• Blivande SuperMorsa

    Läsa två utbildningar samtidigt?

    Jag har sökt till socialpedagogs utbildningen i höst men vet inte om jag kommit in än. Jag ska gå en annan utbildning på distans där träffarna är en helg i månaden i tre terminer. Tror ni att det är möjligt att göra båda utbildningarna samtidigt eller är det en mindre bra ide? Någon som gjort två samtidigt? Hur gick det och hann du med hus och hem och familj?

  • Svar på tråden Läsa två utbildningar samtidigt?
  • Tecken

    Har du sökt in på båda två nu till hösten via www.studera.nu?

    Har någon av utbildningarna alt. båda praktik? Då är ju det något som kan krocka.

    Jag är också lite nyfiken på varför du vill läsa två utbildningar samtidigt - kompletterar de varandra?

    Jag har inte läst två program samtidigt, däremot har jag studerat mer än heltid. Det funkade bra. Lite jobbigt i perioder. Jag hade tur att ingenting krockade. Det handlar om prioriteringar.

  • Matillin

    Min man läser dubbelt men då kurser på samma universitet i samma ämne. Säkert krångligare att sätta sig in i två olika utb i olika ämnen? Tid har man inte så mycket över men jag har tagit det mesta hemma nu när han läst så mycket. Om din man är beredd på att dra ett tyngre lass går det säkert bra.

  • Blivande SuperMorsa

    Jag har sökt till socialpedagog och väntar på svar. Hittade sen den andra utbildningen till kbt terapeut på distans och den ligger bara på helger. Så jag tror inte att det är risk för någon krock. :) Jo, såklart det blir ju mycket att läsa och det kanske blir lite väl mycket....med hem och barn. Får fundera lite på hur jag skulle kunna göra.

  • Simben

    Men kan man inte läsa och komma in på max 45 poäng per termin?


    Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Tecken
    Simben skrev 2011-06-26 23:15:33 följande:
    Men kan man inte läsa och komma in på max 45 poäng per termin?
    Om man söker via studera.nu, ja (och det vet vi inte om ts gjort, eftersom hon inte besvarat min fråga om det). Men man kan söka direkt på institutionerna och då kan man läsa mer.
  • Tecken
    Blivande SuperMorsa skrev 2011-06-27 20:15:08 följande:
    Oj glömde visst svara på det! :) Jag har bara sökt den ena utbildningen via studera.nu. Den andra är via Nordiskt näringscenter.
    Jaså, men då ska det inte vara några problem. Du vet ju inte om det funkar förrän du provat
  • Matillin
    Simben skrev 2011-06-26 23:15:33 följande:
    Men kan man inte läsa och komma in på max 45 poäng per termin?
    Om man går till ansvariga på skolan kan man få läsa mer. De går också efter vad man haft för betyg och hur lätt man har för sig. I höst fick min man godkänt att läsa 250% men det får man egentligen inte.
    Han är dock rätt högpresterande.
  • Blivande SuperMorsa

    Jag får väl se hur jag gör. Mest orolig för att jag kommer stressa ihjäl mig om jag nu skulle gå båda. Jag vill ju "njuta" av det jag lär mig och det jag gör oxå. Jaja, vi får se! Allting går ju bara man vill! :)

  • Livisu
    Matillin skrev 2011-06-27 20:40:52 följande:
    Om man går till ansvariga på skolan kan man få läsa mer. De går också efter vad man haft för betyg och hur lätt man har för sig. I höst fick min man godkänt att läsa 250% men det får man egentligen inte.
    Han är dock rätt högpresterande.
    Häftigt.
  • Inversable

    Tror det beror på hur du är som person och hur krävande utbildningarna är. Har du väldigt lätt för att lära och är väldigt strukturerad e så kan det ju gå. Men de flesta som jag känner som har försökt att t.ex. läsa mer än en utbildning eller jobbat och pluggat på heltid har slutat i mer eller mindre utbrändhet till slut. De första åren funkar men till slut har allt blivit till en ond cirkel med stress, stress över tentor som släpar, ett socialt liv som aldrig hinns med, har aldrig tid att träna och de mår ganska dåligt. Men om du går in i utbildningarna med insikten att du kanske måste hoppa av den ena och är beredd att göra det så är det väl i alla fall värt att prova.

  • hotten

    jag har läst till socialpedagog och grundläggande KBT utbildning, samtidigt under 1 år. Det fanns inte tid till mycket annat, men det gick. Sen hade man kunnat fixa det enklare genom att inte vara så jäkla noga med allt å sätta sig in i allt utan bara typ göra uppgifterna, en del gjorde så på socped och fick godkänt ändå (då den inte hade några examineringar utan bara oblikatoriska träffar och inlämningsuppgifter osv)..

  • Livisu
    hotten skrev 2011-07-15 00:17:34 följande:
    jag har läst till socialpedagog och grundläggande KBT utbildning, samtidigt under 1 år. Det fanns inte tid till mycket annat, men det gick. Sen hade man kunnat fixa det enklare genom att inte vara så jäkla noga med allt å sätta sig in i allt utan bara typ göra uppgifterna, en del gjorde så på socped och fick godkänt ändå (då den inte hade några examineringar utan bara oblikatoriska träffar och inlämningsuppgifter osv)..
    Så kan man ju göra, men då tar man ju sig ju inte till allt?
  • Blivande SuperMorsa

    Intressant! Hur var de två utbildningarna då? Var läste du KBT någonstans? Var det en krävande utbildning? Och socped.... Hur mycket plugg är det eg på högskolan? Vad gör du nu, jobb? :) nyfiken!

  • josiejoss

    Jag kommer att jobba 30h i veckan och plugga 100% och undrar om någon annan i tråden har erfarenhet av liknande.

    Jag kommer att plugga på distans så det tar bort en del problem som hade kunnat uppstå. Jag vill verkligen från början komma in rätt i studierna och få bra rutiner. Det skulle vara så skönt att slippa ta studielån och att kunna jobba ihop fler år till pensionen och annat.

Svar på tråden Läsa två utbildningar samtidigt?