• Anonym

    Jag vill ha barnen varannan vecka, men pappan vägrar

    Jag är mamma till två barn, 7 och 5 år gamla. För 3 år sen separerade jag och barnens pappa. De 9 första månaderna bodde barnen på heltid hos pappan och varannan helg hos mig, pga att jag mådde såpass dåligt psykiskt och inte orkade mer.
    Dessutom bodde jag i en 1:a (blev utslängd ur vår gemensamma lägenhet vid separationen) och kunde inte ha barnen boende där några längre perioder.

    Sen flyttade jag till en 2:a, så att barnen kunde få ett eget rum. Kom då överens med pappan om att de skulle bo hos mig torsdag-måndag varannan vecka. Jag hade återhämtat mig psykiskt från den värsta depressionen, men mådde fortfarande lite halvrisigt. Dock tillräckligt bra för att orka ha barnen hos mig dessa dagar.

    Ett år senare beslutade vi för att utöka barnens boende hos mig till onsdag-måndag, och det är den uppdelningen vi har haft sen dess. Det har funkat bra känner jag.
    Nu under vintern har jag dock haft rejäla dippar i mitt mående, och därför sökt hjälp på en riktig psykiatrisk klinik (istället för vårdcentralen). Där fick jag diagnosen bipolär, och har fått börja med en ny medicin som hjälper bättre.
    Har ätit medicinen i en månad nu och mår mycket, mycket bättre.

    Har funderat i några månader på att utöka barnens boende hos mig med en dag, till att börja med.
    Barnen frågar ofta varför de bara får vara hos mig 5 dagar, och jag har börjat sakna dem mycket mer än tidigare. Jag känner även att jag orkar mycket mer än förut, och vill verkligen finnas där för dem nu när jag kan.

    Tog upp saken med deras pappa via mail, men han svarar bara att han tycker uppdelningen är bra som den är, och att han inte vill ändra på det. Jag försöker nu diskutera saken med honom, fråga vad han har för anledningar osv. Får se vad han svarar.

    Finns det nått mer jag kan göra än att bara försöka med övertalning? Jag tycker jag har rätt till hälften av barnens tid. Jag är ju deras mamma..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 10:33

    Har diskuterat saken med honom, och sagt att vi kan vänta till efter jul och se hur jag mår då.

  • Svar på tråden Jag vill ha barnen varannan vecka, men pappan vägrar
  • Anna1972

    Du kan ju alltid kontakta familjerätten om han vägrar.Du har ju rätt till halva tiden med barnen likaså pappan.Lycka till!!

  • Anonym

    Har du barnen 33% behöver du inte betala underhåll. Testa dra in det.. då vill pappan ev att du ska ha mer tid oxå.

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-14 11:56:55 följande:
    Har du barnen 33% behöver du inte betala underhåll. Testa dra in det.. då vill pappan ev att du ska ha mer tid oxå.
    Underhållet betalas ut av försäkringskassan eftersom jag inte har tillräckligt med inkomst för att behöva betala det. Men jag tror inte han bryr sig så mycket om pengarna. Jag tog även upp att jag vill ha 50% av barnbidraget (istället för 33% som jag haft tidigare) och det var han villig att ändra på.
  • Anonym
    FruZäll skrev 2011-06-14 11:59:52 följande:
    har ni delad vårdnad?
    Ja.
  • FruZäll
    Anonym skrev 2011-06-14 12:00:30 följande:
    Ja.
    då har du rätt att ha dom varannan vecka.

    ta kontakt med familjerådgivningen. kan du boka möte där så får ni prata om detta ihop + en sådan rådgivningstant och bestämma utöver de.
    han kanske är orolig över barnen då du har mått dåligt innan?

    Min dotter är hos sin far varannan torsdag-måndag och ja skulle inte vilja ha henne där varannan vecka, men de är bara för min egen skull, ville hon vara där med och pappan gick med på de så skulle hon såklart få det.
    (hon är 8år) 
  • Anonym

    Jag orkar och vill inte gå till domstol och hålla på.. Jag och pappan har en bra relation, och jättebra samarbete när det gäller barnen.. Är så rädd att förstöra detta nu. Men jag vill samtidigt verkligen utöka umgänget med barnen.

    Varje gång de är här nämner de att de saknar mig och tycker det är orättvist at de inte får vara här lika länge som hos pappa. Varje gång måste jag trösta dem och säga att tiden går fort, vi kommer snart ses igen.
    Förut har jag haft dåligt samvete över detta, eftersom det varit mitt "fel" att de inte kunnat vara här mer. Men nu blir jag arg och irriterad på deras pappa, och undrar hur jag ska kunna förklara för barnen att de inte får vara här mer..

  • FruZäll
    Anonym skrev 2011-06-14 12:30:55 följande:
    Jag orkar och vill inte gå till domstol och hålla på.. Jag och pappan har en bra relation, och jättebra samarbete när det gäller barnen.. Är så rädd att förstöra detta nu. Men jag vill samtidigt verkligen utöka umgänget med barnen.

    Varje gång de är här nämner de att de saknar mig och tycker det är orättvist at de inte får vara här lika länge som hos pappa. Varje gång måste jag trösta dem och säga att tiden går fort, vi kommer snart ses igen.
    Förut har jag haft dåligt samvete över detta, eftersom det varit mitt "fel" att de inte kunnat vara här mer. Men nu blir jag arg och irriterad på deras pappa, och undrar hur jag ska kunna förklara för barnen att de inte får vara här mer..
    men det jag skrev om är ingen domstol, utan dit kan man gå och prata om man tycker lite olika, väldigt bra faktiskt.
    behöver inte förstöra eran kontakt för de. 
  • Anonym
    FruZäll skrev 2011-06-14 12:29:01 följande:
    då har du rätt att ha dom varannan vecka.

    ta kontakt med familjerådgivningen. kan du boka möte där så får ni prata om detta ihop + en sådan rådgivningstant och bestämma utöver de.
    han kanske är orolig över barnen då du har mått dåligt innan?

    Min dotter är hos sin far varannan torsdag-måndag och ja skulle inte vilja ha henne där varannan vecka, men de är bara för min egen skull, ville hon vara där med och pappan gick med på de så skulle hon såklart få det.
    (hon är 8år) 
    Jag tror att det är av rent egoistiska skäl han vill ha dem mer hos sig. Men jag tycker inte att såna argument håller, för jag vill ju också träffa mina barn lika mycket som han.

    Orkar inte bråka, men tja.. kanske får jag göra det ändå
  • Anonym
    FruZäll skrev 2011-06-14 12:32:28 följande:
    men det jag skrev om är ingen domstol, utan dit kan man gå och prata om man tycker lite olika, väldigt bra faktiskt.
    behöver inte förstöra eran kontakt för de. 
    Jag skrev detta inlägg samtidigt som du skrev ditt, så det var inte ett svar på ditt inlägg
Svar på tråden Jag vill ha barnen varannan vecka, men pappan vägrar