Inlägg från: Nettis1975 |Visa alla inlägg
  • Nettis1975

    Tillväxthämning och dåligt flöde i navelsträngen, någon annan med erfarenhet?

    Min dotter föddes i v.32+0 och vägde 1360g och man uppskattade det till -28% tillväxthämmad om jag inte minns fel.

    Jag är nu gravid i v.30 och var på tillväxt-UL i tisdags. Då visade det sämre flöde i min högra ljumske. Blev en 2:a. Men eftersom flödet var bra i den vänstra ljumsken och i navelsträngen gör man inget akut nu utan jag ska dit igen om 4 veckor.

    Min dotter låg på neo i 4 veckor och vi hade hemsjukvård i 3 veckor.  Hon föddes med akut snitt pga hotande fosterafysi då jag hade havandeskapsförgiftning. Jag hade troligtvis kasst flöde med henne, därför noggrann kontroll av mig nu.

    Min dotter var liten länge och följde inte sin vikt och huvudkurva de första åren. Nu är hon en glad och pigg 6 åring. Hon har i och för sig alltid varit glas och pigg. Det som det också handlar om när ett barn kommer för tidigt är hur utvecklade lungorna är, inte bara vikten.

    Har du frågor så fråga på

  • Nettis1975

    Fosterafyxi heter det visst, lika med syrebrist.

    Vad en 2:a i flödet just betyder vet jag inte. De förklarade det genom att de räknar poäng. 0 poäng är bäst, ju fler poäng dessto sämre flöde. En 2:a betydde inte att det inte fanns något flöde, utan bara att det är försämrat. Det är ett ökat tryck.

    För oss funkade hemsjukvården toppen. En sköterska kom 3 ggr i veckan och vägde och mätte henne. Hon sondmatades i 7 veckor. Jag kunde aldrig amma. När hon sedan fick flaska togs sonden bort och man ansåg att hemsjukvård inte behövdes mer.

    De första två åren gick hon både hos vanliga BVC och på barnsjukhuset och träffade läkare. Hon väger fortfarande lite i underkant, men på längden har hon följt sin kurva.

    Innan det blev snitt var jag inlagd på avd. för riskgraviditeter pga min havandeskapsförgiftning. Lades in på torsdagen. Han få två sprutor med kortison för att påskynda lungmognaden innan hon kom på måndagen. Hon hade syrgas sina första timmar och hade sedan CPAP i ca en vecka. (CPAP ökar trycket i lungorna lite för att barnen ska träna bättre på att andas, de andas själva).

    Ser man att ditt flöde blir sämre och att man misstänker att barnet måste ut, så får du säkert också sprutorna. Det är bättre att barnet får komma ut än att det ligger i magen med dåligt flöde. Då kan som sagt barnet få syrebrist.

    Jag är självklart orolig att mitt andra barn också ska bli prematur, men jag känner mig ändå trygg med den hjälp och sjukvård jag får. PÅ UL i tisdag uppskattade man barnets vikt till 1333g i v.28+4. Blev bara -1,2% vilket är ett mycket bra resultat. Får hoppas på att flödet inte blir sämre. Ganska roligt ändå att barnet nu väger lika mycket som dottern gjorde när hon föddes. Då vet jag ju hur stor den är. Jag har bild i mitt galleri på dottern om du vill se.

  • Nettis1975
    Vill Ha Liten 83 skrev 2011-06-11 20:54:24 följande:
    Föressten, det måste ju kännas skönt att veta att din bebis i magen ändå väger såpass mycket nu när du är i v. 28. Hur ofta kollar du flöden osv?
    För mig är det ju nu var 14-e dag TUL, flödet kollas en gång i veckan och CTG, urinsticka och blodtryck blir 2 ggr/vecka. Jag känner mig ändå ganska trygg med de läkarna jag träffat och så vet jag att de är bra på riskgraviditeter vid det sjukhuset jag hör till (Karlstad).
    Jo, det känns skönt att veta att detta barn kommer väga mer. Skulle den komma tidigare så kanske inte det behövs en lika lång sjukhusvistelse denna gång. Dottern ville man skulle väga över 2 kg innan vi fick åka hem.

    Eftersom det sett bra ut för mig så går jag på flödes och tillväxt-UL var fjärde vecka. Har gjort det sedan v. 20, plus då två rutin-UL innan. Som för dig kommer jag gå varannan om värdena blir sämre. Kommer nu från v.30 gå en gång i veckan till BM för BT-kontroll och urin. Allt detta för att man just vet hur det gick förra gången och att man nu vill ha kontroll om det kommer smygandes igen.

    Jag känner mig positiv till att detta barn kommer stanna kvar i magen länge. Till saken hör att jag fått vara sjukskriven sedan mars pga just hur det gick förra gången och oro och stress över att det kan hända igen. Jag måste ju ta det lugnt.

    Vi får hålla tummarna för våra knoddar och även fast det inte är lätt, så försök ta det lugnt och inte stressa.
Svar på tråden Tillväxthämning och dåligt flöde i navelsträngen, någon annan med erfarenhet?