• Anonym (Less ibland­)
    Äldre 6 Jun 09:49
    54615 visningar
    57 svar
    57
    54615

    Ni med pojkvänner/sambos som spelar mkt dator/tv-spel!

    -Hur ofta spelar han?
    -Är det nåt ni bråkar om ofta?
    -Är det som att han inte har några andra intressen när han sitter där?
    -Hur länge sitter han när han spelar?
    -Vad spelar han? (dataspel,xbox,PS3?)
    -Några tips på hur man kan SLUTA irritera sig?
    -Vad gör ni när han sitter och spelar?

    Min sambo älskar dataspel/ tv-spel och allt vad som kommer med det. Jag själv har NOLL  intresse för det. Nu är det ändå rätt bra men när vi flyttade ihop var det ett rent helvete. Han var arbetslös och spelade dessutom wow,det mest djävulska spel som finns! Borde inte få finnas i mitt tycke... Jag gick och la mig själv,jag klev upp själv,jag var själv i princip hela dagarna då jag väl var ledig för han satt vid datorn med sitt headset på helt okontaktbar.

    Till slut bröt jag ihop och hotade med att flytta om han inte slutade spela. Då fick han sig förmodligen en tankeställare och lovade att sluta spela wow. Och det har han hållit också.
    Numera spelar han nästan inga datorspel alls,nu är det Xbox som gäller men absolut inte lika mkt som det var förut. Nu är det några timmar ibland efter han kommit hem från jobbet eller så passar han på när jag jobbar kväll tex. så det funkar rätt bra. MEN jag kan bli sjukt irriterad ibland när jag blir less och inte har nåt att göra när han sitter där.

    Hur löser ni det?  Jag kan ju inte tvinga han att sluta spela helt och det vill jag inte heller då det är hans intresse,det skulle va ungefär som att han tvingar mig att sluta gå ut å fika med kompisar eller sluta med inredning som e mitt intresse ;) Men just att man kan bli så less ibland när han sitter där och prata hur nördigt som helst och alla ord som inte går att förstå! Känner nån igen sig? Kan ni berätta om er situation och hur ni gör för att det ska kännas bättre? det måste ju finnas nån mer än jag med nördig pojkvän?! ;)

  • Svar på tråden Ni med pojkvänner/sambos som spelar mkt dator/tv-spel!
  • Anonym (Anna)
    Äldre 8 Jun 21:49
    #21

    Spelar varje dag!
    Bråkar eller tjaffsar om de var å varannan dag!
    Han har inga andra intressen!
    Sitter där helst hela sin vakna tid han är hemma!
    Spelar dataspel, så skjut vapen spel, fotbollsspel, beroende på vem/vilka han spelar med!
    Har INGA tipps till dej hur du ska sluta irritera dej, jag känner ständig irritation, särkillt när det går dåligt och när han blir ivrig, jag blir så satans jävla irriterad så att höra detta malande konstant!
    Jag gör precis vad som helst under tiden.....plockar å donar, går ut å går , träffar vänner, kolla tv i annat rum, precis vad som helst.....
    Just nu känner jag att jag hoppas att uppkopplingen ska slå i från, så det kan vara lugnt ett tag....kanske åskan kommer som vi är lovade!

  • Anonym (Less ibland­) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 11:38
    #22
    Anonym (Anna) skrev 2011-06-08 21:42:29 följande:
    Hahaha det är precis som jag skrivit detta själv!! Varenda ord stämmer!!  Men jag kan även tillägga att jag blir vansinnig på när han sitter och pratar med dom han spelar med och jag får höra på hans röst i timmar!!!! Särskillt när det går dåligt i spelet!Känns som min hjärna snart blir sönder mald på detta!! Spyr på detta snart. jag skulle kunna lämna honom och har varit nära!! Precis just nu kan jag säga att jag skulle kunna slänga ut honom direkt!! Sitter och väser som en jävla orm vid datorn! Men det har man snart glömt till nästa gång!
    Ååh jag också stör mig så IN I HELVETE på att jag måste höra på skiten heeeela dagarna när han sitter med det! Det hade inte stört mig lika mtk om jag slapp sitta och lyssna på att "upp upp upp! Protecta mig då! Faaaaaaaaaaaaaaan!" Blir så himla less! Håll truten karljäkel! x)
    Ellaria skrev 2011-06-08 13:00:24 följande:
    Tycker ocksa det ar intressant att det ar "okej" att glo pa tv fem timmar varje kvall, eller for den delen hanga pa familjeliv hela dagen, men om deras man spelar tvspel mer an tva timmar per dag ar det "natt fel pa dem" eller "de behover hjalp med sitt beroende." Har sett det flera ganger pa familjeliv.
    Fast det e väl inte så många som gnäller om två timmar per dag? Det är när det börjar bli 4 å 5 å 6-7 timmar varje dag och han dessutom skiter i allt runtomkring som disk,dammsugning,städ å familjen som det blir jobbigt. Jag anser faktiskt att man är på gränsen till att ha ett beroende om du bara MÅÅÅÅSTE sitta och spela 6-7 timmar per dag, Vem fan har tid med det liksom? Iaf inte om man jobbar och har ett hem som ska skötas någorlunda och en sambo/flickvän som inte ska komma efter ett jäkla dataspel! Familjen,jobbet först SEN spela i mitt tycke iaf. Glad
  • Anonym (Less ibland­) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 11:44
    #23
    Anonym (surkärring) skrev 2011-06-08 21:27:43 följande:

    Hur ofta spelar han? så fort han kommer ifrån jobbet, så fort han kommer upp på morgonen, så fort han har gjort det jag bett honom om, (kan inte göra något självmant, joo han gjorde middagen idag) så ofta han kan.


