• LyckaOchTålamod

Namn ni tycker är fula ?

Skulle vara kul att höra vilket namn just du tycker är FULT (särskilt på ett barn),
    men som du (förmodligen) låtsas att du tycker är fint för att inte såra tex. föräldrarna som naturligtvis tycker just detta namn är sååå vackert!

Själv har jag svårt med bl.a. namnet Nils. Vår granne har en söt liten son m det namnet och  jag klarar inte att ta det namnet i min mun så jag brukar kalla honom "din son, din pojke" mm. Hon vet naturligtvis inte hur fult jag tycker namnet är, och det finns ju ingen anledning att såra någon, eller hur! När hon sa "jag ska hem och amma Nils" så fick jag en inre syn att hon hade en blek småfet 47-årig kommunpolitiker iförd brun polyesterkostym, flintskallig och med glasögon sugandes på bröstet....urk...men jag höll god min såklart.  Det jag tycker är fult tycker säkert någon annan är fint och vice versa, och det ska man ju få göra Drömmer

Andra namn jag tycker är fula, särskilt på ett barn:  Gunnar, Lennart, Sven, Tiffany, Sixten, Torsten, Arvid, Sune, Fred, Bengt, Kajsa, Ingeborg, Svea ......ja forsätt gärna på listan - alla tycker vi ju olika ....

• Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?
  • SanTan

Ja jisses, har nu läst igenom rätt många sidor av tråden bakåt och kan bara konstatera att smaken är väldigt olika! Vilken tur att det är så!! Trist om alla barn hade hetat samma namn!

Båda mina tjejers namn har dykt upp lite här och där. Som tråkiga medelklass-namn!
    Men ändå gillar jag dom ändå! Och med en helt unikt efternamn som vi har, så kommer dom få en unik identitet i alla fall!

• Floria

Jag är lite smått chockad över att varken mitt eller något av mina två barns namn finns med i den här tråden - än. Dotterns är nog för ovanligt, och sonens vet jag inte riktigt varför. Sambon som har ett namn som var extremt vanligt på 70-talet, har dykt upp ett par gånger.

Själv har jag svårt för namn som har er i mitten men låter ä när man säger det. Typ: Berta, Bernt osv. Jag gillar inte heller Hjördis särskilt mycket.

En annan sak som jag har svårt för är krystade dubbelnamn, som flera andra nämt också. Ex två namn som absolut inte passar ihop eller att lägga till ett -Li eller så. Men det är inte direkt fult, mer bara at det känns onödigt och lite fånigt.

De enda namn som på riktigt kan störa mig i vardagen är de namn som är väldigt krångliga att säga, och liksom hakar upp sig i munnen.

• Natosh

Min älskade far heter Bengt-Göran, det är en ganska ultimat kombo av två riktigt fula namn. Jag har märkt att dubbelnamnen smyger sig tillbaka så jag bara väntar på att en liten Bengt-Göran skall välkomnas till världen på lokalblaskans familjesida

• EllenEllen

Elvin, Melvin. Tindra, Nova, Engla är inga dunderhits...

• mysigamamman

Jens

Börje

Ola- Conny

Bertram

Birger

Liv

Måns

Greta                   

• Paradigm

Skönt att man skiter i vad FL's medlemmar tycker. ;)

• vallakra

Gillar inte när man ger barn "färdiga" smeknamn. Nisse istället för Nils, Ville istället för Vilhelm osv.

• Kluttis

Edwin
    Osckar
    Klas
    Ola
    Östen
    Gunnar
    John
    Kristoffer

Freja
    Vera
    Nina