• Anonym

Farlig leverfläck???

Hej!
    För ett par månader sen tyckte ja att en leverfläck på ryggen kliade,
    nu för någon vecka sen påpekade min mamma den men sen sa hon att den
    såg ok ut men nu tycker ja att den kliar igen=(
    Men vet inte om det e som ja inbillar mig..... Det är inte hela tiden men kommer lite
    då o då.
    Men när ja e syselsatt tänker ja inte på den men så fort den kommer upp i huvudet
    så börjar den klia...=(

Är kliande leverfläckar alltid farlifa? Någon mera som har/haft kliande leverfläckar?
    Mvh

• Svar på tråden Farlig leverfläck???
  • EruGoEller

man bedömmer fläckar på huden enligt ABC-regeln:

A-asymetri (är märket likadant om man tiitar på dess olika delar?)
    B-border (ojämn kant? inte bra)
    C-colour : svarta, ojämnt pigmenterade fläckar skall man se upp med.

> 6 mm i diameter talar för ev maligint melanom om man är inne på det spåret.

Att en fläck enbart kliar är i sig inget alarmerade men efetrsom du är orolig och den sitter på ryggen så ring din vårdcentral och be om en bedömning.

• Anonym (Millie)

Jag var lite nojig över två fläckar jag hade på ryggen. Började med att min sambo sa att dom såg knepiga ut så jag åkte till vårdcentralen och sa till dom att karva bort skiten och det gjorde dom. Dom sa iofs att dom såg helt normala ut men jag ville ha bort dom iaf.

• Anonym

e dom större än 6 mm så e dom farliga??
    den e rund o inte kantig eller ö:ig
    Brun till färgen.
    Är det extra farligt att den sitter på ryggen?

• EruGoEller
    Anonym skrev 2011-06-16 21:48:05 följande:
    e dom större än 6 mm så e dom farliga??
    den e rund o inte kantig eller ö:ig
    Brun till färgen.
    Är det extra farligt att den sitter på ryggen?
    nej om man misstänker att en fläck kan vara på väg att bli malignt melanom så brukar just den fläcken utifrån ABCD-kriterierna vara större än 6 mm.

Fläckar på ryggen är inte farligare än övriga kroppen. Men det är ju svårare att själv hålla koll på den eftersom den sitter just på ryggen och är man orolig så kan man söka sin VC. 
  • viseversa

bara att kolla upp det ts. Min mamma fick malignt melanom för flera år sen. 

• Anonym

Faaann Ja vågar inte...=( E så rädd att döööö irån min älskade son o underbara sambo=(=(

• Anonym

usch ska försöka ta mod till mig o ringa vc imorg....=(
    Vi var hos svärföräldrarna ikväll o pratade semester vi hade tänkt åka
    tillsammans med dom till polen vet vet inte om ja vågar boka någon resa=(
    Ja har sån fruktansvärd dödsångest=(=(

• Wittra

Tänk såhär; JA svinjobbigt att gå till läkare. Jag har hypokondri och får svår ångest om jag hittar något konstigt/avvikande på min kropp....men jag försöker ändå söka hjälp...jag tänker såhär; hellre söka hjälp direkt och OM det är något farligt, så upptäcks det tidigt och då kan jag få behandling för det!!

Kram och lycka till!!!

• chapelhill

jag har också en leverfläck på ryggen som kliar.. den har kliat i flera år och jag blir då och då väldigt orolig.. men har kollat upp den 3ggr och alla gångerna har de försäkrat mig om att den är ofarlig. Dock sa de att om jag vill så kan jag ändå få ta bort den, vilket jag överväger att göra nu så jag slipper kliandet och den där oron som kommer tillbaka då och då.. men som du märker från mig, den behöver inte alls vara farligt! det är det inte för mig den jag har! =)

• Anonym

De flesta överlever hudcancer om de söker hjälp, så ring VC, annars ökar du ju risken att det sprider sig!

• Anonym
    chapelhill skrev 2011-06-19 21:10:59 följande:
    jag har också en leverfläck på ryggen som kliar.. den har kliat i flera år och jag blir då och då väldigt orolig.. men har kollat upp den 3ggr och alla gångerna har de försäkrat mig om att den är ofarlig. Dock sa de att om jag vill så kan jag ändå få ta bort den, vilket jag överväger att göra nu så jag slipper kliandet och den där oron som kommer tillbaka då och då.. men som du märker från mig, den behöver inte alls vara farligt! det är det inte för mig den jag har! =)
    Hur se din leverfläck ut??
    Kliar den hela tiden??
    Faaaann hatar sånt här=(
  • Anonym

Idag var ja på vc äntligen=)
    Men dom tyckte den såg "snäll" ut
    läkaren som ja fick såg hur orolig ja var
    så han kallade även på sin kollega som kollade
    på den o även hon tyckte den såg snäll ut o tyckte
    absolut inte att ja skulle ta bort den...!

• chapelhill
    Anonym skrev 2011-06-20 18:39:35 följande:
    Idag var ja på vc äntligen=)
    Men dom tyckte den såg "snäll" ut
    läkaren som ja fick såg hur orolig ja var
    så han kallade även på sin kollega som kollade
    på den o även hon tyckte den såg snäll ut o tyckte
    absolut inte att ja skulle ta bort den...!
    så har alla mina läkare sagt också som jag har träffat.. att den var "snäll" .. dock har de sagt till mig att jag får ta bort det om jag vill
  • Anonym

Heeeeeej, det var ett tag sen du skrev men undrar mest hur det har gått? Har du kvar ditt födelsemärke?

Jag ska till vårdcentralen nästa vecka, har fått nya födelsemärken efter en utlandsresa! Hoppas verkligen inte att det är något :(

Hittade en mkt bra sida där det står allt om hur man tar bort/behandlar födelsemärken. Tänkte tipsa er om det om ni undrar över något.

www.plastikoperationer.net/ta-bort-fodelsemarken-leverflackar

Hur som helst, vi får se vad läkaren säger, ni får hålla tummarna för mig att det inte är något allvarligt!

Svar på tråden Farlig leverfläck???