• Frila2

Äldre nordiska pojknamn, tvillingar.

Hej!
    Är gravid med tvillingpojkar och vi pratar namn för fullt här hemma. Det är ett bra tag kvar innan de beräknas komma men namndiskussion har vi redan och tur att vi börjat i tid för vi kommer ingen vart.

Vi har en dotter sedan innan som heter Siri. Vi är ute efter namn i samma stil, alltså nordiska och äldre namn. Även fornnordiska även om asagudanamn inte är vår grej. Det är två killar som vi väntar på så inga förslag på tjejnamn behövs. Om tvillingarna hade varit en tjej och en kille hade det blivit Liv och Vidar. Nu är det som sagt två pojkar.
    Namn som vi har som förslag själva är:
    Algot, Arvid, Elis, Hjalmar, Malte, Tage, Vidar och Vilgot.

Mitt favoritnamn är Vidar och makens är Tage. Vi gillar båda dessa namn men tycker inte att de passar ihop. Har ni några förlag? Fler namn som vi missat eller kanske kan ni hjälpa oss att få ihop två namn av de vi redan har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-11 19:44
    Kanske ska skriva upp alla namn som vi nyligen haft på listan om som av olika anledningar plockats bort. Det vanligaste anledningen är helt enkelt min man

Assar, Egil, Eskil, Folke, Hilmer, Ingmar, Ingvar, Ivar, Joar, Tore och Ture har alla röstats ner.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-25 20:45
    Uppdaterar igen. Har nu modifierat listan lite grand.
    Nu är den uppdelad i korta namn och längre namn.

De kortare namnen är: Agne, Egil, Elof, Alve, Ivar och Tage.
    De längre namnen är: Algot, Alrik, Arvid, Birger, Eskil, Folke, Hilding, Hjalmar, Holger och Vidar.

Mina nya favoriter är Alve och Tage (tror jag)

Tar gärna emot fler namnförslag eller ännu bättre, olika kombinationer av de namn som finns på vår befintliga lista.

• Svar på tråden Äldre nordiska pojknamn, tvillingar.
  • Frila2

Tack för svar! Har kollat namnboken tidigare men man blir så blind när man har så mycket namn att välja mellan. Ingen åsikt om namnförslagen vi har?
    Tor och Tage tål helt klart att tänkas på. Skulle helst se att det inte var samma initial men man kan inte få allt

Fler åsikter och förslag?

• Anna Lisa

Arvid och Vidar tycker jag är fint.

• Frila2
    Anna Lisa skrev 2011-06-11 19:15:05 följande:
    Arvid och Vidar tycker jag är fint.
    Ja, jag också. Maken tycker att det är för likt. Men jag tycker att kombinationen är fin.
  • Frila2
    Mimmlas skrev 2011-06-11 19:17:44 följande:
    Alvar och Vidar :)
    Du har bra smak! Min absoluta favoritkombination. Tyvärr kan vi inte ta namnet Alvar då makens mammas mans pappa hette det (och det skulle INTE uppskattas av makens pappa). Komplicerat men det namnet går inte. Fast jag VILL!
    Jag säger ju att det är tur att vi är ute i god tid
  • avlac

Vide tycker jag är fint. Nils och Sture är oxå fina gamla namn.

Svar på tråden Äldre nordiska pojknamn, tvillingar.