• pindile

är det tandsten på min 3 åring?

Har en 3 åring som alltid har varit väldigt besvärlig att borsta tänderna på, vissa ggr har man nästan fått hålla fast honom för att lyckas borsta hans tänder. Hr en äldre son som vi aldrig haft samma bekymmer med.

Nu det senaste har jag märkt att hans framtänder blivit bruna och vit fläckiga. Jag borstar och borstar, men märker att det snarare blir värre än bättre.

Var hos tandläkaren för ett tag sen men han är så blyg just nu så han öppnade inte ens sin mun så hon kunde titta på tänderna.

Nån som känner igen detta eller som vet om det kan vara tandsten han fått?

Känns så hemskt att en så liten har tandproblem....:( vad ska man göra åt det? om det är tandsten, vad gör man då?

stackars liten....:(

• Svar på tråden är det tandsten på min 3 åring?
  • gryning2

Min 3-åring har tandsten fick vi veta vid besök hos tandhygienisten. Men hon sa att det är inte p.g.a. slarvig tandborstning utan på salivens sammansättning. Man behövde inte göra någonting åt det sa de åt oss iallafall...

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • pindile
    gryning2 skrev 2011-06-19 16:01:09 följande:
    Min 3-åring har tandsten fick vi veta vid besök hos tandhygienisten. Men hon sa att det är inte p.g.a. slarvig tandborstning utan på salivens sammansättning. Man behövde inte göra någonting åt det sa de åt oss iallafall...

Jaha, syns det på din 3 åring nåt? är det som en beläggning?

• LJF

När min son var på 3-årskontrollen så hade han tandsten och de sa samma till mig som till gryning2. Nu är han 7 (vi har haft ett tandläkarbesök i år) och han har inte haft tandsten sen 3-årskollen. Men tandsten på min son var inte bruna tänder med vita fläckar.

• pindile
    LJF skrev 2011-06-19 16:04:48 följande:
    När min son var på 3-årskontrollen så hade han tandsten och de sa samma till mig som till gryning2. Nu är han 7 (vi har haft ett tandläkarbesök i år) och han har inte haft tandsten sen 3-årskollen. Men tandsten på min son var inte bruna tänder med vita fläckar.

hur såg det ut då?

• gryning2
    pindile skrev 2011-06-19 16:02:30 följande:

Jaha, syns det på din 3 åring nåt? är det som en beläggning?

Ja som vita beläggningar...
    Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • pindile
    gryning2 skrev 2011-06-19 16:07:14 följande:
    Ja som vita beläggningar...
    aha, på min pojk är det liksom brunt längst upp på tanden och ner på halva ungefär och sen som vita beläggningar i kanten där det bruna tar slut....
  • LJF

Jag tror det var som mer gulvita beläggningar framförallt mellan "framtänderna" i underkäken, de satt lite snett och tätt tätt ihop så inga borst från tandborsten kom emellan.

I helgen har jag införskaffat eltandborstar till mina barn (5, 6 och 7 år gamla) jag hoppas att de ska gilla dem så det blir roligare med tandborstningen, kommer inte ihåg vem av barnen det var men en tvärvägrade att öppna munnen för tandborstning i säkert 1 år, nu går det mycket bättre.

Svar på tråden är det tandsten på min 3 åring?