tjejen har varit ett kärt litet helvete från den dag hon född vart! Hon är ett s.k "överlevarbarn". En kär liten odåga som gjort allt från att klänga sig fast i en som en panikslagen liten apunge dygnet runt till att få sådana utbrott att hon svimmar och får kramper. Det har varit kämpigt, speciellt när man är ensam. Efter 3 år börjar man kunna andas ut, hon får inte lika hemska utbrott längre, och hon är förvisso väldigt mammig men blir inte panikslagen när man inte kan/orkar/vill ha henne i famnen.
Men som alla treåringar har hon sina egenheter. Går man på promenad så stannar hon och vrålar "Vänta!" och vägrar gå om inte alla stannar, hon ska öppna dörrar själv, hon ska klättra in i bilen själv, hon ska bära själv och ja. Du vet.