    -Är det nåt ni bråkar om ofta? Nja, jag bråkar på honom ibland, för jag tycker det är ganska avtändade att han sitter all sin tid där än att bara vara familjefar, gå ut i trädgården göra något här hemma (fixa & trixa som många män gör i sina hus) el bara vara med mig utan att jag skall behöva påpeka detta. Eller det som just hände, jag berättar något & han lyssnar 1 min & stänger sedan av för jag är tråkig i min berättelse.. ett annat problem förstås för han satt inte vid datorn, men var påväg dit igen - jag blev så jävla arg & ledsen.


    -Är det som att han inte har några andra intressen när han sitter där? Jo det har han, men den är vi ej delaktig i så han försvinner flera timmar


    -Hur länge sitter han när han spelar? 4-6 tim/dag


    -Vad spelar han? (dataspel,xbox,PS3?) Endat dator spel WOW


    -Några tips på hur man kan SLUTA irritera sig? Ja tack vill jag också höra om, han får gärna ha sitt spel för då har jag min tid & får ha tv:n för mig själv, men att alltid hitta på saker med barnet, fixa henne till sängen alltid göra det mesta med hemmet, huset el trädgården om inte jag ber honom, det irriterar mig. Jo han kan lämna datorn men det är inte lång stund utan då skall allt gå så fort & leka är bara liten stund, man får liksom inte hans uppmärksamhet, bansligt kanske, jag tycker den tar så mycket av hans liv, vårt liv. Vi har kommit överens, ett antal ggr att han skall låta datorn vara i alla fall fram till 19:00 men det håller max 3 dagar & jag har tröttnat på att tjata & hot är ingen idé.


    -Vad gör ni när han sitter och spelar? Som jag skrev ovanför, är ute med vårt barn, leker, fixar ut i trädgården, tjattrar med grannar, fixar det som skall fixas & sen tv & datorn som tur har jag en egen.


    Just nu är jag bara jävligt trött på honom & allt hans jäva intresse, ego & lathet, blääää. Frågade honom vad han gör här hemma som inte jag kan el gör - Inget fick jag till svar. Han vet nog inte var vattenmätaren el proppskåpet sitter.. kände att jag bara behövde skriva av mig just för att vi hade lite tjafs


     


    Usch vad jobbigt det låter! Rynkar på näsan  Jag håller med dig till fullo,familjen och ens gemensamma liv ska inte komma i sista hand för ett jäkla dataspel! Då är dte nånting som är fel! Ett spel är ett spel,en fritidshobby,inget annat än ett onödigt tidsfördriv. Finns det då en massa andra saker som MÅSTE göras som i ditt fall ta hand om barnen,laga mat,sköta hemmet mm då ska han hjälpa till! Jag skulle ha blivit skogstokig!
    Skräm upp han ordentligt genom att ställa ultimatum-Nu är det nog! Datorspel eller familjen! Du behöver ju nödvändigtvis inte göra hotet till sanning men skräm upp han lite ordentligt och börja packa ner lite i nån väska så han ser att du verkligen menar allvar och är less på hans beteende! Det är inte rätt att du ska behöva göra allt. Obestämd
  • trollk­arl
    Äldre 9 Jun 11:46
    #24

    Jag e just en sån kille. Spelar FPS på tävlingsnivå..

  • Anonym (Less ibland­) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 11:51
    #25
    trollkarl skrev 2011-06-09 11:46:40 följande:
    Jag e just en sån kille. Spelar FPS på tävlingsnivå..
    Men har du tjej å barn då? Glad
  • Äldre 9 Jun 11:51
    #26

    Känner igendet där, prat i mic hela tiden, blir det för mycket och länge stör jag mig verkligen. Sen är det Inge roligt hur han reagerar om det går dåligt. Han har nog smällt musen i databordet ganska många gånger nu, otroligt att den är hel :P

  • Anonym (Less ibland­) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 11:54
    #27
    micksaan skrev 2011-06-09 11:51:59 följande:
    Känner igendet där, prat i mic hela tiden, blir det för mycket och länge stör jag mig verkligen. Sen är det Inge roligt hur han reagerar om det går dåligt. Han har nog smällt musen i databordet ganska många gånger nu, otroligt att den är hel :P
    Nee man känner sig sjukt undanskuffad på nåt vis. Han är i samma rum som mig men det går inte att prata med karln och han är enbart intresserad av att prata med sina kompisar om ett fjantigt spel när vi faktiskt har "viktiga" saker som tex. ekonomi eller byte av lägenhet att prata om.Känns inte så kul,nej Rynkar på näsan
  • Äldre 22 Jun 12:46
    #28

    -Hur ofta spelar han?
    Varje dag, med få undantag.

    -Är det nåt ni bråkar om ofta?

    Ja! Eller ja jag tar up det och då "tjatar" jag och försöker ta ifrån han hans intresse...fastän jag bara vill att han ska skära ner på det.

    -Är det som att han inte har några andra intressen när han sitter där?
    Både ja och nej...han pratar ju med mig ibland men det händer rätt ofta att det han pratar om handlar om spelet han spelar så....Sen ibland när jag säger något så säger han "vänta" för han är koncentrerad. Det är ju inte så kul om man inte kan prata ordentligt med sin sambo typ en hel dag för att man måste vänta med att säga vissa saker. "Du det brinner här"..."vänta" *skrattar*.

    -Hur länge sitter han när han spelar?
    ca 10 h per dag, ibland mer och ibland mindre..
    -Vad spelar han? (dataspel,xbox,PS3?)
    Just nu mest dataspel, nåt onlinespel som heter RIFT. Annars också Xbox och PS2 som jag också kan tycka är kul ibland.

    -Några tips på hur man kan SLUTA irritera sig?
    Mja...jag har ju haft ett förhållande tidigare där just onlinespel var ett stort problem så det räcker nästan med att han sätter sig vid datorn för att jag ska känna irritation..något jag måste jobba lite med för det är ju inte heller sunt. Något jag har kommit fram till är att jag ska försöka hitta en hobby som innebär antingen att jag är hemifrån med jämna mellanrum eller kräver att jag sitter ifred i flera timmar. Jag skriver på en bok så ska nog ta upp det. Då kommer ju han märka att jag är mer upptagen och då ser han kankse hur kul de tär på en skala haha. Jag märkte också en positiv förändring när jag sa att han antingen fick kompromissa med sina speltimmar för jag vill inte bli åsidosatt eller så är vi särbos och när vi ses bara när han känner att han kan ta en spelfri dag. Då förstod han allvaret. Men saken är att man kan inte sluta irritera sig förrän man får en förändring, det är ju ine bara vi som ska ändra oss för ett bra förhållande..det ska ju våra karlar också!

    -Vad gör ni när han sitter och spelar?
    Sitter vid min laptop och glor på facebook, sitter här på FL eller kollar på någon serie via datan..ganska trist faktiskt. Ska som sagt ta upp mitt bokskrivande igen =)

  • Anonym (Anna)
    Äldre 26 Jun 16:58
    #29

    Jag är fortfarande bara så irriterad!! Jag kan inte fatta hur det kan vara så viktigt med dessa spel!!!??! Han bara sitter å suckar å maler om att e är fusk osv! JAG SPYR SNART PÅ DETTA??? Så sjukt att han sitter och gapar å skriker över ett jävla dataspel!!! Jag blir oxå irriterad bara jag vet att han ska sätta sej vid datorn för jag vet innan hur de blir!!! FY FAN!!

  • Anonym (Less ibland­) Trådstartaren
    Äldre 26 Jun 21:13
    #30
    Anonym (Anna) skrev 2011-06-26 16:58:55 följande:
    Jag är fortfarande bara så irriterad!! Jag kan inte fatta hur det kan vara så viktigt med dessa spel!!!??! Han bara sitter å suckar å maler om att e är fusk osv! JAG SPYR SNART PÅ DETTA??? Så sjukt att han sitter och gapar å skriker över ett jävla dataspel!!! Jag blir oxå irriterad bara jag vet att han ska sätta sej vid datorn för jag vet innan hur de blir!!! FY FAN!!
    Jag har faktiskt lyckats riktigt bra med att sluta irritera mig tycker jag själv Glad Visst finns det fortfarande stunder då jag irriterar mig nåt enormt och blir sur men det är bara när han sitter för länge,dvs typ 5-6 timmar på en dag,då blir jag riktigt less och får nog... Men det VET HAN OM så han spelar aldrig så länge längre just för att behålla husfriden,visa respekt gentemot mig och för att vi kan göra nåt tillsammans ist när han har fått spela med sina kompisar i några timmar. 

    Dock så sitter ju självklart en stor del hos honom,din kille måste vilja ändra sitt beteende för att du ska må bra. För att ni båda ska må bra i ert förhållande. Han måste såklart få spela för att det mår han bra av,men INTE hela dagarna då du irriterar dig på det och det går ut över ert förhållande. Några timmar fine,det får du nog stå ut med,men inte mer. Det är inte nödvändigt att sitta vid datorn tolv timmar om dan. Säg åt honom att skärpa till sig ordentligt eller se sig om efter en annan flickvän! Dålig stil av honom om han inte ens är beredd att skära ner på datortiden ens några timmar för din skull. Då förtjänar du nåt bättre Glad
Svar på tråden Ni med pojkvänner/sambos som spelar mkt dator/tv-spel!